تکریم قرض الحسنه با تشویق بانک سپه

بانک سپه ۴۴۴۴ جایزه نقدی یک میلیارد ریالی ۱۱۱۱۱ حق تقدم وام قرض‌الحسنه ۵۰۰ میلیون ریالی و میلیارد‌ها ریال جوایز نقدی دیگر به حسابهای قرض الحسنه اختصاص داد.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، در زندگی انسان‌ها به ویژه حقوق بگیران یا انسان‌هایی که توان مالی مناسب ندارند، مشکلاتی پیش می‌آید که شاید به ظاهر ساده باشد، اما بحران می‌آفریند. این افراد برای مدیریت بحران، ناچار به دریافت قرض می‌شوند. اما گرفتن قرض با دو سوال به مشکل تبدیل می‌شود. اول اینکه چه موقع و چگونه قرض را بازمی گردانید و دوم اینکه برای این مدت چقدر بهره یا نزول می‌دهید. برای آنکه درگیر این دو سوال تلخ نشویم، ترکیبی دلنشین به نام قرض الحسنه مطرح می‌شود.

پاداش و لذت قرض دادن

با توجه به اعتقاداتی که بین مسلمانان وجود دارد، سخنان گهربار معصومان می‌تواند راهگشا باشد. در مورد قرض دادن نیز پیامبر (ص) فرموده‌اند: «صدقه دادن ۱۰ حسنه و قرض دادن ۱۸ حسنه دارد.» امام صادق (ع) نیز فرموده‌اند: «بر درب بهشت نوشته ثواب وام ۱۸ برابر و ثواب صدقه ۱۰ برابر است» دلیلش این است که وام جز به دست نیازمند نمی‌رسد، اما صدقه ممکن است به دست غیرمحتاج بیفتد.» بنابر این به اهمیت قرض دادن بخوبی پی می‌بریم.

گریز از نزول خواری

از آنجا که مردم همواره با چالش‌هایی دست به گریبان می‌شوند که تنها راه علاج آن، پول است، ناچار می‌شوند به هر وسیله‌ای متوسل شوند که بدترین نوع آنها، توسل به نزول خوار است. خداوند در سوره بقره خطاب به مؤمنان می‌گوید: خدا را پروا دارید، و بازمانده ربا را رها کنید، و اگر چنین نکردید – و همچنان به ربا خواری ادامه دادید – پس بدانید که آهنگ جنگ و ستیز با خدا و رسول را کرده‌اید.

قرض الحسنه در نظام بانکی

با پیروزی انقلاب و شکل گرفتن نظام جمهوری اسلامی، توجه مردم به احکام اسلام بیشتر شد که قرض الحسنه یکی از جدی‌ترین آن‌ها بود. مردم برای آنکه نزول و نزول خواری را مذموم کنند، نیاز به ابزاری برای مقابله با این عده داشتند که شکل گیری هزاران صندوق قرض الحسنه از آن موارد بود. بدنبال این مهم، بانک‌ها نیز علاوه بر حساب‌های جاری و پس انداز، حسابی تحت عنوان قرض الحسنه تعریف کردند تا آن‌هایی که به قرض الحسنه اعتقاد دارند، بخشی از سرمایه خود را در اختیار بانک قرار دهند تا در قالب قرض الحسنه بدون دریافت بهره به نیازمندان واقعی پرداخت شود. برای آنکه مردم به افتتاح حساب قرض الحسنه راغب شوند، قرعه کشی‌هایی نیز برای این حساب‌ها تعریف شد. حساب قرض الحسنه در ابتدا با استقبال خوبی رو به رو شد، اما به مرور زمان افتتاح حساب به واسطه کاهش تبلیغات کمتر و کمتر شد.

بانک سپه در مسیر قرض الحسنه

البته برخی بانک‌ها همچنان توجه ویژه‌ای به قرض الحسنه دارند و برای فرهنگ سازی در زمینه قرض الحسنه، فعالیت می‌کنند. یکی از بانک‌هایی که اعتقاد راسخی به قرض الحسنه دارند و برای گسترش آن فرهنگ سازی می‌کند، بانک سپه است. در این رابطه بانک سپه از استقبال و اعتماد گسترده هموطنان به حساب قرض الحسنه خبر داد و اعلام کرد: بانک سپه به پاس اعتماد مردم، جوایز چهل و سومین مرحله قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز (ریالی و ارزی) این بانک را افزایش داد. در اعلامیه بانک سپه آمده است: جوایز چهل و سومین مرحله قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز (ریالی و ارزی) بانک سپه با شعار (در مدار مهربانی، از مردم برای مردم) به ۴۴۴۴ جایزه نقدی یک میلیارد ریالی همراه با ۱۱۱۱۱ حق تقدم وام قرض‌الحسنه ۵۰۰ میلیون ریالی و میلیارد‌ها ریال جوایز نقدی دیگر افزایش یافت. بانک سپه اعلام کرد: هموطنان می‌توانند با افتتاح حساب، تکمیل و افزایش موجودی خود و حفظ حداقل موجودی به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان (هر ۵۰ هزار تومان در هر روز یک امتیاز) در این قرعه‌کشی بزرگ شرکت و از جوایز ارزنده آن بهره‌مند شوند.

نگرانی از مهجوریت قرض الحسنه

در این رابطه نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی به تشریح اهمیت قرض الحسنه در نظام بانکداری پرداخت و گفت: قرض الحسنه نوعی قرارداد مالی است که منافع انسانی را مقدم بر منافع مالی می‌داند و تسهیلات قرض الحسنه با هدف دستگیری از نیازمندان واقعی پرداخت می‌شود. سیدسلمان ذاکر با اعلام اینکه بحث قرض الحسنه به اشکال گوناگون مطرح می‌شود گفت: وام‌های قرض الحسنه در قالب صندوق‌های خانوادگی تا صندوق‌های محلی و صنفی، موسسات مالی و بانک‌ها تعریف و پرداخت می‌شود و به موجب آن مبلغ معینی به عنوان قرض بدون هیچ سود یا کارمزدی پرداخت می‌شود.

فریاد مردم از بهره بانکی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بهره‌های سنگین بانکی را باعث بی اعتمادی مردم به نظام بانکی دانست و گفت: در بیشتر موارد میزان بهره تسهیلات به اندازه‌ای بالاست که از عهده مشتریان بر نمی‌آید. ذاکر وام‌های قرضه الحسنه بدون بهره یا با کارمزد پایین را جذاب‌ترین نوع تسهیلات توصیف کرد و گفت: مبلغ این وام‌ها زیاد نیست و به افرادی پرداخت می‌شود که برای امور روزمره اقدام به دریافت می‌کنند.

قرض الحسنه برای نیازمندان واقعی

وی با اعلام اینکه وام ازدواج، وام کمک هزینه تحصیل، وام درمان، وام تعمیر مسکن، وام خرید جهیزیه، وام خرید لوازم خانگی و مواردی از این دست در قالب قرض الحسنه پرداخت می‌شود گفت: کسانی که وام قرض الحسنه میگیرند، نیازمندان واقعی جامعه هستند. نماینده ارومیه در مجلس پرداخت وام قرض الحسنه را نیت خیرخواهانه و خداپسندانه توصیف کرد و گفت: قرض الحسنه برای رفع احتیاجات قرض گیرنده است به همین دلیل نباید هدف سودآوری و کسب منفعت در کار باشد. ذاکر با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید نگاه ویژه‌ای به قرض الحسنه داشته باشند گفت: متاسفانه نگاه مردم به بانک‌ها منفی است و اگر بانک‌ها بخشی از سرمایه خود را به قرض الحسنه اختصاص دهند، تا حدی اعتبار و آبروی از دست رفته باز می‌گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 11 =

دکمه بازگشت به بالا