ابلاغ دستورالعمل نظارت بر تاسیس و فعالیت مرکز اطلاعات گردشگران

براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، ابلاغ دستورالعمل نظارت بر تاسیس و فعالیت مرکز اطلاعات گردشگران صورت پذیرفت.

ولی تیموری گفت: دستورالعمل نظارت بر تاسیس و فعالیت مراکز اطلاعات گردشگران در داخل کشور با استناد به ماده 3 آئین نامه اجرایی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب 1373/4/15 و اصلاحات بعدی دستورالعمل نظارت بر تأسیس و فعالیت مراکز اطلاعات گردشگران در دفتر توسعه گردشگری داخلی تدوین و به ادارات کل استانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور ابلاغ شد.
وی اظهار کرد: مراکز اطلاعات گردشگران یکی از اجزا و مؤلفه های مؤثر در تأمین اطلاعات مورد نیاز گردشگران است. مطالعه مراکز اطلاعات گردشگران در مقاصد گردشگری نشانگر آن است که هر مقصد با توجه به گستردگی جاذبه ها، خدمات و حجم مراجعه مخاطبان معمولا تعداد مشخصی از این قبیل مراکز را در خود جای داده است. اندازه این مراکز بسته به نوع و حجم فعالیت هایشان از یک باجه کوچک و ساده تا ساختمان های چندین طبقه، متغیر است. در کنار اطلاع رسانی، خدمات و فعالیت های دیگری نیز در راستای پاسخگویی به نیازهای گردشگران در زمینه انتخاب محل اقامت، تهیه بلیت، ویزا، تبدیل ارز خارجی و… در این مراکز صورت می پذیرد.
تیموری گفت: نمونه هایی از این مراکز در خارج از مقصد و در بازارهای هدف گردشگری ایجاد می شوند تا ضمن اطلاع رسانی و تسهیل سفر گروه های گردشگران به سوی مقصد مورد نظر، فعالیت های تبلیغاتی و بازاریابی بخش های دولتی و خصوصی مقصد در آن بازار را ساماندهی کنند. با توجه به نقش و اهمیت این مراکز، صنعت گردشگری ایران نیز برای پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی گردشگران علاقمند و نیز معرفی جاذبه ها و امکانات گردشگری کشور در سطوح داخلی و بین المللی به استقرار تعداد معینی از این مراکز نیاز دارد.

وی یادآور شد: مراکز اطلاعات گردشگران نقش مهمی در تأمین نیازها و آگاهی بخشی به گردشگران و معرفی جاذبه ها و امکانات مقصد گردشگری داشته و هر مقصد گردشگری متناسب با گستردگی جاذبه ها، خدمات و حجم مراجعه مخاطبان، نیازمند این گونه مراکز هستند و همچنین اطلاعات مخاطب شناسی بسیار مفیدی را درباره گردشگران در اختیار برنامه ریزان و سیاست گذاران گردشگری مقاصد قرار می دهند.

معاون گردشگری گفت: مرکز اطلاعات گردشگران به ترتیب اولویت و اهمیت در مبادی ورودی بین المللی کشور، مراکز استان ها، شهرها، در محل های پررفت و آمد گردشگران، در محل سایت ها و جاذبه های مهم گردشگری کشور تأسیس شده فعالیت می کنند.

او همچنین بیان کرد: در طول فرآیند تدوین این دستورالعمل، تلاش شده تا از نتایج مطالعات تطبیقی و میدانی صورت گرفته پیرامون مراکز اطلاعات گردشگران کشورهای فرانسه، انگلستان، ژاپن، مالزی و کره جنوبی به نحو شایسته و بومی سازی شده استفاده شود.

تیموری یادآور شده که این دستورالعمل مشتمل بر 16 ماده و 13 تبصره از تاریخ ابلاغ توسط مقام عالی وزارت برای تمام ذی نفعان لازم الاجرا خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =

دکمه بازگشت به بالا