بیمه کوثر بدنبال تسخیر بازار‌های جهانی

بیمه مرکزی مجوز قبولی اتکایی از خارج بیمه کوثر را صادر کرد که این روند نشان می دهد بیمه کوثر بدنبال تسخیر بازار‌های جهانی و ترسیم چشم انداز قوی برای آینده است.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، صنعت بیمه یکی از مهمترین ظرفیت‌ها و فرصت‌ها برای کسانی است که به اشکال گوناگون در معرض انواع حوادث قابل پیش بینی و غیر قابل پیش بینی قرار دارند. با توجه به اتفاقاتی که هر لحظه امکان وقوع آن می‌رود، میزان ریسک بالا رفته و با وقوع هر مساله ای، امکان زمین خوردن یا زمینگیر شدن اشخاص حقیقی یا حقوقی وجود دارد، به همین دلیل استقبال از بیمه با رشد چشمگیری رو به رو شده است.

اگرچه استقبال از بیمه توانسته به رونق شرکت‌های بیمه منجر شود، اما اعدادی که در صنعت بیمه مطرح می‌شود، به اندازه‌ای بزرگ است که وقوع یک حادثه منجر به پرداخت خسارت، می‌تواند هر شرکت بیمه‌ای را با چالش جدی رو به رو کند. به همین دلیل در قرارداد‌های بزرگ، بحثی با عنوان بیمه اتکایی مطرح می‌شود تا شرکت‌های بیمه به یاری یکدیگر بشتابند.

بیمه اتکایی چیست

اگر شرکت‌های بیمه با موفقیت و ماندگاری بیشتر و بهتری رو به رو می‌شوند، بدلیل آن است که از علم آمار و احتمالات استفاده مناسبی می‌کنند. اگرچه بالا بردن آگاهی می‌تواند موثر باشد، اما نیاز به تحول و پویایی بیشتر است تا بتوان بیلان قابل توجهی در پایان سال ارایه کرد. بی شک مهمترین ابزاری که مصداق پویایی می‌شود، پدیده بیمه اتکایی است. بیمه اتکایی عملی است که به موجب آن شرکت بیمه، شرکت دیگری را به نام بیمه گر اتکایی در نتایج مالی تعهدات بیمه خود به روش‌های مختلف مشارکت می‌دهد.

اهمیت بیمه اتکایی

با بیمه اتکایی خطر بین چندین شرکت بیمه در داخل و خارج از کشور تقسیم می‌شود، بنابراین در صورت بروز خسارتی بزرگ، وضعیت مالی شرکت بیمه با مخاطره روبرو نمی‌شود. به عبارت بهتر با استفاده از بیمه اتکایی، شاهد تقسیم و توزیع جهانی خطر هستیم. نکته مهم اینجاست که هیچ رابطه حقوقی بین خریداران بیمه با بیمه گر اتکایی وجود ندارد و در صورت وقوع خسارت، بیمه گذار با مراجعه به شرکت بیمه، خسارت خود را به طور کامل دریافت می‌کند و پس از تسویه خسارت، شرکت بیمه بر اساس قراردادی که با شرکت بیمه اتکایی داخلی یا خارجی دارد، سهم مشخصی از خسارت پرداخت شده را از آن شرکت دریافت خواهد کرد و بیمه گذار حق مراجعه مستقیم به بیمه گر اتکایی را ندارد. البته در برخی بازار‌های بیمه به ویژه آمریکا، با استفاده از کلوز خاصی به نام cut through بیمه گذار این حق را بدست می‌آورد که چنانچه بیمه گر صادر کننده بیمه نامه، دچار مشکلات مالی یا اعسار شد و از پرداخت خسارت عاجز ماند، می‌تواند مستقیم برای دریافت خسارت به بیمه گر اتکایی مراجعه کند.

حق انتخاب در بیمه اتکایی

رونق بیمه اتکایی و استقبال گسترده شرکت‌های بیمه از این ظرفیت، نشان می‌دهد که این رویکرد تا چه اندازه اهمیت دارد. امروزه شرکت‌های بیمه از یک سو به جذب درآمد با بیمه اتکایی می‌پردازند و از سوی دیگر خطر ریسک در قرارداد‌های بزرگ را به دیگر همکاران خود در شرکت‌های دیگر به مشارکت می‌گذارند. امتیاز بیمه اتکایی آن است که شرکت‌های بیمه هنگام عقد قرارداد بیمه اتکایی، این اختیار را دارند که شرایط بیمه را مطالعه و در آن بخش از قرارداد‌های اتکایی ورود کنند که از نظر آن‌ها با ریسک و خطر کمتری رو به رو است.

ورود خیرکثیر به بیمه اتکایی

با توجه به اهمیتی که در ذات بیمه اتکایی نهفته و درکی که مدیریت بیمه کوثر از این فرصت بالقوه دارد، بیمه کوثر در این زمینه ورود کرد و با ارایه درخواست و پیگیری‌های مستمر، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجوز قبولی اتکایی از خارج بیمه کوثر را صادر و مجوز قبولی اتکایی از داخل شرکت را تمدید کرد. در این زمینه مدیر کل اتکایی شرکت بیمه کوثر اعلام کرد: با استناد به ضوابط اجرایی ماده ۱۹ آیین نامه ۱۰۰ شورای عالی بیمه، مجوز قبولی اتکایی از خارج بیمه کوثر توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهاد ناظر صنعت بیمه صادر شد. یداله عظیمی افزود: بیمه کوثر با هدف شناسایی بازار‌های بین المللی، جذب پرتفوی اتکایی از خارج و ایجاد آمادگی لازم برای دوران پسابرجام، اقدام به اخذ مجوز قبولی اتکایی از خارج کرد. مدیر کل اتکایی شرکت بیمه کوثر با تاکید بر عملکرد بسیار خوب شرکت در سنوات گذشته در ایجاد اعتماد و جلب رضایت بیمه گران که به تایید مسوولان رسیده گفت: در حالی شاهد تمدید مجوز قبولی اتکایی از داخل بیمه کوثر توسط بیمه مرکزی هستیم که این تمدید در نتیجه عملکرد درخشان بیمه کوثر صورت گرفته است. وی ابراز امیدواری کرد که با جذب پرتفو‌های اتکایی، گامی مهم در راستای ارتقای جایگاه شرکت در صنعت بیمه برداشته شود.

آینده نگری با ورود به اتکایی

آنچه در اظهارات مدیر کل اتکایی شرکت بیمه کوثر مشاهده می‌شود، ورود به بیمه اتکایی برای اعتماد آفرینی در آینده است. هنگامی که عظیمی از ایجاد آمادگی لازم برای دوران پسابرجام سخن می‌گوید، گویای این واقعیت است که بیمه کوثر با نگاه به آینده و در نظر گرفتن احتمال رسیدن به توافق و پایان تحریم ها، به فکر دست یابی به بازار‌های جهانی است و به همین دلیل از امروز بدنبال اعتماد آفرینی در عرصه جهانی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + هفده =

دکمه بازگشت به بالا