چگونه می‌توان تغییر شرکت بیمه شخص ثالث در سال 1401 را تجربه کرد؟

درست است که داشتن بیمه شخص ثالث برای رانندگی اجباری است؛ اما انتخاب شرکت و پوشش مالی و دیگر موارد کاملاَ اختیاری هستند. هر کسی می‌تواند هر شرکتی را برای بیمه کردن خودروی خود انتخاب کند؛ اما گاهی شرایطی به وجود می‌آید که بیمه‌گزار ترجیح می‌دهد تا اقدام به تغییر شرکت بیمه شخص ثالث کند. حالا سؤال اینجاست که برای این تغییر باید چه کرد؟ آیا این مسئله امکانپذیر است؟ تخفیف‌های قبلی چه می‌شوند؟ این‌ها سؤالاتی هستند که در این مقاله پاسخش را برای شما به طور کامل نوشته‌ایم.

بیمه شخص ثالث چیست؟

قبل از هر چیزی، در ابتدا بهتر است که با ماهیت بیمه شخص ثالث آشنا شویم. بیمه شخص ثالث خسارات جانی و مالی وارد شده به افراد ثالث در هر سانحه‌ای و همچنین خسارات جانی وارد شده به راننده مقصر را جبران می‌کند. خسارات جانی شامل: فوت، ازکارافتادگی، شکستگی، نقص عضو و همچنین هزینه‌های پزشکی است. افراد ثالث هم شامل راننده زیان دیده همراه با سرنشینان، راکب موتور مقصر با ترک نشین آن، عابران و سرنشینان خودروی مقصر هستند. بعد از تصادف، نسبت به خسارتی که به افراد وارد شده، بیمه شخص ثالث، آسیب‌ها را جبران خواهد کرد.

چرا شرکت بیمه شخص ثالث تغییر می‌کند؟

دلایل زیادی وجود دارد که شرکت بیمه‌ای برای خرید بیمه شخص ثالث انتخاب می‌شود. تعداد مراکز دریافت خسارت، قیمت، سطح توانگری، کیفیت برخورد پرسنل، چگونگی پرداخت و امتیاز و رتبه از جمله مهم‌ترین عوامل در انتخاب شرکت هستند.

تمامی خودروهای صفر دارای بیمه شخص ثالث هستند. هیچ مالک خودرویی در این خصوص حق انتخابی ندارد؛ اما تصمیم به تغییر شرکت در آن یکسال مشخص می‌شود. بیمه شخص ثالث اصولاَ یکساله صادر می‌شود. در این یکسال، اگر مالک از کیفیت و خدمات شرکت بیمه خود را راضی نباشد، کم پیش می‌آید که اقدام به تغییر کند؛ اما فقط کافی است که از یکی از خدمات ناراضی باشد. بدون هیچ اقدام اضافه‌ای، در هنگام تمدید، اقدام به تغییر شرکت بیمه شخص ثالث خواهد کرد.

چند دلیل برای تغییر شرکت بیمه

از مهم‌ترین دلایلی تغییر شرکت بیمه شخص ثالث می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ناراضی بودن از کیفیت خدمات و پاسخگویی
  • کم بودن تعداد مراکز دریافت خسارت
  • ناراضی بودن از چگونگی پرداخت خسارت و قیمت آن
  • داشتن قوانین سختگیرانه برای پرداخت خسارت
  • نداشتن تلفنی برای پاسخگویی بهتر در خصوص مشکلات
  • قیمت بالا

مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود تا افراد اقدام به تغییر شرکت بیمه خود کنند، ناراضی بودن از کیفیت خدمات و پاسخگویی است. تا زمانی که فردی تصادف نکند و نخواهد از شرکت بیمه خسارتی دریافت کند، متوجه کیفیت پاسخگویی و خدمات آن نخواهد شد. همه چیز به تصادف و جبران هزینه خسارات برمی‌گردد. در اینجا فقط کافی است که یکی از کارمندان شرکت، به فرد پاسخ درستی ندهد یا اینکه میزان خسارت پرداختی، متناسب با هزینه تعمیر خودرو و بازسازی بدنه آن نباشد.

البته از آنجا که در بیشتر تصادفات به ویژه آن‌هایی که کروکی دارند، شخص زیان دیده به شرکت بیمه مراجعه می‌کند، مقصر حادثه متوجه کیفیت خدمات نخواهد شد؛ اما تصویر بدی از اعتبار شرکت در ذهن زیان دیده ثبت می‌شود. برای همین او نه تنها خودش به سراغ چنین شرکتی برای خرید نمی‌رود، بلکه به دوستان و آشنایان خود هم توصیه می‌کند تا از این شرکت بیمه‌ای خریداری نکنند.

نارضایتی از خدمات یا پرسنل شرکت، می‌تواند منجر به تغییر شرکت بیمه شود.
نارضایتی از خدمات یا پرسنل شرکت، می‌تواند منجر به تغییر شرکت بیمه شود.

البته بهتر است که کمی صادقانه به این قضیه هم نگاه کنیم. متأسفانه بعضی کارمندان رفتار مناسبی با افراد ندارند. در همه جای دنیا چنین اشخاصی پیدا می‌شوند؛ اما به هر حال، باید قبول کنیم که این افراد بر تصمیم‌گیری افراد در هنگام تمدید بیمه شخص ثالث تأثیرگذار خواهد بود. مسئله دیگر که اهمیت زیادی دارد و اغلب هم نادیده گرفته‌می‌شود، تعداد مراکز دریافت خسارت و نمایندگی‌ها است. در حال حاضر شرکت بیمه ایران بیشترین مراکز دریافت خسارت را دارد؛ اما به هر حال در بعضی شهرها نمایندگی ندارد. در عوض شاید شرکت بیمه دیگری مرکزی در آنجا داشته باشد. از این رو، در هنگام تمدید به تعداد مراکز دریافت خسارت آن توجه کنید.

آیا امکان تغییر شرکت بیمه وجود دارد؟

در جواب باید گفت که نه تنها برای بیمه شخص ثالث، بلکه برای هر بیمه دیگری هم می‌توان شرکت را تغییر داد. البته ممکن است که با تغییر شرکت، بعضی از مزایا را از دست بدهید؛ برای مثال، بیمه تکمیلی دارای دوره انتظار است. دوره انتظار به این معناست که در آن بازه زمانی امکان استفاده از بیمه تکمیلی برای پوشش هزینه بعضی موارد مانند زایمان وجود ندارد. البته اگر شما سال دیگر هم با همان شرکت بیمه تمدید کنید، دیگر دوره انتظار شامل حالتان نمی‌شود؛ اما اگر شرکت را عوض کنید، دوره انتظار خواهید داشت. البته در بیمه شخص ثالث قضیه متفاوت است. شما می‌توانید از مزایا و امتیازات مربوط به ویژه خودتان بهره‌مند شوید که مهم‌ترین آن تخفیف عدم دریافت خسارت است.

نکته دیگر در هنگام تغییر شرکت بیمه شخص ثالث، تحویل دادن تمامی مدارک اصلی خودرو، شناسایی و بیمه‌نامه قبلی است.

 

آیا تخفیفات بیمه شخص ثالث از بین می رود؟

یکی از نگرانی های افراد در هنگام تغییر شرکت بیمه شخص ثالث در خصوص تخفیفات آن‌ها است. قانون تخفیف بیمه شخص ثالث در گذشته مربوط به خودرو بود. هر فردی که خودرویی را خریداری می‌کرد، می‌توانست از تخفیفات قبلی هم استفاده کند؛ اما حالا دیگر تخفیف برای هر فرد حساب می‌شود و ارتباطی با پلاک ندارد. البته شرط انتقال تخفیف برای کسی است که آن خودروی خود را بفروشد. برای کسی که دو خودرو دارد، نمی‌تواند تخفیف‌ها انتقال دهد. همچنین انتقال تخفیف فقط برای خودش و افراد درجه یک (پدر و مادر، فرزند و همسران) امکان پذیر است.

تخفیفات بیمه‌ای، هنگام تغییر شرکت بیمه از بین نمی‌رود.
تخفیفات بیمه‌ای، هنگام تغییر شرکت بیمه از بین نمی‌رود.

فقط نکته دیگر اینکه امکان انتقال تخفیف به خودروی صفر وجود ندارد. در حقیقت شما بعد از اینکه زمان تمدید بیمه شخص ثالث خودروی شما رسید، می‌توانید از تخفیفاتی که قبلاَ برای آن الحاقیه گرفته‌اید، استفاده کنید.

ابطال کردن بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث اجباری بوده و ابطال کردن بیمه فقط در صورت داشتن شرایط زیر امکان پذیر است:

  • خرید بیمه شخص ثالث قبل از آن از شرکت بیمه دیگری
  • اسقاطی بودن خودرو
  • سرقت شدن خودرو

تغییر شرکت بیمه شخص ثالث مسئله عادی و کاملا اختیاری است که اتفاق می‌افتد. هنگام تغییر شرکت، شما از تخفیفات بیمه‌نامه‌های خود می‌توانید استفاده کنید.

منبع: سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 2 =

دکمه بازگشت به بالا