چشم امید خریداران خانه به تسهیلات بانک مسکن

در حالی که قیمت مسکن روز به روز بالا می رود و خرید خانه را به رویا تشبیه کرده، افزایش 66 درصدی تسهیلات مرحمی بر آلام متقاضیان خانه شده است.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، از هنگامی که ابراهیم رییسی به عنوان نامزد ریاست جمهوری در عرصه انتخابات حاضر شد، وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن را به عنوان اساسی‌ترین برنامه خود در صورت گرفتن رای از مردم و بدست آوردن مقام ریاست جمهوری عنوان کرد. این در حالی است که تاکنون دولت در این زمینه موفقیت چشمگیر که هیچ، موفقیت رده پایینی هم کسب نکرده و همچنان مسکن جدی‌ترین چالش مردم است.

افزایش روزافزون قیمت مسکن

در شرایطی که تورم رشد لحظه‌ای دارد و بالارفتن قیمت‌ها از مصالح ساختمانی تا دستمزد نیروی کار و هزینه‌های جانبی همچون حمل و نقل، بر افزایش قیمت مسکن دامن می‌زند و خانه دار شدن را برای بخش قابل توجهی از جامعه به رویا تشبیه کرده، گرفتن تسهیلات برای خرید خانه اهمیت وصف ناپذیری پیدا کرده است.

بی رغبتی بانک‌ها به مسکن

با وجود آنکه مسکن مهمترین بخش اقتصاد کشور است، رونق بازار مسکن باعث گردش اقتصادی قابل توجهی می‌شود و صد‌ها صنعت و شغل به واسطه رونق مسکن به رونق می‌رسند، اما نگاه به مسکن کلیدی نیست و بدتر آنکه بانک‌ها نیز نگاه محبت آمیزی به مسکن ندارند. این در حالی است که در قالب برنامه‌های گوناگون، برنامه‌های تکلیفی برای بانک‌ها تعریف شده تا بتوانند چالش نقدینگی برای خریداران وسازندگان مسکن را به حداقل برسانند.

امید به بانک مسکن

یکی از مهمترین اقداماتی که در زمینه بانکداری صورت گرفت، تخصصی کردن بانکهاست. بانک کشاورزی حامی کشاورزان، بانک صنعت و معدن حامی صنعتگران و معدن داران، امید تعاونی به بانک توسعه تعاون و بانک مسکن نیز چشم امید تمامی کسانی است که پول ندارند، اما می‌خواهند خانه بخرند. اگرچه بانک‌های تخصصی نتوانسته اند در مسیر اهداف تعیین شده گام بردارند، اما بانک مسکن تنها بانکی است که به صورت تخصصی در زمینه مسکن از ساخت و ساز تا خرید به صورت جدی فعالیت دارد.

افزایش بار مالی بانک مسکن

از آنجا که قیمت مسکن رشد سوال برانگیزی دارد، قیمت تسهیلات نیز باید متناسب با قیمت مسکن افزایش یابد، اما باید اعتبار لازم برای بانک‌ها تعریف و تعیین شود تا بانک‌ها از عهده پرداخت تسهیلات تکلیفی بر بیایند. همانطور که بار‌ها تاکید شده، بانک‌ها مسولیتی در قبال خانه دار شدن مردم بر گردن نمی‌گیرند و بانک مسکن در این زمینه گام بر می‌دارد. در این رابطه سرپرست بانک مسکن گفت: عملکرد بانک باید مطابق با نیاز روز تعریف شود و به ویژه مدیریت مصارف و جا به جایی منابع در استان‌ها را جدی‌تر دنبال و مدیریت کنیم.

افزایش حجم مصارف

علی عسکری در همایشی که با محوریت ارزیابی عملکرد سال ۱۴۰۱ بانک و تبیین سیاست‌ها و برنامه‌ها و چالش‌های پیش رو برگزار شد، گفت: تا به امروز تسهیلاتی که در شهر‌های بزرگ و دیگر شهر‌ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن اعطا شده، به طور متوسط ۳۳۰ میلیون تومان بود که با مصوبه اخیر شورای عالی مسکن و شورای پول و اعتبار، این عدد به ۵۵۰ میلیون تومان رسید که نسبت به متوسط قبلی ۶۶ درصد افزایش یافت؛ بنابراین بر حجم مصارف ما اضافه شد.

ضرورت تغییر و تعریف عملکرد

سرپرست بانک مسکن با بیان اینکه عملکرد بانک باید مطابق با نیاز روز تعریف و تغییر یابد افزود: بانک تا به امروز قرارداد ۸۴ هزار میلیارد تومان را در طرح نهضت ملی مسکن منعقد کرده که اگر ۶۰ درصد به آن اضافه کنیم تقریبا این عدد چیزی بین ۱۳۰ الی ۱۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد؛ بنابراین همسان با نیاز روز باید پیش برویم و به ویژه مدیریت مصارف و جا به جایی منابع در استان‌ها را جدی‌تر دنبال و مدیریت کنیم تا ضمن عمل به تعهدات خود، دراین حوزه دچار عدم تعادل نشویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − یک =

دکمه بازگشت به بالا