درک تغییرات جدید باعث همکاری دانشگاه پیام نور و خانه بلاکچین

اهمیت نظام آموزشی در عصر نوین

فناوری تغییرات زیادی را در سبک زندگی بوجود می آورد. این تغییرات گاها بسیار ریشه ای هستند به گونه ای که تمام جنبه های زندگی اجتماعی را در بر می گیرند.

به گزارش پایگاه خبری آماج : انسان ها و اجتماعات به تبع این تغییرات باید تغییر کنند. در غیر اینصورت با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد. چنانچه در قرون گذشته دیده ایم بسیاری از جوامع و تمدن ها بدلیل عدم توانایی در سازگاری با تغییرات جهانی از صحنه جهان حذف شده اند.

عصر جدید با نسل جدید همراه است و نسل جدید بایستی با الزامات عصر جدید تربیت شود. تربیت نسل ها در جوامع گذشته از طریق انتقال تجربیات و بصورت عملی انجام می شد. یک پدر کشاورز روش های کشاورزی را به فرزندانش آموزش می داد و چون تغییرات آهسته صورت می گرفتند. فاصله چندانی بین دانسته ها، نیازها و روش های رفع نیازها بین پدر و فرزند وجود نداشت.

پس از انقلاب صنعتی این تغییرات سرعت بیشتری گرفتند و انتقال دانش نیز شکل جدیدی بخود گرفت. با اختراع دستگاه چاپ دانش از انحصار طبقاتی خاص خارج و عمومی شد. و استانداردهای آموزشی نوین شکل گرفتند.

در سنت آموزش به معنای ایجاد و افزایش مهارت فردی برای انجام کار معینی بود و دانش مختص طبقه ای خاص و در حوزه دانسته های نظری معنا می شد. با توسعه آموزش های استاندارد سیستم های آموزشی در بعضی کشورها به گونه ای پیش رفتند که افزایش علم بدون عمل جایگاه ویژه ای پیدا کردند. با این پیش زمینه آموزش را می توان در دو دسته کلی آموز ش های نظری و آموزش های مهارتی تقسیم بندی کرد. در سال های اخیر آموزش های افزایش مهارت مورد توجه قرار گرفته اند و جایگاه خود را بدست آورده اند. اگر به لیست ثروتمندترین افراد جهان نگاه کنیم درصد بالایی از این افراد از حوزه آموزش های کلاسیک دور شده و به سمت آموزش های مهارتی رفته اند. البته به غلط ما این افراد را با عنوان انصراف دهندگان از آموزش می نامیم.

با گسترش فضای مجازی، ظهور دنیای اینترنت و توسعه شبکه های جهانی نسل جدید با عصر جدید مواجه شدند. عصر دیجیتال گونه جدیدی از زیست را پیش پای بشریت گذاشت که موجب تولد نسل دیجیتال گردید. با توسعه فضای مجازی و دنیای دیجیتال؛ سیاست، فرهنگ، اقتصاد و اجتماعات دیجیتالی شکل گرفتند. حضور در این فضا با کنش ها و واکنش های پیچیده و فراتر از سطوح منطقه ای و ملی نیازمند شناخت این محیط جدید و توانایی تعامل با کنشگرهای شبکه است.
برای تعامل هر چه بهتر در این اکوسیستم جدید نیاز به انسان های توسعه یافته ای است که بتوانند خود و جامعه شان را به جلو هدایت کنند. با اصول علمی و دانش عصر نوین آشنا باشند و مهارت های زیست و دوام و رشد در محیط پر ابهام آینده را کسب کرده باشند.

بر این اساس مراکز آموزشی مانند دانشگاه ها نیز در حال سازگار کردن خود با روش های نوین هستند. نخبگان سعی دارند نسل جدیدی مطابق با نیازهای عصر جدید آموزش دهند. همگامی دانش و مهارت می تواند منجر به تربیت انسان های دانا و ماهر شود. کسانی که توسعه دهنده محیط شان همگام با تغییرات جهانی باشند. افرادی که با حفظ اصول فرهنگی جامعه مبدا بتوانند با سبک نوین زندگی سازگار شوند.

طراحی دوره های آموزشی دانش افزا و مهارت محور در حوزه فناوری های نوین عصر چهار انقلاب صنعتی با گرایش رمزارزها و بلاکچین با همکاری دانشگاه و فعالین صنایع نوین ضامن تربیت نسل بومی دنیای دیجیتال خواهد بود. نسلی که بتوانند جامعه خود را از سرمای سرزمین های شمالی به استپ های حاصلخیز جنوب کوچ دهند.

دانشگاه پیام نور و خانه بلاکچین ایران با درک آنچه در حال رخ دادن در جهان است، در حال پایه گذاری سیستمی برای ارائه آموزش های منطبق با نیازهای عصر جدید صنعتی و تربیت نسل جدید رهبران صنعت و فناوری با هدف پیشگیری از فشار آینده بر جامعه گرانقدرمان هستند. این آغاز تلاش برای بدست آوردن جایگاهی متناسب با تاریخ و شان ملت ایران است. حفظ ارزش ها فقط با توسعه دانایی امکانپذیر است.

دکتر محسن سبحانی
بنیان گذار خانه بلاکچین ایران و مدیر عامل شرکت دانش بنیان زنجیره بلوکی سبحان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا