“آریا”، گام بلند سایپا در برقی شدن

در حالی که جهان متعهد شده تولید خودرو بنزینی تا سال 2035 را متوقف کند، سایپا با تولید خودرو آریا پلاگین هیبرید، گامی جدی در این مسیر برداشته است.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، بی شک خودرو یکی از بزرگترین صنایع جهان است، صنعتی که بخش قابل توجهی از اقتصاد جهان را تعریف می‌کند. روند رو به رشد تولید خودرو این مهم را نشان می‌دهد که تحولی اساسی در تولید خودرو رخ می‌دهد. افزایش روز افزون کیفیت خودرو، بیانگر این مهم است که خودرو می‌تواند بیش از این متحول شود. اما آنچه امروزه بیش از همه مورد توجه قرار دارد، آلودگی ناشی از سوخت موتور خودرو‌های بنزینی و دیزلی است. این آلودگی به اندازه‌ای جدی است که خودرو سازان را به فکر تغییر خطوط تولید موتور از بنزینی به برقی انداخته اند. البته دلایل دیگری به غیر از آلودگی نیز مطرح است که هزینه تهیه بنزین، استهلاک بالای قطعات، پایان یافتن ذخایر نفت در جهان از جمله این موارد است.

رای اروپا به حذف

برای آنکه سیاست گذاری به مرحله اجرا در بیاید و الزام آور شود، نیاز به قانون است. به همین دلیل پارلمان اروپا به ممنوعیت موثر در فروش خودرو‌های بنزینی و دیزلی جدید از سال ۲۰۳۵ رأی داد. نمایندگان پارلمان اروپا با این رأی خودروسازان را ملزم کردند انتشار گاز دی‌اکسید کربن را تا اواسط دهه آینده ۱۰۰ درصد کاهش دهند. این دستور به معنای ممنوعیت فروش خودرو‌های جدید بنزینی و دیزلی در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپاست. ضرب‌الاجل سال ۲۰۳۵ برای خودروسازان آلمان سخت خواهد بود، زیرا این خودروسازان روی خودرو‌های قدرتمند و گران قیمت با موتور‌های احتراقی (درون‌سوز) تمرکز کرده و در عین حال در حوزه خودرو‌های برقی از رقبای خارجی عقب مانده‌اند.

آمریکا در مسیر برقی شدن

حذف خودرو‌های بنزینی و دیزلی به اندازه‌ای جدی است که جنرال موتورز اعلام کرد ۹۱۸ میلیون دلار در چهار کارخانه ایالات‌متحده برای تولید موتور بنزینی V ۸ و قطعات خودرو‌های الکتریکی سرمایه‌گذاری کرده است. بزرگ‌ترین خودروساز ایالات‌متحده استراتژی دو جانبه‌ای برای افزایش تولید خودرو‌های برقی دارد و در عین حال به سرمایه‌گذاری در خودرو‌های موتور بنزینی فعلی خود ادامه می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق سود و بیشتر فروش خودرو در ایالات‌متحده را تشکیل می‌دهند. این کشور متعهد شده است که تا سال ۲۰۳۵ به تولید خودرو‌های جدید بنزینی پایان دهد. اکثر بودجه ۸۵۴ میلیون دلار، برای آماده‌سازی کارخانه‌ها در میشیگان، نیویورک و اوهایو برای تولید موتور وی ۸ (V ۸) و ۶۴ میلیون دلار اضافی در روچستر، نیویورک و اوهایو برای حمایت از تولید خودرو‌های الکتریکی است. جنرال موتورز گفت که این سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که متعهد به ارائه مجموعه‌ای قوی از وسایل نقلیه در آینده است و در عین حال به تسریع تبدیل آن به آینده‌ای تمام الکتریکی ادامه می‌دهد.

