معرفی موثرترین روش ها برای تقویت مو بعد از کاشت مو

به نقل از اماج – موهای کاشته شده نیز مانند موهای طبیعی برای سالم و خوش حالت ماندن نیاز به مراقبت و تقویت شدن دارند .مراقبت و رسیدگی موهای کاشته شده مخصوصا در روزهای اول بعد از عمل کاشت مو بسیار اهمیت دارد .

زیرا هنگامی که فولیکول های مو از قسمت بانک مو برداشته می شوند و در قسمت جلوی سر کاشته می شوند به علت ضعیف و حساس بودن نیازمند مراقبت و تقویت هستند.

به همین منظور ما قصد داریم هرآنچه که برای تقویت مو بعد از کاشت مو ضرورت دارد را در این مقاله برای شما بازگو کنیم تا با رعایت این نکات بتوانید نتیجه عمل را به حداکثر برسانید و بعد از گذشت مدتی از داشتن موهای طبیعی سالم و خوش حالت لذت ببرید.

برای تقویت موهای کاشته شده چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

متخصصین کاشت مو برای تقویت موهای کاشته شده ،رشد بهتر ماندگاری بالاتر و زیبایی آنها رعایت نکاتی را توصیه می کنند.برخی از موارد مهم و با اهمیت به شرح زیر است:

۱- بعد از کاشت مو چه بخوریم؟

 داشتن یک رژیم غذایی و تغذیه مناسب بعد از کاشت مو برای تحریک فولیکول های تازه کاشته شده و رشد آن ها ضروری می باشد. و همچنین برای جلوگیری از شوک کاشت مو می توان روی تغذیه مناسب حساب کرد. انواع مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی می توانند از ضروریات این رژیم غذایی باشند.

مصرف اسفناج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، فلفل و سیب زمینی به دلیل دارا بودن حجم بالایی از مواد مورد نیاز می تواند برای افرادی که کاشت مو انجام داده اند مناسب باشد. ماهی دارای روغن های مختلف و مواد مغذی مناسب برای رشد و تقویت فولیکول های مو می باشد.

از مصرف این مواد غذایی بعد از کاشت مو خودداری کنید!!

برخی از مواد غذایی هستند که باعث آسیب رساندن و جلوگیری از رشد موها می شوند.بنابراین بهتر است آنها را از رژیم غذایی تان کلا حذف کنید یا حداقل در هفته های اولیه بعد از کاشت مو از مصرف آنها خودداری کنید. این مواد غذایی مضر عبارتند از:

  • نوشابه ها
  • قندها و مواد شیرین
  • غذاهای فست فود و یا پرچرب
  • نان سفید یا کیک هایی که حاوی نشانه هستند
  • نوشیدنی های الکلی

۲-مکمل ها و قرص های ویتامینه بعد از کاشت مو

مصرف ویتامین یکی از نکات مهم دیگر تغذیه بعد از کاشت مو است. بهترین ویتامین بعد از کاشت مو را نمیتوان به راحتی معرفی کرد چون همه ی ویتامین ها به نوعی در رشد موها تاثیر دارند و کمبود هر کدام در بدن باعث میشود تا رشد موها تا حد زیادی کاهش پیدا کنند.

برخی از این مکمل ها عبارتند از:

  • ویتامین E: ویتامین E خواص آنتی اکسیدانی دارد که برای جلوگیری از آسیب های بعد از کاشت مو تاثیر زیادی دارد.
  • قرص زینک: مصرف زینک در افرادی که پیوند مو انجام داده اند، می تواند سرعت ترمیم آن ها را بعد از پیوند افزایش می دهد. در نتیجه این فرایند می تواند به کوتاه شدن زمان بهبودی بعد از پیوند مو کمک می کند.
  • ویتامین C: ویتامین C جریان خون را در سر افزایش می دهد و به مویرگ ها کمک می کند که خون بیشتری را به فولیکول ها برسانند .این ویتامین به کلاژن سازی هم کمک می کند . کلاژن برای رشد مو اهمیت زیادی دارد.

نکات ضروری در زمان مصرف مکمل ها :

  • توجه داشته باشید که مکمل های مختلف فقط در صورتی اثر بخش خواهند بود که توسط پزشک تجویز شوند. افرادی که برای رشد موهای خود به صورت سرخود از ویتامین ها استفاده میکنند در اکثر موارد به نتایج قابل توجهی دست نخواهند یافت و دچار مشکلات زیادی خواهند شد.
  • در صورتی که با مشورت پزشک قصد دارید از ویتامین ها استفاده کنید بهتر است تا جایی که امکان دارد به زمان به موقع آن در طول روز توجه داشته باشید چون این احتمال وجود خواهد داشت که شاهد جذب مناسب ویتامین مورد نظر نباشید.

۳- از درمان های دارویی برای تقویت مو بعد از کاشت مو استفاده کنید.

بطور کلی در عمل کاشت مو به هیچ دارویی نیاز نیست.البته پزشک متخصص برای پیشگیری از عفونت زخم ها و رشد باکتری و نیز کاهش درد برخی آنتی بیوتیک و مسکن ها را تجویز می کند.با این وجود معمولا یکسری

  •  روغن های گیاهی موثر برای رشد و تقویت مو

 شامل فیناستراید و ماینوکسیدیل برای جلوگیری از ریزش موهای طبیعی و تقویت موهای کاشته شده تجویز می شوند.

  • فیناستراید: این قرص برای پیشگیری از ریزش موی بخش میانی و جلوی سر بکار می رود. و یکی از داروهای تقویتی بعد از کاشت مو محسوب می شود. مصرف این قرص به میزان ۸۰% سبب توقف ریزش مو و یا کاهش آن و رشد مجدد موهایی که اخیراً دچار ریزش شده اند، خواهد شد. این قرص بیشتر برای آقایان تجویز می شود و مصرف آن در خانم ها محدودیت دارد.

قرص فیناستراید به میزان ۱ میلی گرم در روز تجویز می شود و اثر درمانی آن حدود ۳ الی ۶ ماه پس از شروع مصرف پدیدار می شود و پس از یک سال به اوج خود خواهد رسید.

  • ماینوکسیدیل: یکی دیگر از داروهای تقویتی بعد از کاشت مو ماینوکسیدیل است. ماینوکسیدیل بیشتر برای خانم ها تجویز می شود؛ مخصوصاً خانم هایی که الگوی ریزش زنانه دارند. این محلول به شکل موضعی بر روی سر مورد استفاده قرار می گیرد و به شکل ۲% و ۵% در داروخانه ها موجود است. که نوع ۵% آن برای آقایان و ۲% آن برای خانم ها است.

 این محلول روزی دو بار و به میزان ۱ سی سی مصرف می شود و با مصرف آن رشد مجدد موها حاصل می شود. پس از کاشت مو این محلول جهت فراهم کردن بستری بهتر برای رویش گرافت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

۴-از ماسک مو و روغن های گیاهی برای تقویت موهای کاشته شده استفاده کنید.

یکی دیگر از روش های تقویت مو بعد از کاشت مو، استفاده مناسب از ماسک و روغن مو است. ماسک های مو اکثرا پایه گیاهی دارند .به همین دلیل امروزه محبوبیت زیادی در دنیا کسب کرده اند.

ماسک و روغن های مو بسیار متنوع هستند و هر کدام برای یک یا چند منظور خاص تولید و عرضه می شوند. بنابراین توصیه می شود قبل از انتخاب ماسک مو حتما با پزشک متخصص تان مشورت کنید.

  •  روغن های گیاهی موثر برای رشد و تقویت مو

روغن های گیاهی با تحریک فولیکول های مو باعث بهبود چرخه رشد مو می شوند.برخی از روغن های گیاهی مو حاوی گیاهان مختلف و روغن های حامل هستند.این روغن های حامل اکثرا روغن نارگیل، بادام شیرین،زیتون،جوانه گندم،جوجوبا و یا گردو هستند.

گیاهانی که در این روغن ها استفاده می شوند عمدتا شامل گیاه رزماری، باباآدم ، نعناع فلفلی، اسطوخودوس، دم اسبی ، صبرزرد ، شیرین بیان، نخل اره ای یا جیسینگ می باشند.

