خواص جوانه تربچه هم برای زیبایی هم برای سلامت

جوانه تربچه دارای خواصی فوق العاده است به خصوص برای افراد چاق زیرا خاصیت هضم سریغ غذا دارد که به لاغری کمک می کند و همچنین برای سلامت قلب، پیشگیری از سرطان مفید است.

به نقل از آماج – جوانه های تربچه دارای طعم فلفلی شبیه سبزی تربچه هستند. جوانه های دیگر کمی پررنگ یا کسل کننده هستند، اما جوانه های تربچه با برخورداری از رایحه ی منحصر به فرد برخلاف دیگر سبزیجات تند یا فلفلی نیستند. این محبوبیت به دست آمده به این علت است که جوانه تربچه حاوی استروژن های گیاهی طبیعی است که مشابه هورمون استروژن در بدن انسان می باشد و با علائم مرتبط با یائسگی ، بیماری فیبروکیستیک و گرگرفتگی مفید است.

خواص جوانه تربچه
این گیاه منبع عالی ویتامین B ،A ،E ، C و K است و دارای کلروفیل و اسیدهای آمینه ضروری می باشد.

با ایجاد احساس سیری و پر بودن معده، جوانه تربچه به کاهش وزن کمک می کند. آنزیم ها نشاسته ای را که باعث جذب مواد مغذی می شود در مواد غذایی را تجزیه می کنند. مانند سایر جوانه ها، به ساندویچ و سالاد و غذای سرخ شده نیز اضافه می شوند که باعث ایجاد تردی و طعم ملایم در غذا می شود. این جوانه ها گرم هستند که طعم تند آن را از بین می برد. بذرهای مختلف گیاهی و حبوبات می توانند در کنار جوانه تربچه قرار بگیرند و از آنها به عنوان غذای تازه مغذی استفاده شوند. با داشتن برگ های سبز روشن، از آن به عنوان غذای اضافه استفاده کنید.

این جوانه ها حاوی 29 برابر مقدار بیشتر ویتامین C در مقایسه با شیر و چهار برابر بیشتر ویتامین A در مقایسه با سیب زمینی هستند و همچنین در مقایسه با آناناس 10 برابر کلسیم و ویتامین C بیشتری دارند.

مطالعه نشان داده است که جوانه های تربچه نسبت به گیاه تربچه بالغ با مقادیر قابل توجه فنولیک دارای مقدار زیادی ایزوتیوسوسانات و گلوکوزینولات هستند.
جوانه های تربچه در بین محصولات مرتبط با سلامتی برای افزوده شدن به غذاهای فوق العاده در رژیم غذایی، محبوبیت زیادی کسب کرده اند.

جوانه تربچه مملو از ویتامین ها است و تحقیقات نشان می دهد که این جوانه در مقایسه با جوانه های کلم بروکلی برای جلوگیری از سرطان موثرتر هستند.

تقویت فرآیند هضم

جوانه های تربچه ممکن است برای تقویت سلامت دستگاه گوارش مفید باشند. یک مطالعه جانوری نشان می دهد که عصاره جوانه های تربچه چینی به تقویت جریان صفرا کمک می کند و صفرا نیز در تجزیه چربی ها و تقویت هضم کمک می نماید. جوانه های تربچه یا گیاه تربچه دایکون دارای طعم تند بسیار قوی هستند، بنابراین معمولاً در سالادها، سوشی ها و همچنین به عنوان خوراکی استفاده می شود.

سلامت قلب ی و عروق

جوانه تربچه منبع عالی فولات است. این ماده یک چهارم از مقدار توصیه شده روزانه فولات را در 100 گرم جوانه تربچه تأمین می کند. فولات با تجزیه یک اسید آمینه، هموسیستئین، که باعث آترواسکلروز می شود، سلامت قلب و عروق را ارتقا می بخشد. علاوه بر این، جوانه تربچه، فولات و ویتامین B6 کافی دارد که یک ماده مغذی است و باعث تجزیه هموسیستئین می شود.

پیشگیری از سرطان
جوانه های کلم بروکلی دارای مقدار زیادی گلوکوزینولات است که به دلیل خاصیت ضد سرطانی آن شناخته شده است. اگر با جوانه های بروکلی مقایسه کنیم، جوانه های تربچه حاوی خواص ضد سرطان بیشتری هستند. مطالعات نشان می دهد که جوانه های تربچه قرمز و کلم بروکلی در رده بالایی قرار دارند. جوانه های خوراکی مانند کلم، کلم بروکلی، کلم چوی، میزونا، شلغم، جوانه باغچه، جوانه کوهلرابی و کوماتسونا حاوی پروتئین اپی تیسواسپیفایر است که ترکیبی است و از تبدیل گلوکوزینولات ها به ایزوتیوسیانات جلوگیری می کند.

کمک به کاهش وزن
جوانه تربچه برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند، یک انتخاب هوشمندانه است. جوانه های تربچه دارای کالری کم و ویتامین C می باشند. مطالعات نشان می دهد افرادی که کمبود ویتامین دارند، 25 درصد چربی کمتری را نسبت به افرادی که مقدار کافی ویتامین C دارند در طول 60 دقیقه پیاده روی در تردمیل می سوزانند. بدن از ویتامین C برای ساختن ترکیبی به نام کارنیتین استفاده می کند که در بدن به جای ذخیره کردن چربی، چربی را با سرعت تبدیل به انرژی می کند.

اقدامات احتیاطی
میزان مصرف آن را محدود کنید.
افراد دارای حساسیت باید از آن اجتناب کنند.

طرز تهیه جوانه تربچه
مواد لازم:

تخم تربچه 250 گرم
آب به میزان لازم
طریقه درست کردن جوانه تربچه
به دو روش می توان جوانه تربچه را تهیه کرد که در ادامه این دو روش را برایتان آورده ایم:

روش اول تهیه جوانه تربچه :
درون یک ظرف شیشه ای مقداری آب می ریزیم.

سپس تخم تربچه را داخل ظرف شیشه ای ریخته ودرب ظرف را می بندیم.

ظرف را وارونه می گذاریم تا زمانی که تخم تربچه جوانه بزند.

پس از گذشت 5 -4 روز جوانه ها رشد می کنند.

ظرف را داخل یخچال می گذاریم.

روش دوم تهیه جوانه تربچه:
درون یک بشقاب مقداری آب می ریزیم.

تخم تربچه را شسته و درون بشقاب می ریزیم.

آب آن را هر 24 ساعت تعوض می کنیم.

روی بشقاب یک پارچه نخی می کشیم.

تا زمان جوانه زدن تخم تربچه پارچه را باید خیس نمایید.

جوانه پس از 5-4 روز آماده است.

می توانید این جوانه ها را همراه سالاد یا غذا میل نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 2 =

دکمه بازگشت به بالا