وضعیت جسمانی دانشجویان غربالگری شد

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت: تحلیل وضعیت جسمانی دانشجویان بر اساس غربالگری طرح پایش سلامت در حال انجام است و به زودی گزارش آن برای مسوولان ارایه می شود.

به نقل از آماج، مجید صفاری نیا در گردهمایی آنلاین روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های کشور که به میزبانی دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار شد، افزود: نقش مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها در سالیان گذشته و بویژه در شرایط کرونایی بر کسی پوشیده نیست و مسوولان وزارت علوم حمایت از این مراکز را یک اصل می دانند.

وی با تاکید بر پیوند و ارتباط سلامت جسمی و روانی در همه افراد جامعه اظهار داشت: تحلیل وضعیت جسمانی دانشجویان بر اساس غربالگری طرح پایش سلامت در حال انجام است و به زودی گزارش آن برای مسوولان ارایه می شود که از نظر چاقی، میزان تحرک، میزان چربی و قند خون و … دانشجویان با چه شرایطی وارد دانشگاه شده اند و در طول دو یا سه سال چه تغییراتی کرده اند.

صفاری نیا خاطرنشان کرد:: همانگونه که مشکلاتی مانند مصرف دخانیات در سطح جامعه وجود دارد و همه به آن حساس هستند، دانشگاه نیز بخشی از جامعه است و ما باید به این موارد حساس باشیم و برای کاهش کوچکترین میزان آسیب های اجتماعی هم تلاش کنیم.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: نگاه بخشی به جامعه مفید نیست و برای ساختن یک جامعه سالم و شاداب باید از مدرسه تا دانشگاه و محیط کار و زندگی یکپارچه دیده شود و در طول یک خط زندگی انواع برنامه ریزی های پیشگیرانه و حمایتی از افراد تعریف شود.

وی از تلاش کارگروه های ایمنی و محیط دانشگاه ها در خلال سال های اخیر و به ویزه در ایام کرونا تشکر کرد و اقدامات این کارگروه ها را در کاهش مخاطرات محیطی و بحران های محیطی و پیشگیری ستودنی دانست.

به گفته این مدیرکل سازمان امور دانشجویان، عملکرد دانشگاه ها در حوزه بهداشت و درمان، غربال گری، سم زدایی و پیشگیری از کرونا موفقیت آمیز بوده است.

صفاری نیا از رویکرد جدید دستگاه‌های مانند سازمان بهزیستی، تامین اجتماعی، وزارت بهداشت، وزارت ورزش و ستاد مبارزه با مواد مخدر در ارایه کمک های مادی و حمایتی به وزارت علوم و دانشگاه‌ها قدردانی کرد و گفت: یک دانشگاه سالم و با نشاط، یک جامعه پیشرفته را می سازد.

وی از آغاز فعالیت کارگروه های علمی تخصصی در این اداره کل خبر داد و افزود: یکی از این کارگروه های تازه تاسیس، کارگروه دانشجویان کم توان جسمی است و این کارگروه برای ارایه خدمات و تسهیل فعالیت دانشجویان معلول در دانشگاه مشغول برنامه ریزی است.

تاثیر اصول بهداشتی بر کیفیت زندگی دانشجویی

در ادامه این همایش، غلامرضا غفاری سرپرست سازمان امور دانشجویان گفت: رعایت اصول بهداشت و ایمنی(HSE) نقش مهمی در کاهش مخاطرات محیط دانشجویی و افزایش کیفیت زندگی پایدار دانشجویی دارد.

وی اظهار داشت: جامعه امروز بشری نسبت به گذشته با مخاطرات بیشتری رو به رو است و به تعبیر جامعه شناختی، یک جامعه ریسکی است؛ بنابراین توجه به مفاهیمی مانند اصول بهداشت و ایمنی(HSE) پیش از گذشته لازم است.

سرپرست سازمان امور دانشجویان افزود: در کنار افزایش مخاطرات، توانایی انسان در پیشگیری و کنترل حوادث نیز افزایش یافته است و با برنامه ریزی و پیش بینی های علمی می توان به ساختن یک محیط امن برای زندگی، کار و تحصیل امیدوار بود.

عفاری ساختن یک محیط ایمن و سالم برای فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌ها را رسالت بسیار مهمی دانست که برعهده مراکز بهداشت دانشگاه‌ها قرار دارد و این مراکز نیز روز به روز در این زمینه توانمندتر می شوند.

وی مراکز بهداشت و درمان را در صف مقدم مقابله با کرونا در دانشگاه‌ها دانست و با قدردانی از آنان گفت: ارایه خدمات بالینی به قشر دانشگاهی اقدام بسیار ارزشمندی است که نشان دهنده نفش پزشکان و کارشناسان مراکز بهداشت و درمان در مسیر رشد علمی و فناوری کشور است.

در پایان این نشست، اسامی مراکز بهداشت و درمان برتر، نمونه و فعال در سال های ۹۷ و ۹۸ اعلام شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 1 =

دکمه بازگشت به بالا