تمرین ذهن آگاهی، راهی برای رهایی از حواشی تلخ کرونایی

کرونا حواشی تلخی برای مردم به دنبال داشته است؛ مسائلی که به گفته روانشناسان برای کاهش افسردگی و عوارض ناشی از آن، تمرین “ذهن آگاهی” بهترین راهکار است. ذهن آگاهی یعنی نحوه تنفس زمان حال.

کرونا همچنان جان می گیرد به طوری که طبق آخرین آمار رسمی، ۵۵۵ بیمار کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۰ هزار و ۸۱۰ نفر رسید.

آمار کشته شدگان فقط یک عدد نیست، اینها داغ هایی است که بر دل هزاران نفر از اقوام و بستگان نزدیک گرفته تا مردمی که هر روز با دیدن حجله ای مقابل منزلی در محل زندگی خود مواجه می شوند.

در این میان تمرین ذهن آگاهی یعنی آگاهی از لحظه، راهکاری است که روانشناسان برای کاهش اینگونه آلام اجتماعی به مردم توصیه می کنند.

ذهن آگاهی مصداق نحوه تنفس زمان حال به حساب می آید. اینکه اگر فعالیتی انجام می دهیم حتی کوچک مثل خوردن دانه کشمش از این کار لذت ببریم.

برای مثال دانه کشمش را با تمام حواس خود مزه کنیم. آن را لمس کنیم، بو بکشیم، نگاهش کنیم و در آخر طعم ترش و شیرین آن را با لذت بچشیم.

فرنگیس شریفی باستان روانشناس در این باره می گوید: مردم باید یاد بگیرند از کوچکترین فعالیت های خود مثل خوردن یک میوه، یک وعده غذای معمولی و حتی مسواک زدن و… همگی این اعمال را با ذهن آگاهی انجام بدهند.

شریفی باستان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اضافه کرد: مردم سعی کنند اطراف و اعمال خود را بیش از پیش با دقت ببینند، حس کنند، لمس کنند، بچشند و بو کنند؛ چراکه این رفتار باعث می شود افراد تمرکز ذهنی پیدا کرده و روی عمل و فعالیت خود متمرکز شوند.

وی تاکید کرد: مردم این روزها آنقدر دغدغه پیدا کرده اند که شاید تمرکز این را نداشته باشند که با آگاهی غذا بخورند. معمولا وقتی غذا می خورند همزمان با آن چند کار دیگر هم انجام می دهند و این باعث می شود متوجه غذا خوردن و احساس لذت آن نشوند.

این روانشناس گفت: به همین دلیل آن چیزی که مردم به آن نیاز دارند، ذهن آگاهانه عمل کردن است. یعنی اگر فعالیتی انجام می دهند، با آگاهی و در لحظه انجام داده و این خودش راهی مهم برای پایین آوردن سطح افسردگی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

دکمه بازگشت به بالا