سایه بحران قطع برق بر فولاد سازی‌ها

مدیرعامل فولاد آلیاژی با انتقاد از یارانه‌ای که به انرژی اختصاص می‌یابد گفت: دولتی بودن انرژی، باعث شده توسعه صنعت و مصرف شکل بگیرد، اما توسعه تولید برق شکل نگیرد که قطعی برق صنایع را شاهد هستیم.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، محمد کمالزاده با تاکید بر اینکه وقتی یارانه به حوزه انرژی داده می‌شود، بخش خصوصی به صورت مستقل و بدون وابستگی به دولت، قدرت سرمایه‌گذاری در این حوزه را ندارد گفت:

وی به تشریح موانع و چالش‌های سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی پرداخت و گفت: سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی زودبازده است، اما انحصار‌های دولتی باعث شده تا سرمایه گذار رغبتی به این بخش نداشته باشد.

مدیرعامل فولاد آلیاژی با اشاره به اینکه باید ۴ سال سرمایه گذاری در حوزه نیروگاهی و انرژی صورت بگیرد تا اصل سرمایه بازگردد گفت: با توجه به شرایط حاکم بر خرید برق، اینکه دولت بخرد یارانه بدهد، قدرت در دست دولت است، اینکه چه زمانی حتی می‌خواهد پول برق را بدهد و حتی مصرف کننده در انحصار دولت است، در این صورت بخش خصوصی تمایلی ندارد که در بخش انرژی سرمایه گذاری کند

وی با تاکید بر اینکه باید چالش‌ها هر چه سریعتر بر طرف شود گفت: با نگاهی به بازار تولید و مصرف برق، متوجه می‌شویم که در حوزه مصرف برق در تمامی زمینه‌های صنعتی و خانگی توسعه داشته ایم، اما در حوزه تولید توسعه نداشته‌ایم.

کمالزاده با اشاره به اینکه اکنون مصرف انرژی در کشور بالا رفته، اما سرمایه گذاری در حوزه انرژی نداشته‌ایم گفت: این نبود تعادل در بازار مصرف و تولید برق بسیار بد است و متاسفانه تاثیرات مخربی بر صنایع گذاشته و می‌گذارد.

وی با اعلام اینکه در حوزه گاز نیز چنین وضعیتی داریم گفت: مصرف گاز را در کشور بالا برده ایم، اما در تمامی سال‌های گذشته شاهد کمبود و قطعی گاز بوده ایم.

مدیرعامل فولاد آلیاژی با تاکید بر اینکه وقتی رشد اقتصادی داریم، مصرف انرژی و دیگر مصارف اقتصادی به صورت خودکار بالا می‌رود گفت: وقتی سرمایه گذاری در تولید برق و گاز نداشتیم، باعث می‌شود در حوزه صنایع که قربانی همیشگی کمبود برق و گار هستند، با مشکل روبرو شویم.

وی با ابراز تاسف از اینکه در بخش فولاد در زمستان گاز و در تابستان برق نداریم گفت: این دو مقوله انرژی در صنعت فولاد با یکدیگر ارتباط دارند، یعنی وقتی گاز نداریم، برق نداریم و هنگامی که برق نداریم، گاز مازاد داریم، بنابراین نمی‌توانیم فولاد تولید کنیم، زیرا برق فولادسازی‌ها را قطع می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا