بیانیه استاد ابراهیم صنوبر پدر صلح ایران و دبیر کل ائتلاف صلح جهانی

بسم الله الرحمن الرحيم

وَ الصّلحُ خَيرٌ

بیانیه استاد ابراهیم صنوبر پدر صلح ایران
بیانیه استاد ابراهیم صنوبر پدر صلح ایران و دبیر کل ائتلاف صلح جهانی
در خصوص تشکیل ائتلاف گروههای جهادی جهان اسلام

به گزارش آماج : صلح در ذات خود به گونه ای بوده است که همواره در طول تاریخ بشر توجه متفکران، اندیشمندان، نظريه پردازان و رهبران بسیاری را به خود جلب نموده و در قلب گاه اندیشه بشری جایگاه منحصر به فردی داشته است. دغدغه رسیدگی به دیگران از جمله درون مایه های مشترک تمامی اقوام و ملت هاست.

همه ما می دانیم که صلح تفسير مضيقي ندارد و از معنا و مفهوم گسترده اي برخوردار است. صلح تنها به معنای نبودن جنگ نیست، بلكه حضور در يك جامعه سرشار از عدالت، امنیت، تفاهم، تعامل، همزيستي، ديگر پذيري، آزادي، دوستی، احترام و عشق به همنوع است، جامعه اي كه از هر گونه اعمال و رفتار ضد انساني و غير اخلاقي به دور باشد و از محروميت و فقر و تبعيض فاصله داشته باشد و افراد آن با عشق و ایثار و فداکاری، روح انسانیت و نوع دوستی را در آن زنده نگه داشته اند و تمام زمينه هاي علمي، بهداشتي، فرهنگي، مذهبي، شهروندي و اقتصادي به صورت مطلوب در آن توسيع يابد.

جهان امروز ما شاهد صحنه هاي غم انگيز و تکان دهنده اي در عرصه هاي مختلف زندگي اجتماعي است. موارد متعددي از محروميت ها، مشکلات معيشتي، معضلات اجتماعي، تنش هاي مالي، مسائل بيکاري، صعوبت خانواده ها در تامين نيازهاي ضروري خود و دشواري هاي مختلف و جرايم و بزهکاري هاي متعاقب آن که امیدها و انگیزه های برخی افراد و خانواده ها را برای داشتن حداقل¬های یک زندگی سالم و به دور از عذاب و التهاب را به محاق می¬کشند. ديدن چنين صحنه هايي قلب هر انسان آزاده ای را به درد می آورد.

در طول تاریخ متفکران به ارائه نظریات، عقاید، تحقیقات و دستاوردهای خود در زمینه مسائل اجتماعي، صلح، دوستی و عشق به همنوعان همت گمارده اند. اما هیچ هدفی بدون طی کردن مسیر آن دست یافتنی نیست. صلح و امنیت و عدالت و دوستی این گونه حاصل نمی شوند که با پاشیدن بذری در زمین و صرفاً نشستن به امید باران، همه شرایط مطلوب، حاصل شوند. تلاش در جهت اين كه اين اهداف عاليه در همه لايه هاي زندگي و در تمام سطوح نهادينه شوند، نكته اي مهم و ضروري است.
صلح و آرامش به کسانی داده می شود که خواهان آن هستند و برای آن تلاش می کنند و بي عدالتي و محروميت و نااميدي از آن گروه و جماعتی است که به دنبال آن هستند.

نباید صرفاً در انتظار تعاریف و تئوري ها باشیم. جهان کنونی ما نیازمند تعریف جدیدی از صلح نیست. صلح در سرشت آدمی نهادینه شده است. جهان نا آرام و پرتلاطم ما به عزمی راسخ نیاز دارد تا به ساحل آرامش رهسپار شود. صلح از رهگذر فعالیت های هدفمند مردمی خواهد جوشید و بر خواهد خاست. این همت و اراده مردم است که تحول آفرين خواهد بود. لذا نقش فعاليت هاي مردم نهاد و گروه های برخاسته از متن جامعه برجسته تر و پر رنگ تر می گردد. برای برطرف کردن این مشکلات نمی توان تنها به تصویب قوانین و مقررات و ورود نهادهای رسمي دل سپرد. قوانین ناقصی که گاهاً اجرا نمی شوند.

حقیقت این است که ما حق انتفاع از صلح نداریم مگر آن که از پس پرده اهمال و انفعال بیرون آییم و در جاده اقدام و عمل قدم گذاریم. باید بدانیم تا استیفای کامل صلح و دوستی و انتفاع جامع از جهانی مملوء از آرامش و امنیت راهی سخت، طولانی و پیچیده داریم که تحقق آن همت های بلند و اراده های پولادین می طلبد. لذا ما با صلح فاصله اي هم نزديک و هم طولاني داريم.

