راهکاری برای کاهش ارزبری در صنعت آلومینیوم

دو گام برای کاهش ۶۰۰ میلیون دلار ارزبری واردات زنجیره آلومینیوم برداشته شده است که این برنامه‌ها سبب کاهش ۶۰۰ میلیون دلاری ارزبری در صنعت آلومینیوم می‌شود.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، براساس آمار از سال ۱۳۹۰ تاکنون، معادل ۹۸.۴ میلیارد دلار و به‌طورمتوسط سالیانه ۱۱ میلیارد دلار از اقتصاد ایران خارج شده است. واقعیتی که وجود دارد آن است که طی این سال‌ها به دلایل گوناگون، فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی سالم و غیررانتی وجود نداشته است؛ زیرا بازی برخی سیاسیون، بی‌ثباتی‌های ارزی، تحریم‌ها و در کل شرایط نامتعادل اقتصادی، موانعی برای ماندگاری سرمایه‌گذاران در این دیار به شمار می‌آید.

با توجه به شاخص نماگر‌های اقتصادی سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ که از سوی بانک مرکزی ایران منتشر شده، مشخص است که در شش ماه نخست سال جاری شش میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار سرمایه از ایران خارج شده است. به عبارت دیگر هرماه بیش از یک میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج شده است که رشد ۶۳ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد. بنا بر آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی، رشد بیش از ۹۰ درصدی خالص حساب سرمایه نسبت به سال ۹۹ و رسیدن به عدد منفی ۱۰ میلیارد و ۱۳۴ میلیون دلار، گویای خروج این میزان سرمایه از کشور طی ۹ ماهه سال گذشته است.

رشد اقتصادی با فرار سرمایه یک رابطه دیالکتیک و دوطرفه دارد به‌صورتی که افت تولید ناخالص داخلی منجر به فرار سرمایه و ایضا خروج سرمایه نیز بر کاهش هر چه بیشتر تولید ناخالص داخلی موثر است؛ که در سال‌های اخیر شاهد افت تولید ناخالص داخلی بدلایل مختلف و به تبع آن فرار سرمایه بوده ایم.

محدودیت‌ها و مقرراتی که دولت‌ها روی بازار‌های مالی داخلی و ارز خارجی وضع می‌کنند، یکی از علل این پدیده می‌باشد. موضوع دیگری که به خروج سرمایه از ایران تبدیل شد، ناامنی بازار‌ها و ریسک بالای آن‌ها بوده است.

موضوع دیگری که در سال‌های اخیر رخ داد موضوع بازار سهام بود که بر تفکر سرمایه‌گذاری در ایران تاثیر بسزایی گذاشت. پس از تعلل دولت قبل در توسعه بازار سرمایه و نیمه‌کاره گذاشتن آن، شاهد ظهور سرمایه‌گذاری‌های نوینی مثل رمزارز‌ها هستیم.

با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش بنیان تاثیر مستقیمی در شکل‌گیری اقتصاد دانش بنیان دارد و این مهم می‌تواند یکی از ابزار‌های تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد، زمانی که چنین سیاستی محقق شود کشور‌ها از وابستگی رها شده و در این میان زمینه افزایش دانش و رشد تکنولوژی نیز به وجود می‌آید.

راهکار تقویت شرکت‌های دانش بنیان ایجاد ارتباط مستقیم و مستمر بین صنعت و دانشگاه است، زمانی که توسعه تکنولوژی تولید کالایی را از کشور‌های خارجی وارد می‌شود، در حالی می توان با اعتماد به متخصصان داخلی و صنعتگران ایرانی برای رفع مشکلات و تامین خواسته‌ها به سراغ دانشگاهیان داخلی بروند. ارتباط مستقیم و مستمر بین صنعت و دانشگاه به معنای رفع مشکلات کارخانجات و صنعتگران توسط نخبگان و دانشگاهیان ایرانی است.

امروزه در کشور‌های پیشرفته دنیا دانش را به تکنولوژی تبدیل می‌کنند و برای دستیابی به این موضوع نیاز به تجاری‌سازی است.

هم اکنون ایمیدرو با اعلام اینکه ظرفیت تولید شمش آلومینیوم در کشور به حدود ۸۰۰ هزار تن در سال رسیده که به منظور تولید این مقدار آلومینیوم نیاز به ۱.۶ میلیون تن پودر آلومینا داریم، در حالی که کل تولید آلومینای کشور ۲۴۰ هزار تن است و نیاز است برای تامین خوراک کارخانه‌های آلومینیوم، واردات انجام شود.

خرمی شاد رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه با فرض واردات ۱.۴ میلیون تن آلومینا، سالانه ۷۰۰ میلیون دلار ارز نیاز است، گفت: در چنین شرایطی تولید کنندگان شمش آلومینیوم مجبور به تامین ارز مورد نیاز خود از محل صادرات این محصول هستند و این امر در برخی موارد، باعث بروز کسری عرضه شمش در بازار داخلی و رشد قیمت‌ها و کاهش رقابت پذیری در صنایع پایین دست می‌شود، از سویی محدود شدن صادرات نیز کشور را از درآمد ارزی محروم می‌کند.

ضروری است به منظور رفع این مشکل میزان ارزبری صنعت تولید شمش آلومینیوم از طریق افزایش تولید آلومینای کشور -به عنوان پر مصرف‌ترین نهاده تولید این محصول استراتژیک- کاهش یابد.

دو برنامه کاهش ارزبری ایمیدرو

رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره راهکار‌های ایمیدرو در این صنعت، اظهار داشت: ایمیدور در فاز نخست با تعریف یک واحد ۸۰۰ هزار تنی آلومینا می‌تواند سالانه حداقل ۳۰۰ میلیون دلار صرفه جویی از این طریق ایجاد کند.

وی ادامه داد: تعریف و عملیاتی شدن طرح کک اسفنجی نیز می‌تواند نیز به میزان نیاز این صنعت، کاهش ارزبری این زنجیره را به میزان ۳۰۰ میلیون دلار محقق کند.

خرمی شاد تاکید کرد: این دو پروژه نمونه‌ای از طرح‌هایی است که در سال جاری آغاز می‌شود و نمونه دیگر آن طرح تولید ورق الکتریکی موردنیاز ترانسفورماتور‌ها است که به زودی تعیین تکلیف و آغاز خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد: پروژه تولید آلومینا از نفلین سینیت نیز می‌تواند ۷۰ هزار تن آلومینا تولید کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا