کرونا سلامت روان مردان را تحت تاثیر قرار داده است

کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: اپیدمی کرونا و محدودیت های اجتماعی ناشی از آن همچنین مشکلات اقتصادی سلامت روان مردان را تحت تاثیر قرار داده است.

نرگس باباخانی روز دوشنبه به مناسبت هفته بین المللی سلامت مردان بیان کرد: حدود یک سال و نیم اخیر با توجه به پاندمی کووید ۱۹ و شدت گرفتن ابتلا، مرگ و میر و مشکلات سلامت مردان نسبت به زنان، این موضوع در صدر مسایل مطرح شده در هفته جهانی سلامت مردان قرار گرفته و شعار این هفته «سلامت روانی مردان در پاندمی کووید ۱۹» با تاکید بر مردان جوان، شاغل و بیکار شده به علت کووید در نظر گرفته شد.

وی اظهار داشت: قرنطینه‌های اجرا شده در این دوره، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، آموزش‌های غیرحضوری و مجازی در منزل و نداشتن تعامل اجتماعی، بهداشت روان نوجوانان و جوانان به خصوص پسران را که قبل از دوران کووید زمان بیشتری را در خارج از خانه سپری می‌کردند، تحت تاثیر قرار داده است.

کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه همه‌گیری بیماری کرونا دوره نوجوانی را سخت کرده است اضافه کرد: با لغو رویدادهای اجتماعی، بسیاری از نوجوانان و جوانان نه تنها برخی از مهمترین لحظات زندگی خود را از دست دادند، بلکه از فعالیت‌های روزمره نظیر گپ و گفت با دوستان و شرکت در کلاس‌های درس هم دور افتادند.

باباخانی ادامه داد: بسته شدن مدارس و دانشگاه‌ها، شیوه‌های امتحان و تکرار خبرهای هشدار آمیز باعث احساس اضطراب آنان شده همچنین فرصت ارتباط با دوستان و همکلاسی‌ها و رفت و آمدهایی که باعث کاهش فشار روانی می شود، از دانش آموزان گرفته شده است.

وی افزود: از دست دادن سرگرمی‌ها یا رقابت های ورزشی، اقناع کننده نبودن آموزش های آنلاین برای نوجوانان، رواج آسیب‌های فضای مجازی به دلیل رواج آموزش‌های الکترونیک، از دست دادن شغل و پایین آمدن سطح درآمد مردان و بروز بحران‌های اقتصادی، مشکلات روانی و افسردگی، تاثیر منفی بر روی این قشر گذاشته است.

کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بیکاری افراد بالای ۳۰ سال، محدودیت مالی ناشی از کمبود منبع درآمد و نداشتن ایمنی شغلی سبب افزایش استرس در بین مردان و تاثیر منفی بر روی سلامت روان آنها شده است.

باباخانی بیان کرد: ترویج فعالیت بدنی از قبیل پیاده‌روی، دویدن و دوچرخه‌سواری برای مردان جوان در پیشگیری از تبعات روانی ناشی از شرایط قرنطینه کمک کننده است.

وی ادامه داد: علاوه بر مشکلات روانی و استرس‌های ناشی از کرونا باید موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از این ویروس را در مردان مورد توجه قرار داد گرچه همه افراد جامعه از کوچک تا بزرگ و زن و مرد در معرض خطر ویروس کرونا و عواقب آن هستند، اما سن و جنس به عنوان ۲ فاکتور مهم در ابتلا یا شدت علایم تاثیرگذار است.

کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: ابتلا به کرونا و مرگ ناشی از ابتلا به این ویروس در افراد میانسال و مسن شدیدتر است همچنین تاکنون موارد آلودگی و شدت ابتلا و مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان بوده و این افراد نیازمند مراقبت و توجه بیشتر هستند.

باباخانی مهمترین عوامل افزایش ابتلا مردان به کووید ۱۹ را ویژگی‌های بیولوژیک آنان، مسئولیت اجتماعی و شغلی، مسئولیت خانوادگی، مسائل فرهنگی، بالا بودن میزان بیماری مزمن در مردان، رفتارهای ناسالم و بالا بودن آمار مصرف دخانیات در مردان نسبت به زنان دانست.