طریقه مصرف روغن گیاهی تقویت موهای کاشته شده

مقداری از روغن مو(۴تا ۵ قطره) را بر کف دستتان بریزید و سپس در تمام قسمت‌های پوست سر به آرامی  و بصورت دایره وار ماساژ دهید. از حرکت شدید دست‌ها خودداری کنید چون می‌تواند باعث ضعیف شدن و حتی آسیب به ریشه موها شود.بهتر است محلول چند ساعتی بر روی پوست سرتان بماند.

  • ماسک مو خانگی برای تقویت مو

ماسک های موی خانگی یکی از موثرترین و سریع ترین راه های تقویت موی سر هستند.این ماسک ها باعث نرم شدن، آبرسانی، تقویت رشد، درخشش موها و حتی مبارزه با عفونت ها می شود .برخی از ماسک های تقویت مو که براحتی می توان در خانه تهیه کرد عبارتند از:

  • ماسک روغن نارگیل ، توت فرنگی و عسل: این ماسک حاوی ویتامین C است و می تواند موهای شما را برای کلاژن سازی تقویت کند و سلامت کلی آن را افزایش دهد .
  • ماسک شنبلیله: این ماسک رشد مو را تحریک می کند.برای تهیه این ماسک می بایست دانه های شنبلیله را از شب قبل خیس کنید.

طریقه  مصرف ماسک تقویت موهای کاشته شده

زمانی که برای استحمام به حمام میروید موهای خود را با شامپو بشوئید و سپس آبکشی نمائید. موهای خود رابه حدی خشک کنید که موهایتان به طور کامل خیس نباشد و فقط آب اضافی موهایتان گرفته شود. ماسک ترمیم مو کف دستهای خود ریخته و در تمام سطح سر خود پخش نمائید.حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه منتظر بمانید.سپس ابکشی کنید.

۵-ورزش های سبک و پیاده روی را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

حتما شنیده اید که ورزش کردن بعد از عمل کاشت مو ممنوع است و توصیه می شود که در هفته اول بعد از عمل به هیچ وجه ورزش یا فعالیت های سنگین انجام نشود.زیرا نه تنها روند بهبودی و ترمیم مو را کند می کند بلکه ممکن است به موهای کاشته شده اسیب برساند.

اما جالب است بدانید ورزش های سبک و پیاده روی بعد از گذشت چند هفته از عمل پیوند مو نه تنها مضر نیستند بلکه برعکس به تقویت و رشد بهتر موهای کاشته شده نیز کمک می کنند. زیرا ورزش گردش خون در بدن را بهبود می بخشد و همین امر باعث رسیدن بهتر اکسیژن و موادمغذی کافی به موها خواهد شد.

چگونه از موهای کاشته شده مراقبت کنیم ؟

مراقبت از موهای کاشته شده نیز نقش مهم و اساسی در بهبود سریع و رشد بهتر آنها دارد.توصیه می کنیم بعد از عمل کاشت مو این موارد را رعایت کنید:

۱- سر خود را برای مدت طولانی به پایین خم نکنید و از فشار بر روی محل بخیه خودداری کنید.

۲-استخر، سونا و جکوزی و اسکی تا یک ماه بعد از کاشت ممنوع است.

۳-تا یک هفته بعد از جراحی هنگام خواب از چند بالشت استفاده کرده و به صورت نیمه نشسته و با زاویه ۴۵ درجه استراحت نمایید و به هیچ وجه روی شکم نخوابید. با استفاده از بالش مسافرتی، از موهای تازه کاشته شده خود در هنگام خواب محافظت کنید.

۴-نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید زیرا این امر می‌تواند به پوست سر شما آسیب برساند. برای جلوگیری از تابش نور خورشید، پیشنهاد می‌شود در صورت لزوم از چتر استفاده کنید یا از یک کلاه مخصوص استفاده کنید.

۵-از روز سوم مجاز به استفاده از کلاه هستید اما در روز فقط تا حدود هشت ساعت از کلاه استفاده کنید. کلاه باید گشاد و بدون پرز باشد.

۶-خارش بعد از کاشت مو یک امر طبیعی است. شما هرگز نباید مناطق گیرنده و اهدا کننده خود را بخارانید زیرا این امر می‌تواند بر نتایج آن تأثیر منفی بگذارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 5 =

دکمه بازگشت به بالا