مدارس علمیه جزو جاذبه های قابل توجه در یزد هستند

به نقل از اماج –  براساس خبرهای منتشر شده، مدارس علمیه جزو جاذبه های قابل توجه در یزد هستند.

قضیه چیست؟

تکمیل زنجیره جاذبه های فرهنگی یزد برای معرفی به گردشگران با نشان دادن پیوستگی آثار تاریخی این دیار با فرهنگ بومی مردمانش، برقراری زندگی مسالمت آمیز ادیان از دیرباز و سایر جذابیت های فرهنگی آن بدون اهتمام به ظرفیت غنی مدارس علمیه ناقص می ماند.

وجود مدارس علمیه در مجاورت عبادتگاه سایر ادیان مانند کنیسه و آتشکده یا بعضا استقرار این اماکن در جوار یا در دل بازارهای این شهر نشان از نوعی پیوستگی فرهنگی و اجتماعی بین مردم و روحانیون و حتی بخش های اقتصادی جامعه دارد و جزو جذابیت های مدارس علمیه برای گردشگران است که امسال با رویکردی متفاوت تر به آن توجه شده است.

معماری خاص مدارس علمیه و پرورش مشاهیر بزرگ یزدی در این مدارس از دیگر ویژگی هایی است که جذابیت معرفی و شناساندن مدارس علمیه را برای گردشگران یزد بیشتر می کند. علاوه بر اینها، سبک تدریس و روابط علمی در این مدارس هم با توجه به تمایزی که دارند، می توانند مورد توجه گردشگران قرار گیرد.

سیدمصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی یزد نیز با بیان اینکه حوزه های علمیه یکی از زیرساخت های مهم فرهنگی کشور خصوصا یزد بشمار می روند، اظهار می کند: یزد با برخورداری از برندهای دارالعباده و دارالعلم به خوبی از تعداد قابل توجهی از این زیرساخت های فرهنگی بهره مند شده و در نقاط مختلف یزد تعداد زیادی از مدارس علمیه بچشم می خورند.

وی با بیان اینکه تدریس علوم مختلف در حوزه های علیمه و تعدد این ابنیه در ادوار مختلف به خوبی در یزد از جایگاه مدارس علمیه خبر می دهد، می گوید: در مرکز شهر یزد و اطراف میدان خان شاهد مدارس علمیه خان، مصلی و ملااسماعیل هستیم.

فاطمی با اشاره به دارالعلم بودن و دارلعباده بودن یزد تصریح می کند: در طول تاریخ فعالیت های علمی مدارس علمیه به خوبی نوید بخش معماری شاخص این بناهای تاریخی و فرهنگی است علاوه بر جایگاه علمی و فرهنگی، نمود معماری شاخص ایرانی – اسلامی در این بناها نیز از دیگر جاذبه های مدارس علمیه بشمار می رود.

وی با بیان اینکه وجود حیاط های مرکزی و حجره هایی در اطراف آن از ویژگی های منحصر بفرد مدارس علمیه است، می گوید: اتاق هایی که برای تدریس مدرسان و اساتید در نظر گرفته شده، شکل معماری خاصی را به این بناها داده است.

فاطمی به نقش و جایگاه بادگیر در معماری این بناها و ایجاد شرایط مطلوب وزش باد در این مدارس اشاره می کند و می گوید: دالان ها، بادگیرها، حیاط مرکزی و سایر فضاهای ایجاد شده برای تحصیل از ویژگی های مدارس علمیه در یزد هستند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 2 =

دکمه بازگشت به بالا