وی با بیان اینکه ویژگی‌های بیولوژیک مردان آنان را در برابر کووید۱۹ آسیب پذیرتر از زنان کرده است گفت: مردان به عنوان نان‌آور خانواده به علت تماس‌ بیشتر با محیط خارج از خانه نسبت به سایر اعضای خانواده در معرض خطر بیشتری قرار دارند با این توصیف کارکنان خدمات بهداشتی و درمانی، کفن و دفن، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، همه نوع وسایل حمل و نقل عمومی و جمع آوری زباله، پسماند و فاضلاب بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند.

کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، باور غلط مردان مبنی بر برتر و قوی‌تر بودن نسبت به زنان و در نتیجه مغفول ماندن تمرکز بر سلامت خودشان است و این باور نادرست سبب مراجعه کمتر مردان به مراکز درمانی، تن ندادن به انجام آزمایش، کم توجهی به اصول بهداشتی نظیر شستشوی مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک و دستکش شده است.

باباخانی افزود: بیماری‌های مزمن در مردان بیشتر از زنان بوده و بیماری‌های مهمی مانند بیماری قلبی عروقی، فشارخون بالا، دیابت، بیماری عروق قلب و بیماری عروق مغز به عنوان عوامل مهم مرگ و میر به ویژه در گروه سنی میانسال و سالمند در مردان نقش بسیار پررنگتری نسبت به زنان دارند.

وی اضافه کرد: بروز، شیوع و مرگ و میر ناشی از بیماری های مزمن در مردان به طور قابل توجهی بیشتر از زنان است این در حالیست که یکی از عوامل خطر بسیار مهم در شدت ابتلا مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹، ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای است.

کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: آثار ناگوار و مخرب تغذیه ناسالم و بی‌تحرکی بر سلامتی نیز می‌تواند منجر به عواقب ناخوشایندی مانند سکته قلبی و مغزی، دیابت، فشارخون بالا، چاقی، چربی خون بالا، کبد چرب، افسردگی و کاهش قوای عضلانی شود.

باباخانی گفت: تغذیه ناسالم، فعالیت بدنی ناکافی و چاقی از دلایل مهم بیماری‌های غیر واگیر هستند که مردان را در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ و مقاومت پایین در مقابله با آن قرار می دهند بنابراین لازم است مردان برای محافظت از خود در مقابل کرونا و سایر عوارض بیماری‌های غیرواگیر به رفتارهای ناسالم خود در دوره شیوع کرونا پایان دهند.

وی تاکید کرد: یک برنامه غذایی کامل و صحیح به تقویت سیستم دفاعی کمک می‌کند همچنین در زمان فاصله‌گذاری اجتماعی پرهیز از زندگی بی‌تحرک و فعالیت بدنی کافی در مردان از اهمیت زیادی برخوردار است از سوی دیگر، فعالیت بدنی با شدت متوسط، ایمنی بدن را در مقابل بیماری کرونا بالا برده و در کاهش استرس‌های ناشی از این بیماری مهلک موثر است.

کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با عنوان اینکه مصرف دخانیات در مردان بسیار بیشتر از زنان است اظهار داشت: داشتن سابقه مصرف دخانیات موجب تشدید بیماری هنگام ابتلا به کرونا می شود چرا که دود ناشی از دخانیات مانع از رسیدن اکسیژن به ریه‌ها شده و به دلیل آسیب دیدگی و عملکرد نامناسب ریه‌ها در استعمال کنندگان مواد دخانی، این افراد با شدت و وخامت بیشتری تحت تاثیر این ویروس قرار می گیرند.

هفته بین المللی سلامت مردان از ۱۴ تا ۲۰ ژوئن به صورت پویش‌های آگاهی‌رسانی با پوشیدن لباس آبی و با استفاده از روبان آبی به عنوان سمبل «سرطان پروستات» برگزار می شود و در این پویش دیگر بیماری‌های شایع مردان از جمله دیابت، استئوپروز، سلامت خانواده، سلامت و حوادث شغلی، خودکشی و خشونت در مردان مورد توجه قرار می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + نه =

دکمه بازگشت به بالا