بخشودگی مالیاتی و عوارض گمرکی دو عامل مهم در مناطق آزاد است

تاسیس منطقه آزاد راهی است که بسیاری از کشورها به منظور جذب سرمایه‌گذار خارجی انتخاب نموده‌اند تا در آن ضمن تشویق سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بتوانند ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی کنند.

به گزارش آماج و به نقل از ایلنا،‌ روز سه شنبه 10 اسفند ماه سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد کیش در توییتی خبر از تاسیس دفتر منطقه آزاد بانه و مریوان خبر داد. خبری که موجب خوشحالی اهالی این منطقه و به ثمر نشستن تلاشها و انتظارهای چندساله آنها داشت. چرا که ایجاد منطقه آزاد در این منطقه می‌تواند موجب جذب سرمایه و راهی برای اتصال به بازارهای جهانی باشد.

بخشودگی مالیاتی و عوارض گمرکی دو عامل مهم در مناطق آزاد است که می‌تواند سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در این منطقه تشویق کند موضوعی که می‌تواند موجب رونق تولید و افزایش صادرات در راستای رفع محرومیت و ایجاد اشتغال به عنوان اولویت مناطق آزاد بانه-مریوان باشد.

تاسیس منطقه آزاد راهی است که بسیاری از کشورها به منظور جذب سرمایه‌گذار خارجی انتخاب نموده‌اند تا در آن ضمن تشویق سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بتوانند ایجاد اشتغال کنند. منطقه‌ای که در آن بسیاری از قوانین دست و پا گیر سرزمین اصلی وجود نداشته و چه بسا بسیاری از مشوق‌های سرمایه گذاری نیز در آن دیده شده است. بدیهی است که نباید با کاهش جذابیتهای سرمایه گذاری در این مناطق موجب فرار سرمایه از کشور شد. آن هم درشرایطی که کشورهای رقیب و همسایه با افزایش جذابیت ها و مشوقهای سرمایه گذاری سعی در جذب سرمایه گذاران ایرانی دارند.

بنابراین نیاز است که ماده 65 قوانین مناطق آزاد که در آن به تمام اختیارات و امتیازات مناطق آزاد اشاره شده است، اجرایی شود. خوشبختانه در این راه سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد تمام تلاش خود را برای اجرایی نمودن این قوانین به کار بسته است و امیدواریم که با حمایت نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان در کمک به وی بتوانند ضمن جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی از فرصتهای ویژه و اشتغال آفرین این مناطق استفاده بهینه کنیم.

از سوی دیگر بدیهی است که استقلال دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و تفویض اختیارات تام به آن می‌تواند این بخش را در عملیاتی‌تر نمودن برنامه‌ها و طرح‌های این بخش و اجرایی نمودن سیاستهای دقیق مناطق آزاد یاری کند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که با تاسیس منطقه آزاد مریوان_ بانه تعداد مناطق آزاد کشور به هشت عدد میرسد که هرکدام عاملان مهمی در رونق و توسعه اقتصادی کشور هستند. و البته ایجاد این منطقه آزاد (مریوان_بانه) در اردیبهشت ماه سال جاری به تصویب رسید بود اما ساختمان اداری آن در 10 اسفند ماه مصادف با مبعث رسول اکرم(ص) توسط سعید محمد دبیر شواری عالی مناطق آزاد افتتاح شد.

مرتضی بلوکی: کارشناس رسانه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 15 =

دکمه بازگشت به بالا