شاید در نگاه اول به نظر برسد که اوضاع کنونی جوامع چندان مناسب نیست ولی از یک دیدگاه دیگر باید به خود نظر بیافکنیم که تا چه اندازه در این زمینه مسئول و موثر بوده ایم. این حقیقت تلخ را باید پذیرفت که عدم وجود صلح پایدار در جهان از عدم اهتمام صحیح تک تک افراد و جوامع مختلف به وظایف خود نشات می گیرد و اگر عدول و انحرافی در این امر به چشم می¬خورد، باید آن ایراد را در نگرش و جهان بینی خود جست و جو کنیم. این آسیبی که متوجه تمامي جوامع است، به سبب عدم وجود نگرش صحیح ايجاد مي شود. برای رهایی از این آسیب‌ها، نیازمند الگوهای عملی و معیارهای معتبر و متقن هستیم. نیل به این موضوع، موقوف و موکول به این است که در سایه همدردی و همراهی اجتماعی سعی تام به عمل آوریم و تا سر حد توان تلاش کنیم تا برادران، خواهران و فرزندان ما از فواید مترتب آن محظوظ و برخوردار گردند.

در کنار همه تلاش های علمی، نهادی و اجرایی، احساس نیاز به یک همراهی دلگرم کننده از سوی مردم به وضوح به چشم می خورد. حضور و حمایت ما یعنی تزریق امید به آمدن آینده روشن در این شرایط خاص و ثمره این امیدبخشی، طراوت، پویایی، رشد و بالندگی است. ما با امید، بذر امید می کاریم. قطعا دستان یاری گر خداوند سبحان در این مسیر عشق، هدایتگر و راهگشا خواهد بود.

در این راستا نقش و تاثیرگذاری گروه هاي جهادي با روحيه بي بديل و استواري که دارند، در اشاعه و نهادينه نمودن خصايل انسان دوستي و آزاد منشي و تشويق به امر حسنه اهتمام به حل مشکلات همنوعان نقشی اساسی و پر اهمیت بوده است.

جهادگر حرکت مي کند هرچند عدم تحرک را مشاهده کند. جهادگر مصمم مي شود هرچند موانع مسلم باشند. جهادگر به آباداني همت مي گمارد هرچند محروميت ها گسترده باشند. در حالي که در خود احساس نياز دارند، پيگير نيازمندي هاي ديگران هستند.

فعالیت های ائتلاف گروه هاي جهادي جهان اسلام، حرکتی است که با تلاش جمعی از صاحبان اندیشه و فعالين حوزه صلح که پرداختن به امور انسان دوستانه جزء دغدغه¬های جدی آن¬هاست، شروع شده است و برای نیل به اهداف نوع دوستانه خود تا حد توان تلاش خواهند کرد و از همه کسانی که با ما در این زمینه هم عقیده و هم نظر هستند، دعوت به همراهی و حمایت می نماییم.

دغدغه ما مقوله‌ای انتزاعي و صرفاً تئوریک نیست بلکه می خواهیم سکوی پروازی برای نزدیک شدن به عدالت اجتماعی و طنین انداز شدن آوای صلح در جهان باشیم. اين ائتلاف يک حرکت هدفمند، منسجم، موثر و فراگير را در ضمن حفظ نيات مخلصانه خود برنامه ريزي کرده است.

ما برآنیم تا بی دریغ و پر توان در این مسیر گام برداریم و با بازتاب تاثیرات تلاشهای ائتلاف گروه هاي جهادي جهان اسلام و تمام جهادگران و فعالان این حوزه به استقبال دنيايي با شکوه رویم و جهان را که میراث گذشتگان و امانت آیندگان است، جای بهتری برای فرزندان خود کنیم.

شايان توجه است که ائتلاف گروه هاي جهادي جهان اسلام، ائتلافي غیرسیاسی، فراجناحی و مردم نهاد و بین المللی است که بدون نگاه قومی قبیله ای، مذهبی، نژادی و جنسیتی تنها در راستای ایجاد بسترهای مناسب برای توسعه اين اهداف و تکریم شخصیت والای انسانی فعالیت می¬نماید.

در راستاي انجام اين رسالت و عمل به تکليف انساني خود، هيچ چشمداشت و توقعي نخواهيم داشت الا وعده راستين خداوند را که (وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِينَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ ).

ابراهيم صنوبر
مدير عامل و رئيس هيئت مديره
موسسه بين المللي سفيران صلح

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا