درباره ادبیات غیربهداشتی وزیر بهداشت در سیستان و بلوچستان؛ چرا نمکی از کوره در رفت؟

سخنان روز گذشته سعید نمکی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در سیستان و بلوچستان، با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی روبرو شد؛ علت این اظهارات چه بود؟
به نقل از آماج؛ روز گذشته در پی سفر وزیر بهداشت به سیستان و بلوچستان، فداحسین مالکی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا صوت سخنان وزیر بهداشت مبنی بر وجود تخت‌های خالی در سیستان و بلوچستان را پخش کرد؛ در این صوت نمکی در گفته بود: میزان بیمار امروز سیستان و بلوچستان، یک چهارم پیکی است که ما در استان هرمزگان طی می‌کنیم. در خود زاهدان همین الان 450 تخت خالی داریم. برخی سیاه نمایی کردند که آی مردم مُردند. آقای دکتر کردی همین الان به من گفته 60 درصد تخت‌های من در بلوچستان خالی است؛ 10 هزار عدد آمپول رمدسیویر فرستادیم و برخی با کمال وقاحت اعلام می‌کنند که وضعیت سیاه است.

نمکی در ادامه اظهار داشت: ما از این تنهایی گله‌مندیم اما از مردم به شدت سپاسگزاریم.

فداحسین مالکی که پیش از این در زمینه مدیریت کرونا در سیستان و بلوچستان انتقاداتی به وزارت بهداشت وارد کرده بود، پس از پخش این سخنان نمکی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا با انتقاد از وی به دلیل به کار بردن تعبیر “سیاه نمایی”، این ادبیات را در شأن و شایسته نمایندگان و مردم استان سیستان و بلوچستان ندانست و از او خواست از مردم عذرخواهی کند.

نمکی در پاسخ به وی اعلام کرد که منظور او، مردم و نمایندگان مجلس نبوده است و برای مرتفع شدن سوءتفاهم گفت: باید عرض کنم که منظور من شما نبوده‌اید اما بپذیرید که دست‌های پنهان و آشکار برای سیاه نمایی در جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند و تخصص رسانه‌های معاند نیز همین است و جریاناتی از داخل کشور به آنها گرا می‌دهند. من هرگز از کسانی که سیاه‌نمایی کرده‌اند عذرخواهی نمی‌کنم.

فداحسین مالکی در پایان بحث که منجر به عصبانیت وزیر بهداشت شد، بیان کرد که “من وارد مبحث و مطالبی که شما فرمودید نمی‌شوم زیرا هم ماهیت حقوقی و هم قضایی دارد.” این اظهارات واکنش وزیر بهداشت را برانگیخت و نمکی گفت: “من را از پیگیری قضایی نترسانید.”

پس از چندین دقیقه درگیری لفظی میان نمکی و مالکی بالا گرفت و وزیر بهداشت از کوره در رفت و الفاظ ناشایستی به کار برد که به سوژه داغ کاربران فضای مجازی تبدیل شد.

کاربران که اخیراً از به کاربردن الفاظ نامناسب از سوی رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در توییتر عصبی بودند و با توضیحات او نیز توجیه نشدند، به کاربرد واژه‌ای ناشایست توسط وزیر بهداشت نیز واکنش نشان دادند.

نمکی سپس درباره حواشی نشستش در زاهدان اظهار داشت: آقای دکتر مالکی برای تغییر رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سه بار پیش من آمدند و فردی را به من معرفی کردند اما من با فشار نماینده، رئیس دانشگاه را عوض نمی‌کنم.

چرا نمکی عصبانی است؟

اگر بخواهیم در این شرایط صرفاً نمکی را مقصر بخوانیم، شاید کمی دور از انصاف باشد؛ نگاهی به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا نشان می دهد سخنان و هشدارهای وزیر بهداشت که عضوی از ستاد ملی مقابله با کرونا بوده است، تاکنون به طور مطلوبی مورد توجه این ستاد قرار نگرفته و افزایش اسف‌بار تعداد سفرهای نوروزی در سال جاری که به تصمیم این ستاد به ریاست حسن روحانی صورت گرفت و منجر به پیک چهارم شد، مؤید بی‌توجهی به نگاه کارشناسی وزارت بهداشت است. مسئله‌ای که حتی فریاد وزیر بهداشت را بلند کرد و پس از پایان تعطیلات، وزیر بهداشت ناتوانی خود در زمینه کنترل کرونا را متوجه سایر اعضای ستاد نیز دانست و گفت: “اگر نگاه کارشناسی ما خریدار داشت ما در طوفانی به نام موج چهارم کرونای جهش‌یافته نمی‌افتادیم.”

سوءمدیریت در عرصه کرونا که تنها بخشی از آن به وزارت بهداشت و بخش‌های دیگر به سایر وزاتخانه‌ها و سازمان‌ها برمی‌گشت، همگی در شرایطی رخ داد که ایران با تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه از سوی آمریکا دست و پنجه نرم می‌کرد و محدودیت‌های ارزی برای خرید دارو وتجهیزات پزشکی و کیت‌های تشخیصی و کمبود بودجه برای مدیریت کرونا، به ناتوانی وزارت بهداشت در مدیریت کرونا دامن می‌زد؛ شرایطی که وزیر بهداشت آن را “شنا با دست‌های بسته در اقیانوس بلا” توصیف می‌کند. نمکی در این باره گفته بود: “در آمریکا 111 میلیارد دلار برای مدیریت کرونا در بخش سلامت خرج شده و در انگلیس 22 میلیارد پوند به مصرف مقابله با کرونا رسیده است اما ما از یک میلیارد دلاری که مقام معظم رهبری مرحمت فرمودند و موافقت کردند، هنوز بخش قابل توجهش را نگرفته‌ایم.”

فارغ از مسائل و مشکلات داخلی وخارجی، آنچه باعث ناراحتی فداحسین مالکی و درنهایت درگیری لفظی نمکی و مالکی بر سر کرونا شد، اظهاراتی بود که وزیر بهداشت درباره وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان داشت. پیش از این نمایندگان مجلس درخصوص وضعیت بحرانی کرونا در این استان هشدار داده بودند اما وزیر بهداشت وضعیت این استان را آن طور که اعلام شده بود، بحرانی تلقی نمی‌کرد.

ریشه این اختلاف نظر نمکی و مردم و نمایندگان استانی مانند سیستان و بلوچستان را می‌توان در نحوه تعامل وزارت بهداشت با رسانه‌ها جستجو کرد؛ اغلب رسانه‌ها که به عنوان یک بازوی ارتباطی قوی با مسئولین عمل می‌کنند؛ عملاً در دوران کرونا ارتباط مستقیمی با وزیر بهداشت نداشتند وزیر بهداشت از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، نشست خبری با تمام اصحاب رسانه و خبرنگاران حوزه سلامت نداشته است که این امر تاحد زیادی باعث می‌شد صدای مردم مستقیماً به گوش وزیر بهداشت نرسد و گزارش‌‌ها از وضعیت کرونا در استان‌ها، محدود به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و مشاورین وزیر بهداشت یا سفرهای استانی او برای افتتاح پروژه‌ها به نقاط مختلف کشور باشد.

شاید بتوان صحبت‌های وزیر بهداشت در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا را سندی بر این ادعا دانست. در حالی که موج انتقادها از نمکی به دلیل شرایط بد واکسیناسیون در کشور و وقوع موج پنجم بالا گرفته بود، او اظهار کرد: «همکاران من مرتب به من منتقل می‌کنند که تو سردار عرصه کرونا هستی. در شرایطی که برخی، سرداران این عرصه را با جو تبلیغاتی مسموم مورد هجمه قرار می‌دهند، من و همکارانم داریم تخت و اکسیژن فراهم کنیم و ما نمی‌توانیم فضای مجازی را رصد کنیم.»

به نظر می‌رسد وجود فاصله میان واقعیت‌های موجود و تصورات نمکی از جو موجود در فضای مجازی از سویی و فشارهای کاری و روانی ناشی از شیوع کرونا، موانع موجود برای مدیریت بیماری و مشکلات ناشی از تحریم‌ها از سویی دیگر، علت عصبانیت دکتر نمکی از اتفاقات رخ داده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + نه =

دکمه بازگشت به بالا