گام‌های بلند و اجرایی برای پیوند معدن و دانشگاه

امضای تفاهم‌نامه همکاری نشان می دهد که شرکت ملی مس با دانشگاه پیام نور گام‌های بلند و اجرایی برای پیوند معدن و دانشگاه برداشته است
به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، یکی از بزرگترین چالش‌های کشور، نبود رابطه درست بین علم و عمل است که از آن به عنوان رابطه صنعت و دانشگاه یاد می‌شود. امروزه با چالش بزرگ ناشی از این بیگانگی رو به رو هستیم. اگرچه این ارتباط می‌تواند برای هر دو بخش صنعت ومعدن و دانشگاه موثر باشد، اما سوال اینجاست که کدام یک باید پیش قدم شود و هزینه‌های آن را کدام بخش باید پذیرا باشد.

آنچه تا امروز باعث شده از علم بهره لازم را نگیریم، مدارکی است که بر پایه تئوری بنا می‌شود، به نوعی که بیش از ۸۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی، هرگز نمی‌توانند داشته‌های علمی خود را در صنعت بکار گیرند. نتیجه آنکه میزان فارغ التحصیلان دانشگاهی عدد وحشتناکی است.

از سوی دیگر دانشگاه‌ها برای آنکه هزینه‌های خود را پوشش دهند، ناچار به جذب دانشجو هستند و، چون نظام آموزشی بر پایه پرداخت شهریه بنا گذاشته شده و میزان شهریه نیز عدد مشخصی است، نظام آموزشی به اندازه‌ای فعالیت می‌کند که موفق به جذب شهریه شده باشد. این چرخه معیوب باعث می‌شود تا دانشگاه نسبت به هزینه‌های جانبی برای بالا بردن توان دانشجویان با احتیاط عمل کند که نتیجه آن فارغ التحصیل شدن دانشجویانی است که اندوخته‌های علمی را به چشم ندیده اند.

اما صنایع نیز به علم نیاز دارند و باید به جذب تحصیل کردگان بپردازند، اما جذب فارغ التحصیلان ناکارآمد برای صنایع هزینه بر است، زیرا ناچار هستند مدت‌ها به این نیرو‌های تحصیل کرده ناکارآمد حقوق بدهند تا علم و تجربه آنان هماهنگ شود.

بهترین راهکار برای پایان دادن به این ماجرا، پیوند دانشگاه با صنعت است. بدین معنا که دانشجویان در حالی که واحد‌های خود را پاس می‌کنند، کلاس‌های عملی را در صنایع طی کنند و صنایع نیز بتوانند بدون پرداخت هزینه، آن دسته از دانشجویان مستعد که درک درستی از صنعت بدست آورده اند را جذب کنند. اما سوال ایجاست که کدام بخش باید برای این مهم پیش قدم شود؟

تفاهم نامه همکاری شرکت ملی صنایع مس ایران با دانشگاه پیام نور، بیان این مهم است که پیوند صنعت و دانشگاه برای این دو بخش علمی و عملی اثبات شده است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: هدف از امضای این تفاهم‌نامه، گسترش همکاری‌های دوجانبه و استفاده بهینه از ظرفیت‌های طرفین و اکتشافات در معادن مس کشور و استفاده از امکانات مجموعه وزارت صمت است.

از آنجا که لازم است از تمامی ظرفیت‌ها به بهترین نحو ممکن استفاده شود، علی رستمی بر سرمایه‌گذاری در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، کرمان، سیستان، یزد، خراسان رضوی و جنوبی تاکید کرد.
نکته مهم اینجاست که برای تحقق اکتشاف، نیاز به پهنه بشدت احساس می‌شود به همین دلیل رستمی تشکیل نشستی بعد از امضای این تفاهم‌نامه با وزارت صمت را جهت دریافت پهنه و سرمایه‌گذاری مشترک خواستار شد.

رییس دانشگاه پیام نور نیز در مراسم امضای این تفاهم‌نامه بر خوداتکایی مالی و رشد درآمد‌های پایدار دانشگاه تاکید کرد و گفت: بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ دنیا با درآمد‌های پایدار به خوداتکایی رسیده‌اند. رویکرد دانشگاه پیام نور هم رسیدن به خوداتکایی مالی و رشد درآمد‌های پایدار است.

تقی‌زاده افزود: با توجه به نیازسنجی‌های انجام‌شده، دانشگاه پیام نور در رشته‌های فنی و مهندسی، علوم پایه، کشاورزی و روانشناسی به پذیرش دانشجو اقدام کرد. امروز با امضای این تفاهم‌نامه و با ظرفیت‌های ایجادشده در دانشگاه پیام نور در جهت رشد رشته‌های مهارت‌محور این امکان برای دانشجویان ما فراهم خواهد شد تا به صورت عملی در زمینه معدن مهارت بدست آورند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری خوبی در تجهیز آزمایشگاه‌های این دانشگاه به ویژه در رشته‌های زمینشناسی انجام شده، گفت: بسیاری از دانشگاه‌های مادر استان‌ها از ظرفیت‌های آزمایشگاهی این دانشگاه استفاده می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا