فرم دهی و برجسته کردن چانه بدون جراحی با تزریق چربی به چانه

به نقل از اماج – تزریق چربی به چانه یا منتوپلاستی، نوعی از جراحی پلاستیک است که در آن شکل چانه را تغییر داده یا اندازه‌ی آن را بزرگتر می کنند تا ظاهر صورت متعادل گردد. تزریق چربی به چانه برای افزایش حجم چانه انجام می‌گیرد، در حالیکه تغییر شکل دادن استخوان برای کاهش اندازه‌‌ی چانه صورت می‌گیرد. این عمل معمولا به همراه رینوپلاستی(عمل بینی) و لیپوساکشن صورت انجام می‌شود تا تناسب ظاهری دلخواه به دست آید.

پیوند چربی، تکنیک ایده‌آل پروتز چربی برای بیمارانی است که دوست دارند بدون نیاز به تزریق چربی دائمی، چانه‌ی برجسته‌تری داشته باشند. بعد از سه ماه، حجم اضافه شده می‌تواند دائمی شود. بیماران از نتیجه‌ی عمل رضایت کامل داشته‌اند و تزریق چربی اضافی به چانه مورد نیازشان بوده است.

انواع جراحی‌های تزریق چربی به چانه

تزریق چربی به چانه با استفاده از تزریق چربی در مقابل بافت مشتق از خود انجام می‌شود. معمولا تزریق چربی از طریق شکافی در خط زیرین چانه انجام می‌شود که عموما بعد از بهبود کامل، از بین می‌رود. اگرچه می‌توان تزریق چربی را از طریق دهان (از طریق شکافی درون دهان) هم انجام داد، ولی در این حالت، دقیق انجام دادن تزریق چربی سخت‌تر است و به این دلیل که داخل دهان آلوده است ،ریسک بالای عفونت وجود دارد.
پیوند چربی، یکی از گزینه‌های تزریق چربی به چانه با استفاده‌ی کامل از بافت‌های مشتق از خود است. این عمل نیاز به انتقال چربی از بیرون ندارد. در طول پیوند، چربی از مناطق دورتر بدن ،(بیشتر شکم و ران‌ها) توسط لیپوساکشن حجمی کم برداشته می‌شود. برداشتن چربی توسط ساکشن دستی انجام می‌گیرد تا خطر آسیب به سلول‌های چربی را در طی برداشت کم کند و ممکن است احتمال زنده ماندن چربی را در طی فرایند تزریق افزایش دهد و در مکان جدید دوباره فراورده‌ی خونی بسازد. چربی به دقت آماده می‌شود و از طریق سرنگ های کوچکی به ناحیه‌ی چانه تزریق می‌گردد. عموما برای کامل کردن جذب‌های جزئی ، تزریق تکمیلی انجام می‌شود. تمام چربی‌ها از فرایند انتقال چربی جان سالم به در نمی‌برند و تا ۳۰% تزریق تکمیلی صورت می‌گیرد. عموما نتیجه‌ی دلخواه، تا ۶ ماه بعد از عمل تثبیت می‌شود. بعد از این زمان جذب تکمیلی نباید اتفاق بیفتد و ممکن است نتایج دراز مدت باشند.

مزایای جراحی تزریق چربی به چانه

مزایای تایید شده‌ی بسیاری برای تزریق چربی به چانه وجود دارد که عبارتند از:

  • نیمرخ اصلاح شده
    بیمارانی که علاقمند به عمل تزریق چربی به چانه هستند، اغلب با ظاهرشان از نمای نیمرخ مشکل دارند. ممکن است بینی بزرگ باشد، یا چانه تورفته باشد، یا هردو ،که سبب عدم تعادل ظاهر صورت می‌شوند. با هماهنگ کردن اجزای صورت از این زاویه، تزریق چربی به چانه می‌تواند ظاهر صورت را از تمام زوایا، به خصوص نیمرخ بهبود بخشد.
  • خط آرواره‌ی اصلاح شده
    جراحی پلاستیک چانه نه تنها ظاهر اجزای صورت را تقویت می‌کند بلکه به این دلیل که ساختار پایینی صورت دگرگون می‌شود، آرواره هم می‌تواند بهتر به نظر بیاید. ایمپلنت آرواره وجود دارد ولی بعد از این جراحی بسته به اندازه‌‌‌ی تزریق چربی و محل آن ممکن است نیاز نباشد. خط آرواره‌ی تقویت شده می‌تواند بسته به تقاضای فرد عضلانی بودن یا زنانگی را بیشتر به رخ بکشد.
  • برقراری توازن با یک بینی جذاب
    بیشتر افراد با بینی برجسته متولد می‌شوند و علاقه‌ای به تغییر این مشخصه‌ی ویژه در صورتشان ندارند. اگر بیماران تمایل داشته باشند تا تحت عمل رینوپلاستی( جراحی زیبایی بینی) قرار گیرند، شاید پزشک به دلایل مختلف با بافت‌ها محافظه‌کارانه رفتار کند. در هر دو حالت تزریق چربی به چانه می‌تواند تعادل بینی را برقرار سازد و نسبت جذابی بین این اجزای صورت ایجاد کند.
  • ظاهری با اعتماد به نفس بیش‌تر
    صرف نظر از اینکه یک فرد از لحاظ باطنی چگونه رشد می‌کند، زمانیکه ظاهر بیرونیش دگرگون شود، اعتماد به نفس پیدا خواهد کرد. از جنبه بیولوژیکی، چانه در جذابیت فرد نقش دارد و می‌تواند با تغییر شکل یک‌سوم پایینی صورت،حتی یک خانم را ظریف‌تر و یک مرد را عضلانی‌تر نشان داد. به علاوه، چانه‌ی قوی و خط آرواره به شخص کمک می‌کند تاحدی بزرگتر به نظر بیاید، زیرا این تغییرات هورمونی در طی بلوغ روی می‌دهند.
  • نتایج طبیعی
    برخی بیماران به این دلیل در انجام این عمل تردید دارند که نمی‌خواهند تزریق چربی به چانه آنها را شبیه کاریکاتوری از چهره‌ی سابقشان نشان دهد. در واقعیت، تزریق چربی به چانه می‌تواند بسیار طبیعی به نظر بیاید.

داوطلبین تزریق چربی به چانه

بزرگ کردن چانه، هم برای مردان و هم برای زنان، انجام می‌شود اما مردان اغلب تقبل هزینه تزریق چربی به چانه را برای تقویت چانه‌شان انجام می‌دهند. داوطلبین ایده‌آل برای تزریق چربی به چانه معمولا نگرانی‌های ذکر شده در زیر را در بحث زیبایی دارند:

  • چانه و آرواره‌ی ضعیف
    چانه‌ی ضعیف می‌تواند اثر بسیاری بر صورتان بگذارد. می‌تواند ظاهرصورتتتان را گرد کرده و گردنتان را گوشتالو نشان دهد و تناسب صورتتان را به هم بزند.پزشک با تقویت کردن این ناحیه می‌تواند صورتی جذاب‌تر و متناسب‌تر برایتان خلق کند.
  • پیر شدن کلی صورت
    زمانیکه اکثر بیماران درباره‌ی روند پیرشدنشان فکر می‌کنند، خیلی به چانه‌شان توجه نمی‌کنند. بیشتر به چشم‌های فرورفته، چین و چروک‌های عمیق و از دست رفتن کلی ظاهرشان توجه می‌کنند. اگرچه ضعیف شدن این بخش خبر از پیری می‌دهد که می‌تواند صورتتان را چند سال پیرتر نشان دهد. تزریق چربی به چانه می‌تواند آرواره وگردنی متمایزتر خلق کند که به کل صورت ظاهری تازه می‌بخشد.
  • بینی کوچک‌تر
    درست است که تزریق چربی به چانه نمی‌تواند شکل اصلی بینی‌تان را تغییر دهد، ولی می‌تواند کوچک‌تر نشانش دهد. دربیشتر بیماران به این دلیل که چانه خیلی کوچک است، بینی بزرگتر به نظر می‌آید. با افزایش برجستگی چانه ، ناگهان بینی با دیگر اجزای صورت تناسب پیدا می‌کند.

عمل تزریق چربی به چانه

بر طبق نظریه‌ی انجمن جراحان پلاستیک زیبایی بریتانیا، به دلیل خطر عفونت ، بسیار مهم است که دهانتان سالم باشد و دندان‌هایتان هیچ عفونتی نداشته باشند. اگر شک دارید، توصیه می‌شود که حتما برای چکاپ به دندانپزشکتان مراجعه کنید.
جهت دستیابی به نتیجه‌ی بهتر و پیشگیری از عوارض ، توصیه می‌کنیم که از استرس دوری کنید، از معرض نور خورشید دور بمانید، تغذیه‌ی سالم داشته باشید، وزنتان را در حد مناسب نگه دارید، منظم ورزش کنید، و از ۲ روز قبل از جراحی و تا دو هفته بعد از جراحی الکل ننوشید. حداقل یک هفته قبل از جراحی و تا دوهفته بعد از جراحی سیگار نکشید، زیرا سیگار کشیدن در نتیجه‌ی نهایی تاثیر می‌گذارد.

  • در قدم اول، برداشتن چربی، با یک لیپوساکشن با مکش کم وملایم صورت می‌گیرد. در طی این فرایند پزشک بخش کوچکی از چربی اضافه‌ی ناحیه‌‌ای از بدن را که حجم بیشتری دارد، خارج می‌کند. در بیشتر بیماران چربی موردنیاز برای جراحی از باسن، شکم یا ران‌ها گرفته می‌شود.تکنیک لیپو ساکشن با مکش کم جهت پیشگیری از آسیب به سلول‌های چربی استفاده می‌شود و اطمینان می‌دهد که آن‌ها شرایط مطلوب برای انتقال را دارند.
  • مرحله‌ی دوم عمل شامل تجزیه کردن و آماده کردن سلول‌های چربی برای تزریق به اطراف ناحیه‌ی چانه است. به این منظور پزشک چربی استخراج شده را با سرعت بالا در یک سانتریفیوژ می‌چرخاند تا سلول‌های چربی از هر نوع مایعی که در خلال لیپوساکشن جمع شده است، مجزا شود. سپس تمام سلول‌های کامل و آسیب‌ندیده را جدا کرده و تمیز می‌کند تا برای عمل آماده شوند.
  • مرحله‌ی نهایی شامل تزریق سلول‌های چربی تجزیه شده به ناحیه‌ی چانه و آرواره‌تان است تا ظاهری جدید و متمایز بسازد. پزشک به صورت هدفمند تزریقات را درلایه‌ها و مکان‌های متفاوت پخش می‌کند تا به هدف مشخص مورد نیازتان برسید.
    در بیشتر بیماران، پزشک تزریق چربی به چانه را با جراحی‌های مکمل ترکیب می‌کند تا تغییر شکل کلی‌تری صورت گیرد.برای مثال تزریق چربی به چانه همراه با لیفت گردن یا لیپوساکشن پایین چانه می‌تواند ناحیه‌ی زیرین صورت و گردن را بالا ببرد، و صورتی خوش‌تراش و جوانتر بیافریند.

بعد از جراحی تزریق چربی به چانه

پی‌گیری بعد از تمام جراحی‌ها اهمیت دارد، از آنجاییکه می‌خواهیم ببینیم چطور نتیجه گرفته‌اید. نیاز است برای چکاپ بعد ازعمل، به کلینیک نزد پزشکتان بیایید. پزشکتان تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی شما را از پرواز منع می‌کنند. شاید در ساعات بعد از جراحی احساس سرگیجه و خستگی کنید. ضروری است که از داروهای مسکن‌تان استفاده کنید و به اندازه‌ی کافی مایعات بنوشید.
اگر سریع از صندلی یا از تختخواب بلند شویدف ممکن است احساس سرگیجه کنید، بنابریان عاقلانه رفتار کنید، راحت باشید و به آهستگی حرکت کنید. این حالت بعد از جراحی کاملا طبیعی است و ظرف چند روز برطرف می‌شود.
پی‌گیری‌ها به طور متناوب از طریق مشاوره‌ی تلفنی در کلینیک انجام می‌شود:
یک روز بعد از جراحی، بعد از یک تا دو هفته، بعد از سه تا شش ماه و در نهایت بعد از یک سال که کامل بودن عمل ما تضمین گردیده است.
خونریزی و عفونت غیرعادی است و اگر رخ دهد باید با یک جراحی کوچک یا آنتی‌بیوتیک درمان گردد.آلرژی به مواد بیهوشی بسیار نادر است.
بر طبف نظر انجمن درمانی جان هاپکینز John Hopkins Medicine Institute بعد از حداکثر شش هفته، بیشتر تورم‌ها از بین خواهد رفت، و می‌توانید از نتیجه‌ی عملتان لذت ببرید. شاید تا چند هفته‌ی اول بعد از جراحی، فعالیت شدید ممنوع گردد. فعالیت‌های عادی بعد از حداکثر 10 روز از سر گرفته می‌شود.

مراقبت‌های بعد از جراحی تزریق چربی به چانه

شاید در چند روز اول خونریزی از دهانتان داشته باشید. اگر جراحی از دهانتان انجام گرفته باشد، طبیعی است. باید انتظار کمی تورم در صورت و گردنتان داشته باشید. شاید تورم در روز بعد از عمل به نسبت همان شب اول بدتر گردد. برای کنترل تورم بهتر است با سر بالا گرفته شده بخوابید. به این حالت که به پشت بخوابید و سرتان را روی چندین بالش قرار دهید، یا برای چند شب روی صندلی متحرک بخوابید.
در اولین شب بعد از جراحی باید غذای سبک و بدون نیاز به جویدن بسیار بخورید. معمولا لب پایینی تا مدتی بعد از جراحی بی‌حس است، پس باید هنگام خوردن مواظب باشید و مطمئن باشید که غذا خیلی داغ نیست.بعد از جراحی فعالیت عضلانی لب‌ها موقتا دگرگون می‌شود و شاید در ابتدا خوردن کمی سخت باشد. فعالیت عضله‌ها به موقع به حالت عادی برمی‌گردد. مراقبت‌های ضروری دیگر عبارتند از:
• تا ۶ هفته از فشار به چانه توسط دست و یا هنگام خواب جلوگیری کنید.فشار خطر حرکت چربی تزریقی را در پی دارد.
ی می‌توانید روز بعد از عمل صورتتان را بشویید یا دوش بگیرید. سعی کنید چسب یا نوارهای استریل را تا ۳ روز نگه دارید. وقتی چسب‌ها شل شد، برشان دارید.
• شاید دندان‌هایتان را عادی بشویید ولی اگر تزریق چربی از دهان انجام گرفته،مواظب ناحیه‌ی شکاف خورده باشید.
• از فعالیت جسمانی زیاد و خم شدن بپرهیزید
• تا چند هفته از خندیدن، لبخند زدن و حرکات صورت شدید خودداری کنید تا از حرکت چربی تزریق شده ممانعت کنید.
• تورم بعد از جراحی به طور موقت ناحیه‌ی چانه‌تان را خیلی بزرگ نشان خواهد داد. چند هفته طول می‌کشد تا ورم بخوابد، بنابریان نگران نباشید، اگر جراحی چانه‌تان را گنده‌تر ساخته. به موقع به حالت درستش برخواهد گشت.

وقتی جراحی توسط یک جراح زیبایی با تجربه و متخصص صورت گیرد، عوارض کمی را به همراه خواهد داشت. خطرات ممکن شامل عفونت،هماتوما(خونریزی داخلی)، تغییر مکان چربی تزریقی، جراحت ناچیز و عوارض جانبی داروی بیهوشی باشد.

سوالات متداول درباره‌ی تزریق چربی به چانه

در اینجا به برخی از رایج ترین سوالات مراجعین پاسخ داده شده است. اگر در پایان همچنان سوال بی پاسخی در ذهن شما باقی ماند تعلل نکرده و در قسمت پرسش و پاسخ آن را مطرح کنید. پاسخ شما در اسرع وقت توسط پزشک متخصص برای شما ارسال خواهد شد.

آیا برای تزریق چربی به چانه باید بیهوش باشم؟
چون این عمل اغلب در ترکیب با دیگر جراحی‌ها انجام می‌شود، بیماران اغلب در طی عمل بیهوش هستند. اگرچه می‌توان پروتز چانه با چربی را با بی‌حسی موضعی هم انجام داد.

آیا مردم می‌فهمند که عمل تزریق چربی به چانه داشته‌ام؟
جالب است بدانید که با اینکه اکثر افراد فکر می‌کنند که ظاهرتان بعد از تزریق چربی به چانه ، جذاب‌تر شده است، بیشترشان نمی‌توانند بگویند که چرا. تزریق چربی به چانه شبیه عمل رینوپلاستی پروتز سینه‌ها با چربی نیست. این جراحی‌ها نتایج واضحی دارند. تزریق چربی به چانه ، نتایج ظریف ولی معناداری دارد. شگفت زده خواهید شدکه ببینید تعداد بسیار کمی از آشنایان و دوستان و یا شاید هیچکدام متوجه می‌شوند که جراحی چانه داشته‌اید.

آیا تزریق چربی به چانه ظاهر گردنم را عوض خواهد کرد؟
با افزایش برجستگی چانه، گردن زاویه‌دارتر، لاغرتر و جوانتر به نظر می‌آید. برخی از بیمارانی که فکر می‌کنند نیاز به یک نوع لیفت گردن دارند، با تزریق چربی به چانه بهتر جواب می‌گیرند، هم به صورت انفرادی و هم همراه با جراحی لیفت گردن. و از آنجاییکه پوست گردن در تزریق چربی به چانه کمی به جلو کشیده می‌شود، کشیدگی بسیار زیادی در پوست زیر آرواره پدید می‌آید.

چه جراحی‌های دیگری همزمان با پروتز چانه با چربی می‌توان انجام داد؟
تزریق چربی به چانه زمان کمی می‌برد و خطرات جراحی کمتری به همراه دارد، بنابراین در ترکیب با هر جراحی پلاستیک دیگری ، می‌تواند بی‌خطر باشد.

چه نوع بی‌حسی برای تزریق چربی به چانه مورد نیاز است؟
پروتز چانه با چربی می‌تواند توسط بی‌حسی موضعی، بی‌حسی موضعی با آرامبخشIV ، یا با بیهوشی کامل صورت گیرد. ولی می‌تواند برای بیمار عصبی کننده باشد که تزریق چربی را به ناحیه‌ی آرواره اش احساس کند ،حتی اگر درد نداشته باشد. بنابریان طیف گسترده‌ای از بیماران تمایل دارند که جراحی با بیهوشی کلی سبک انجام گیرد. بیهوشی کوتاه مدت است و بیمار درست بعد از جراحی بیدار می‌شود و هیچ سرگیجه یا عوارض بیهوشی مشابهی در طی روز ندارد.

چه نوع شکافی در تزریق چربی به چانه ایجاد می‌گردد؟
تزریق چربی به چانه می‌تواند از طریق شکافی درون دهان یا زیر چانه صورت گیرد. در حالیکه بهتر است جای زخم درون دهانتان پنهان بماند، شکاف زیر چانه در اصل نامرئی است، و از آنجا که اکثریت افراد ،جای زخم مشابهی به هر دلیل نظیر افتادن در طول بچگی در این ناخیه دارند، به شما خواهند گفت که جای زخم دیده نمی‌شود. نکته‌ی کلیدی این است که شکاف در زیر چانه به جراح نمای واضح‌تری می‌دهد و احتمالا درد کمتری دارد. وقتی از تزریق چربی بیشتری که به تدریج به کناره‌ها کشیده می‌شود استفاده می‌کنید، ورود از راه دهان می‌تواند مشکل‌ساز باشد. همچنین شکاف دهانی می‌تواند اطراف عصب‌هایی که مسئول حس لب‌ها هستند ایجاد گردد ، و احتمال آسیب در این بخش از کسانی که از شکاف زیر چانه بهره برده‌اند، بیشتر است. ضروری است که هر نوع آلودگی باکتریایی را به خاطر احتمال عفونت ،در تزریق چربی کاهش دهیم ، و شکاف از زیر چانه در این مورد خطر کمتری دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا