گزارش آیین اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر

آیین اختتامیه جشنواره فیلم فجر شامگاه 22 بهمن ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش آماج و به نقل از مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر ، مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر شامگاه 22 بهمن ماه در سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد با پخش سرود ملی ایران و تلاوتی از قرآن مجید آغاز شد.
در ادامه تیزر جشنواره فیلم فجر و یک آیتم با مضمون وحدت کلمه در راه پیروزی انقلاب اسلامی در چهل و سومین سالروز جشن انقلاب روی پرده رفت.

محمد سلوکی مجری مراسم به حاضران خیرمقدم و سالروز پیروزی انقلاب و شب میلاد امام جواد (ع) را تبریک گفت.
در ادامه یک گزارش تصویری از آن چه در ستاد چهلمین جشنواره فیلم فجر گذشت، پخش شد.

* دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر: آنچه امروز داریم دسترنج سینماگران اندیشمند است

مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی گفت: سپاسگزارم که با حضور خود این مجلس را گرم کردید. ایام فجر انقلاب را گرامی می‌دارم. علی‌رغم همه محدودیت‌هایی که در چرخه تولید وجود داشت، سینماگران تلاش کردند و چرخ صنعت سینما را در حرکت نگه داشتند. سینمای ایران به درخت تناوری تبدیل شده که شاخه‌های جوان و پرباری دارد. آنچه امروز داریم دسترنج سینماگران اندیشمند است.

او ادامه داد: ما کوشیدیم که در دوره چهلم رویه‌ها را استانداردسازی کنیم. ما یک آیین‌نامه دقیق و گاهشمار معین داشتیم که فرصتی برای آینده‌نگری به ما می‌دهد. برای ارتقای جشنواره به قانون گرایی تاکید داشتیم. فیلم‌ها را براساس برنامه پذیرفتیم و فشارها را نپذیرفتیم و در راستای عدالت فرهنگی، طنین سینمای انقلاب شنیده شد. البته دشواری‌های بسیاری داشتیم و در برابر تهدیدها و یٲس‌ها همکاران ما تلاش کردند که کار درست را انجام دهند.

او ادامه داد: ما باید چالش‌ها را در سینمای ایران بازشناسایی کنیم. مماشات و مصلحت‌اندیشی، مشکلات ما را حل نمی‌کند و باید سرسختانه با نواقص ‌کار خود روبه رو شویم. این سینما نیاز به مراقبت و مهربانی دارد و باید قدر فرهنگ ارجمند این سرزمین را بدانیم و حیف است که مهر را در دل نپروریم.

پس از سخنان دبیر جشنواره، کلیپی از روند برگزاری جشنواره در خانه جشنواره و سینماهای مردمی پخش شد.
محمد سلوکی در ادامه با احترام به همه سرمایه‌های حاضر هنر و سینما از جمله استاد علی نصیریان که در این مراسم حضور داشت و حضورش با تشویق حاضران روبه‌رو شد، یاد همه رفتگان سینما را گرامی داشت و سپس نماهنگی درباره درگذشتگان سینمای ایران در سالی که گذشت، پخش شد.

پس از سخنان دبیر جشنواره، کلیپی از روند برگزاری جشنواره در خانه جشنواره و سینماهای مردمی پخش شد.
محمد سلوکی در ادامه با احترام به همه سرمایه‌های حاضر هنر و سینما از جمله استاد علی نصیریان که در این مراسم حضور داشت و حضورش با تشویق حاضران روبه‌رو شد، یاد همه رفتگان سینما را گرامی داشت و سپس نماهنگی درباره درگذشتگان سینمای ایران در سالی که گذشت، پخش شد.

* برگزیدگان بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران
سپس نوبت به اعلام اسامی برندگان در بخش اقلام تبلیغاتی سینمای ایران رسید. مهرداد خوشبخت، محمد روح‌الامین و علی نیک‌رفتار که هیات داوران این بخش بودند برای اعلام نام برندگان به روی صحنه آمدند.

سیمرغ بلورین بهترین عکس: حبیب مجیدی برای فیلم «منصور»
دپیلم افتخار بهترین پوستر: احسان برآبادی «پیرمردها نمی‌میرند» [در این بخش سیمرغ اهدا نشد]
سیمرغ بلورین بهترین آنونس: امید میرزایی برای فیلم «صحنه زنی» و «تک تیرانداز»

* برگزیدگان بخش سینمای کوتاه
آنونسی از فیلم‌های کوتاه حاضر در جشنواره چهلم پخش شد و سپس برندگان این بخش پس از معرفی هیات داوران و نامزدهای معرفی شدند.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه جشنواره چهلم به رضا نجاتی برای فیلم «ارفاق» اهدا شد.

دانش اقباشاوی یکی از اعضای هیات داوران این بخش، از حضور اثرگذار دکتر احمدرضا معتمدی داور این بخش یاد کرد و گفت: یاد می‌کنم از دکتر معتمدی که همراه ما بود و تفکر و اندیشه او به ما کمک کرد. او گفت: فیلم‌های کوتاه این دوره، خیلی خوب بودند.

رضا نجاتی پس از دریافت جایزه گفت: این جایزه را به خانواده‌ام تقدیم می‌کنم که همه چیز من هستم. از کسانی که در این فیلم کمک کردند تشکر می‌کنم. من از بچگی تمرین می‌کردم که پشت این تریبون چه بگویم که در این لحظه از یاد بردم. امیدوارم در فیلم بلندم از چشم و گوش مخاطب حفاظت کنم که چه چیزی را می‌خواهم به او بگویم.

* برگزیدگان بخش سینمای مستند
در این بخش ضمن معرفی مرتضی شعبانی، محمد علی شعبانی، دکتر احمد ضابطی جهرمی، محمد تهامی‌نژاد و محمدرضا عباسیان به عنوان هیات داوران و اعلام نامزدها، جایزه اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به احتضار ساخته حجت طاهری به تهیه‌کنندگی عبدالخالق طاهری اهدا شد.

* بزرگداشت احمدرضا معتمدی
بعد از اعلام جوایز جشنواره چهلم در بخش فیلم کوتاه و مستند، بزرگداشت احمدرضا معتمدی برگزار شد.
در ابتدا ویدیویی درباره این کارگردان و استاد دانشگاه پخش شد که در بخشی از این ویدیو، دکتر معتمدی گفت: وقتی من مطلبی درباره فلسفه اگزیستانسیالیسم می‌خوانم، آن را به زبان سینما برمی‌گردانم. یعنی مفاهیم و محتوای فلسفی باید به فرم استحاله پیدا کنند تا هنر ناب پدیدار شود. من این تحقیقات را در قالب کتابی سه جلدی به نام «فلسفه فیلم» ارائه دادم.

در ادامه محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خراعی، رئیس سازمان سینمایی، استاد علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت سینما و مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره برای این مراسم بزرگداشت به روی صحنه آمدند و سپس احمدرضا معتمدی بر صحنه حاضر شد.

استاد نصیریان گفت: من از اوایل دهه بیست وارد کار نمایش شدم و حالا شاهد رشد و بالندگی هنرهای نمایشی ایران و تئاتر و سینما هستم. از ابتدای دهه چهل کار رونق‌بخشی به هنرهای نمایشی آغاز شد تا امروز شاهد درخشش آثار ایرانی در جشنواره‌های جهانی سراسر دنیا باشیم. من با آقای معتمدی یک فیلم کار کردم.

او ادامه داد: باید بگویم معتمدی به لحاظ اخلاق و کار بسیار حرفه‌ای است و من از همکاری با او‌بسیار لذت بردم. باید به یاد داشت که فرهنگ پشتوانه هنرمند است و هنر صرفا به تخصص بستگی ندارد و هنرمند در ابتدا موظف است که با مقوله فرهنگ و پشتوانه‌های دینی و معرفتی آشنا باشد.

نصیریان گفت: در دهه 30 تنها یک کتاب تئاتری موجود بود اما حالا شاهد سیل کتاب‌ها در این حوزه هستیم. فرهنگ، غذای روح و جان یک ملت است و روح افراد از طریق سینما، کتاب، تئاتر و موسیقی تغذیه می‌شود و به آگاهی دست می‌یابد. من به احمدرضا معتمدی تعظیم می‌کنم.

دکتر احمدرضا معتمدی گفت: از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره و علی نصیریان کمال سپاسگزاری را دارم. علی نصیریان با سلول به سلول وجودش کار می‌کند و همه هنر خود را با اخلاق در هم می‌آمیزد. من از همکاری با ایشان بسیار خرسند هستم. او همواره به دیسیپلین تئاتری متعهد بود و من از او مسائل بسیاری را یاد گرفتم.

معتمدی بیان کرد: من در ابتدای انقلاب ساده‌لوحانه شیفته “شعار طرحی نو براندازیم” شدم و امروز فهمیدم علم برای بیان طرح‌های جدید کافی نیست بلکه فاسفه علم است که با بررسی نظریات علمی، نظریه‌پردازی‌های جدیدی را جهت ارتقای سطح کیفی علم مورد بحث ارائه می‌دهد. من هم سی سال مشغول بررسی و نوشتن کتاب فلسفه فیلم بودم و طولانی شدن این روند به دلیل ذات خود این جریان است. او بیان کرد: نظریه خیال منفصل سهروردی منطبق بر سینما و راهگشا است و می‌تواند مسیر هنرمند را باز کند. یا نظریات ملاصدرا بسیار مورد تامل است و باید به آن پرداخت. باید از همسرم هم تشکر کنم که سی سال با حقوق مختصر معلمی زندگی کردم و می‌خواهم بگویم که بسیار دوستش دارم.

* سخنان کوتاه رئیس سازمان سینمایی
در بخش بعدی مراسم محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در سخنانی کوتاه گفت: خوشحالم که در آیین اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر در خدمت شما هستم. از همه مردم و علاقه‌مندان سینما در کلیه استان‌ها تشکر می‌کنم و همه کسانی که ایستادند و در این شرایط مقاومت کردند. دست تمام شمایی که تلاش کردید تا سینما سرپا بماند، می‌بوسم.

او اشاره کرد که در مراسم اختتامیه جشنواره تجلی اراده ملی به صورت مفصل صحبت خواهد کرد.

* جایزه سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به یاد سرباز وطن حاج قاسم سلیمانی
در بخش دیگر با پخش نماهنگی به یاد سردار شهید قاسم سلیمانی، نوبت به اهدای جایزه ویژه این بخش رسید و زینب سلیمانی برای اهدا جایزه حاج قاسم سلیمانی و محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی و مسعود نقاش‌زاده روی صحنه آمدند.
جایزه سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به «بدون قرار قبلی» (بهروز شعیبی) به تهیه‌کنندگی محمود بابایی اهدا شد.
بهروز شعیبی پس از دریافت این جایزه گفت: این جایزه برای ما خیلی ارزش دارد. امسال جای بسیاری از دوستان ما که توقع داشتیم بازی آنها دیده شود، خالی است. من و محمود بابایی این جایزه را به نمایندگی از گروهی گرفتیم که یکسال برای این فیلم تلاش کردند. خداراشکر این فیلم همان جایزه‌ای که باید را گرفت و ما آن را به کسی که صاحب آن است، خواهیم رساند.

* سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم ضمن تبریک فرارسیدن ایام ماه رجب و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: جای بسی خوشبختی است که بهار سینمای ایران مقارن با بهار انقلاب اسلامی است. چهلمین جشنواره فیلم فجر امشب به پایان می‌رسد و عدد چهل عددی مقدس در فرهنگ دینی ما است. از صبح فردا جشنواره چهل و یکم فیلم فجر برای ترسیم سینمایی امیدآفرین، آگاهی‌بخش و انگیره دهنده شروع به کار می‌کند.

او اظهار داشت: عدالت فرهنگی که شعار دولت ما است، در این دوره از جشنواره با اکران آثار در 31 استان به ثمر نشست. انواع ژانرها در سینما حضور داشتند و با حضور چهار نسل هنرمند سینمای بعد از انقلاب، جشنواره رونق گرفت.

او ادامه داد: با بررسی تجارب به دست آمده در این چهل سال و با بررسی نقاط ضعف و قدرت برای اعتلای سینمای ایران و متناسب با ارزش‌های انقلاب اسلامی گام خواهیم برداشت. سینمای ما موفقیت‌های زیادی تاکنون به ارمغان آورده اما چیزی که امروز می‌بینیم سطح توقع ما را براورده نمی‌کند و به دنبال اعتلای هر چه بیشتر هستیم. در این دوره از جشنواره نام و آوازه سردار شهید قاسم سلیمانی درخشید. امروز در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی هنر باید پیشتاز باشد. با سینما می‌توان روایت اصیل ایرانی را به تصویر کشید. با دیپلماسی فرهنگ و هنر که برای دولت اهمیت بسیار دارد می‌توان موفق بود. کرونا لطمه بسیاری به بدنه سینما زده اما ما با برنامه‌ریزی مدون برای حل مشکلات ناشی از این مشکل می‌کوشیم. من از همه دست‌اندرکارانی که باعث برگزاری این جشنواره شدند تشکر می‌کنم. ما همه همت خود را برای برگزاری وزین جشنواره چهل و یکم در ابعاد انقلاب مصروف می‌کنیم.

در ادامه نوبت به پخش موسیقی رسید و محمد معتمدی برای اجرای قطعاتی به روی صحنه آمد. معتمدی پیش از اجرا گفت: از همه هنرمندان سینما که برای همه ایرانیان خاطره‌سازی و فرهنگ‌سازی می‌کنند، تشکر می‌کنم.

* معرفی برگزیدگان بخش سودای سیمرغ

پس از معرفی هیات انتخاب و داوران بخش مسابقه سینمای ایران [سودای سیمرغ] نوبت به معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف این بخش رسید و پس از معرفی نامزدها در هر بخش، جوایز اهدا شدند.

* صحبت‌های برگزیدگان بخش سودای سیمرغ

حسن نجفی برگزیده سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری گفت: از داوران تشکر می‌کنم. حجم کار آن‌قدر زیاد بود که دو گروه شدیم و خوشحالیم مورد تایید قرار گرفت. از همه بچه‌ها تشکر می‌کنم و از خانم قیدی تشکر می‌کنم بخاطر سخت گیری هایی که کرد باعث شد ما کار خوبی را ارائه دهیم. امیر ولی‌خانی گفت: خوشحالم که با تنها بانوی جشنواره چهلم کار کنم و جایزه را به همسرم تقدیم می‌کنم.

ایمان کرمیان برگزیده سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی این جایزه را به گروه 9 نفره‌اش و کلیه عوامل فیلم تقدیم کرد.

امید گلزاده برگزیده سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی گفت: امشب شب جذابی است. جای حسین نمازی خیلی خالی است. از تیم 15 نفره که همراه من بودند تشکر می‌کنم. از خانواده‌ام تشکر می‌کنم و سیمرغم را به دخترم هورا تقدیم میکنم.

مسیح حدپور سراج برگزیده سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری گفت: شب تولدم این جایزه را گرفتم و در آستانه ورود به دهه 40 زندگی‌ام هستم و آن را به فال نیک می‌گیرم. از هادی حجاری‌فر تشکر می‌کنم که به من اعتماد کرد و همچنین از همه بچه‌های گروه تشکر می‌کنم.

بهزاد عبدی برگزیده دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن پس از دریافت جایزه گفت: از بهرام رادان، کاظم دانشی و همه عوامل فیلم کمال تشکر را دارم و از عوامل برگزاری جشنواره 40 و داوران محترم به ویژه استاد مجید انتظامی تشکر می‌کنم.

حمید نجفی‌راد برگزیده سیمرغ بلورین بهترین تدوین عنوان کرد: خوشحالم و از هیات داوران ممنونم که کارم را دیدند. دو فیلمی که کار کردم در شرایط عجیبی بود و شش ماه درگیر بیماری بودم. این جایزه برای همسرم است که از من حمایت که کار را تولید کنم. از دوستانم در فیلم و بهرام رادان متشکرم.

آرمان فیاض برگزیده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به روی صحنه آمد و گفت: از حسن مصطفوی و تمام عوامل فیلم تشکر می‌کنم. خیلی خوشحالم که جایزه را از دستان آقای محمد داوودی گرفتم. او فیلمبردار مورد علاقه من است و امیدوارم باز هم کار کند. این جایزه متعلق به گروه «برف آخر» است و می‌خواهم آن را به پدرم تقدیم کنم که هنر را در من زنده کرد.

فرشته حسینی برگزیده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن گفت: خیلی ممنون از هیات داوران. از خانم قیدی تشکر می‌کنم که جایش در این مراسم خیلی خالی است. او خطاب به همسرش نوید محمدزاده که در سالن حضور داشت، گفت: نوید، این لحظه مهمی است که تو مرا نگاه می‌کنی…

صدف اسپهبدی برگزیده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن گفت: از هیات داوران ممنونم و متشکرم که جوانان را دیدید. از مادر و پدرم ممنونم که من را تحمل کردند تا به جایی که می‌خواهم برسم. از آقای دانشی و رادان متشکرم.
علی‌اکبر اصانلو برگزیده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد پس از دریافت جایزه، اظهار داشت: راهی بسیار آمده‌ام و نیمی از قرن را پشت سر گذاشته‌ام. اینک خویش را سراسر آرزومندی و سپس برای کسانی می‌دانی که در گذر گذشت‌زمان مرا دیده‌اند. آقای میرکریمی، بسیار از شما سپاسگزارم. متشکرم از همه عزیزانی که در طول فیلمبرداری زحمات مرا پذیرا شدند و مرا تحمل کردند.

نادر سلیمانی برگزیده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد پس از دریافت جایزه گفت: کارم از این بعد سخت شد. قبلا طنز کار می‌کردم و الان مانده‌ام که چه کار کنم. از هیات داوران متشکرم‌. 30 است که کار می‌کنم اما این برای اولین بار است که ضربان قلبم بالا رفته است. آرزو دارم زنان سرزمینم آزاد باشند. ضد را به مادران این سرزمین و مادران شهدا تقدیم می‌کنم. از همکارانم ممنونم و امیدوارم بتوانم کارهای بهتری انجام دهم. از مردم عزیزم هم سپاسگزارم.

طناز طباطبایی برگزیده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی زن پس از دریافت این جایزه گفت: خدا را شاکر هستم و باید بگویم هرچه داریم مدیون آقای نصیریان و آن نسل طلایی در بازیگری است. از آرین وزیر دفتری بابت فیلم خوبی که ساخت تشکر می‌کنم. این جایزه مرهون زحمات تک‌تک عوامل فیلم است.

امین حیایی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی مرد گفت: از یک قصه عشق برایتان بگویم. این دومین سیمرغ من است. عاشقانه در خدمت این گروه بودم و دست تک تک عوامل را می‌بوسم.

هادی حجازی‌فر برگزیده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم اول گفت: از هیات داوران خیلی ممنونم. سینما در این شش سال با من مهربان بوده و امیدوارم ناامیدتان نکنم. یک شوخی کنم! هرچه می‌شود گردن ما می‌افتد. حذف سیمرغ مردمی را گردن ما انداختند، لو رفتن برندگان امسال کار ما نبود! از بچه‌های گروهم ممنونم‌ و مومن‌ترین آدم‌ها بودند و از همه کارهایشان گذشتند و وقفه‌های یک ماهه بدون دستمزد را تحمل کردند‌. ما آمدیم بمانیم و این تازه اول راه است.

کاظم دانشی برگزیده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه گفت: از آقای رادان و همه بچه‌های علف‌زار تشکر می‌کنم. حضور فیلم من در جشنواره شجاعت می‌خواست. اگر با تعامل نبود این فیلم ساخته نمی‌شد. از مادرم خیلی ممنونم اما جایزه‌ام را به پدرم تقدیم می‌کنم.

سیدهادی محقق برگزیده دیپلم افتخار جایزه ویژه هیات داوران پس از دریافت جایزه از حسین پناهی یاد کرد و گفت: یک بار حسین پناهی هم برای فیلم سایه خیال دیپلم افتخار گرفت و گویی همه چیز شبیه به هم است و تکرار می‌شود.

امیرحسین عسگری برگزیده سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران گفت: خیلی ممنونم که فیلم من را دیدید. این جایزه برای من خیلی عزیز است. سال 93 این جایزه را از دستان فرشته طائرپور گرفتم. مجید صالحی عزیز، خیلی ممنونم که به من کمک کردی. لادن مستوفی، ممنونم که پای این کار ایستادی.

تورج الوند بازیگر فیلم به نمایندگی از سیدرضا میرکریمی جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

در ادامه کلیپی پخش شد که به مرور خاطرات چهل دوره گذشته جشنواره فیلم فجر می‌پرداخت و برای معرفی بهترین فیلم این دوره محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره و فرزند شهید صیاد شیرازی روی صحنه حضور یافتند.

حبیب‌اله والی‌نژاد برگزیده سیمرغ بلورین بهترین فیلم گفت: جایزه بهترین فیلم متعلق به همه عوامل است؛ عواملی که یکسال در شرایط سخت با جان و دل زحمت کشیدند. خوشحالیم که این فیلم دیده شد. همان‌طور که آقا مهدی باکری می‌خواست ما عمل کردیم. همه زحمات روی دوش هادی حجازی‌فر بوده است و من افتخار می‌کنم که در این کار کنار هادی‌ حجازی‌فر بودم. سازمان صدا و سیما پای این کار ایستاد. از بنیاد روایت فتح که که در تولید این کار کمک کردند تشکر می‌کنم. از خانواده محترم شهید باکری نهایت تشکر را دارم. مثل همیشه جایزه‌ام را به همسرم اهدا می‌کنم. اگر صبر او نبود، من هم نبودم.

در پایان مراسم رئیس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره و ستاد چهلمین جشنواره فیلم فجر و جمعی از اعضای ستاد برگزاری جشنواره عکسی به یادگار انداختند.

گزارش مازیار خویشوند سردبیر آماج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

دکمه بازگشت به بالا