قدرت نمایی مس در بحران تحریم

آنچه در مجمع شرکت ملی مس مطرح شد، از افزایش چشمگیر تولید و فروش تا سوددهی کلان حکایت داشت که بیانگر قدرت نمایی مس در بحران تحریم هاست

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، مجامع در حضور سهامداران برگزار می‌شود، سهامدارانی که عملکرد مدیران را با دقت زیر نظر دارند، هزینه‌ها را با دقت بررسی می‌کنند و از کنار اشتباهات بسادگی نمی‌گذرند. مجامع محلی برای استیضاح مدیران است و سهامداران بدون رو در بایستی مقابل مدیران می‌ایستند و فریاد می‌زنند. در مجامع از هیچ مدیری تقدیر نمی‌شود و اگر شرکت با سود‌های کلان رو به رو شده باشد، سهامداران لابلای حساب‌ها را کاوش می‌کنند تا شاید نقطه ضعفی از آن بیرون بیاورند. مدیری که در مجمع پشت تریبون می‌رود، باید دست پر باشد تا بتواند از عملکرد خود دفاع کند. از آنجا که مجامع عادی و فوق العاده به صورت همزمان برگزار می‌شود، این نگرانی برای مدیران ناکارآمد وجود دارد که در این مجامع استیضاح و برکنار شوند.

قدرت نمایی مدیریت در مجمع

مجمع عمومی عادی شرکت ملی صنایع مس ایران نیز با حضور اکثر سهامداران برگزار شد. اما در این مجمع مطالبی مطرح شد که بیانگر عملکرد مثبت در دوره گذشته و امید به آینده‌ای درخشان برای دوره بعدی است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس خبر داد و گفت: رتبه پنجم تنها با اکتشاف ۷ درصد مساحت کشور صورت گرفته و با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی برای ایران متصور است.

رکورد زنی اکتشاف در دستور کار

علی رستمی با یادآوری ۱۳۰ هزار متر اکتشاف در سال ۱۴۰۰ گفت: اکتشاف در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۲۰۰ هزار متر رسید و در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۳۰۰ هزار متر خواهد رسید. وی با تاکید بر اینکه نهضت پیشرفت و تحول صنعت مس ایران در سال گذشته با هدف افزایش تولید، درآمد و اشتغال‌زایی تعریف شد گفت: امیدواریم بتوانیم با حمایت دولت و سهامداران این برنامه را محقق کنیم و صادرات را به ۱۰ میلیارد دلار و سود خالص را به بیش از ۵ میلیارد دلار افزایش داد. مدیرعامل شرکت ملی مس از ثبت بالاترین رکورد میزان عملیات اکتشاف سطحی (زمین‌شناسی، ژئوشیمی و ژئوفیزیک) در سال ۱۴۰۱ به وسعت ۱۱۰ هزار هکتار و رکورد بالاترین میزان حفاری روزانه با ثبت متراژ ۱۱۴۸ متر حفاری اکتشافی خبر داد.

ذخایر ۱۹، ۲ میلیارد تن

مدیرعامل شرکت مس با اعلام اینکه ذخایر مس ایران ۱۹، ۲ میلیارد تن است گفت: این ذخایر در سال قبل ۱۷/۲ میلیارد تن بود که در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد دو میلیارد تنی ذخایر کشف شده شرکت شد. این ذخایر با برداشت فعلی، تا بیش از ۲۰۰ سال آینده پاسخگوی تولیدات شرکت ملی صنایع مس ایران خواهد بود. وی به ثبت رکورد بی‌سابقه در تولید همه محصولات اشاره کرد و از تولید ۱، ۲۳۴، ۸۷۷ تن کنسانتره مس، ۳۰۰، ۰۱۰ تن کاتد مس، ۹، ۶۱۰ تن کنسانتره مولیبدن، ۹۶۹ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۲۰۰، ۳۳۲ متر حفاری اکتشافی، برداشت ۵۴، ۵۰۰ هزار تن سنگ سولفور و ۲۲۵، ۷۹۴ میلیون تن استخراج ماده معدنی برای نخستین بار در تاریخ شرکت مس در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

ورود تولید کاتد به ۳۰۰ هزار تن

رستمی با اعلام اینکه تولید کاتد برای نخستین بار در تاریخ صنعت مس از کانال ۲۰۰ هزار تن وارد کانال تولید ۳۰۰ هزار تن شد گفت: این تولید در حالی صورت گرفته که بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن کاهش مصرف قراضه مس در سال ۱۴۰۱ داشتیم. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار داشت: در فروش نیز علی رغم کاهش ۱۱۰۰ دلاری LME نسبت به برنامه ۲۳ درصد و نسبت به سال قبل ۹ درصد افزایش داشتیم و با مدیریت مناسب فروش نگذاشتیم دچار کاهش شویم.

افزایش سودعملیاتی

یکی از مهمترین بخش‌هایی که باعث چالش می‌شود، ناتوای در مدیریت درست هزینه هاست. در شرایط کنونی از ریخت و پاش و اسراف به عنوان بزرگترین عامل بحران درنظام مدیریتی یاد می‌شود. رستمی در این رابطه گفت: با مدیریت هزینه‌های اداری و عمومی شرکت و کاهش هزینه‌ها، سود عملیاتی شرکت در سال گذشته، به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید. مدیرعامل شرکت ملی مس ادامه داد: در بودجه سال جاری برای تأمین طرح‌های توسعه‌ای ۵۲ همت از منابع داخلی شرکت و ۶۱ همت از طریق فاینانس، وام و بازار سرمایه در نظر گرفته شده است.

توجه به سرمایه گذاری

بی شک مهمترین بحث در زمینه توسعه، توجه به گسترش بنگاه اقتصادی است که با سرمایه گذاری محقق می‌شود. شرکت ملی مس در این زمینه نیز موفق عمل کرده و رستمی با اعلام اینکه سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای طرح‌های توسعه تا سال ۱۴۰۶ بالغ بر ۱۵ میلیارد یورو برآورد شده گفت: منابع تأمین مالی پروژه‌های توسعه از منابع داخلی شرکت ۵ میلیارد دلار، صندوق توسعه ملی دو میلیارد دلار، بازار پول و سرمایه دو میلیارد دلار و فاینانس از چین به میزان ۶ میلیارد خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

دکمه بازگشت به بالا