توقف عرضه در ۱۴ ایالت

البته توقف عرضه خودرو در آمریکا همه گیر شده، به نوعی که استلانتیس در ۱۴ ایالت در سراسر ایالات متحده عرضه وسایل نقلیه فقط احتراقی را متوقف می‌کند. این تصمیم به دنبال دستورالعمل‌های انتشار گاز‌های گلخانه‌ای تعیین‌شده توسط هیات منابع هوایی کالیفرنیا که فراتر از استاندارد‌های سراسری است، اتخاذ شد. این خودروساز اعلام کرد تخصیص مدل‌های با موتور‌های احتراق داخلی و عدم پشتیبانی الکتریکی به نمایندگی‌ها را متوقف کرده، مگر اینکه سفارش‌های خاص مشتری وجود داشته باشد. استلانتیس سال گذشته برنامه ۲۰۳۰ خود برای پایان دادن به فروش محصولات موتور احتراقی در اروپا تا پایان دهه را ارائه کرد. همه برند‌های متعدد آن از جمله آبارث، آلفارومئو، سیتروئن، DS، فیات، جیپ، لانچیا، مازراتی، اوپل و واکسال ظرف هشت سال آینده خودرو‌های ICE را کنار خواهند گذاشت. برخی پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی را زودتر از دیگران متوقف می‌کنند، اما همه تا سال ۲۰۳۰ کاملا الکتریکی خواهند بود.

گام جدی برای الکتریکی شدن

در حالی که هنوز در تولید خودرو برای تامین نیاز داخل با چالش رو به رو هستیم و نتوانسته ایم نیاز داخل به خودرو بنزینی را پاسخ دهیم، به نظر می‌رسد سخن گفتن از خودرو تمام الکتریکی به رویا شباهت داشته باشد، اما گروه خودروسازی سایپا این گام را برداشته و تغییر نسل موتور‌های قدیم به جدید برای اولین بار در گروه سایپا صورت گرفته است به نوعی که در راستای ارتقای کیفیت، گروه خودروسازی سایپا و شرکت تولیدکننده قوای محرکه DAE چین، با هدف تولید خانواده نسل جدید خانواده موتور در شرکت مگاموتور، قرارداد همکاری امضا کردند.

حرکت در مسیر جهانی شدن

در این رابطه مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در مراسم امضای قرارداد، با بیان اینکه پروژه جدید و مشترک سایپا و شرکت DAE چین، طبق برنامه، طراحی و آماده بهره برداری شده گفت: از آنجا که تولید خودرو در دنیا به سمت موتور‌های برقی در حرکت است، همکاری دو جانبه با شرکت DAE چین می‌تواند تحولی بزرگ در تولید موتور خودرو‌ها در کشور و منطقه ایجاد کند. محمدعلی تیموری افزود: تاکید وزیر صمت در جهت ارتقای صنعت خودرو، حرکت به سمت تولید خودرو‌های هیبرید (HEV)، پلاگین هیبرید (PHEV) و تمام برقی (BEV) است، از این‌رو خوشحال هستیم که شرکت مگاموتور با همکاری شرکت DAE می‌تواند به دانش فنی و به روز این مهم دست پیدا کند. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه تغییر نسل موتور‌های قدیم به جدید برای اولین بار در گروه سایپا صورت گرفته است، افزود: برای تولید نسل جدید موتور خودرو، پیشنهاد‌های مختلفی داشتیم، اما ترجیح و اولویت ما این بود که با مجموعه‌ای همکاری مشترک آغاز کنیم که صاحب دانش باشد و همچنین کارنامه موفقی در زمینه دانش تولید خودرو‌های برقی در صنعت خودرو دنیا داشته باشد.

آریا در مراحل تست

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه اولین محصول سایپا که مجهز به قوای محرکه پلاگین هیبرید و نسل جدید موتور خواهد بود، آریا است، ادامه داد: در حال حاضر این خودرو در مراحل کالیبراسیون و تست است و از سال آینده خودرو آریا با قوای محرکه مذکور عرضه خواهد شد. همچنین در ادامه از سال آینده به تدریج سایر محصولات گروه خودروسازی سایپا با موتور‌های نسل جدید عرضه خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 3 =

دکمه بازگشت به بالا