مجرى نبض حيات يك برنامه است

مجرى نبض حيات يك برنامه است
به گزارش پایگاه خبری آماج : 1.لطفا خودتان را كامل معرفى كنيد.
مريم بابايى، متولد 1374/02/20 در كرمانشاه. دانش آموخته ى زبان و ادبيات فارسى مقطع كارشناسى ارشد از دانشگاه رازى كرمانشاه. شاعر و نويسنده برتر كشور. مجرى و گوينده .

2.چند ساله كه در عرصه ى صدا و مجرى گرى فعاليت داريد؟
فعاليت من در عرصه ى اجراى صحنه برمى گردد به دوران دانش اموزى من. از اوايل دبيرستان تا الان ، تقريبا 12 سال است كه در زمينه ى اجرا و گويندگى فعاليت مى كنم و حدود بالاى 100 اجراى صحنه را داشته ام كه هر كدام برايم بخشى از خاطرات ارزشمند من هستند.

3.رمز موفقيت خودتان را درچه ميبينيد؟
آموختن و تمرين كردن.
من هرچند وقت يک بار ، خودم را مجرى يک برنامه خيالى فرض مى كنم و به اجراى صحنه مى پردازم و در اين تمرين تمام آموخته هايم را به نمايش مى گذارم و بعد خودم را نقد و تحليل مى كنم و آنقدر اين پرسه را تكرار ميكنم تا بتوانم براى هر اجرايى آماده باشم. آموختن و تمرين فراوان راز موفقيت يک مجرى است .

4. در خصوص آموختن ، شما دانش آموخته ى مدرسه ى سخن هستيد، از كجا با مدرسه ى سخن آشنا شديد؟
براى حرفه اى شدن در اجرا و گويندگى به دنبال كامل ترين و بهترين موسسه آموزشى بودم كه با تحقيق در فضاى مجازى و پرس و جو از افراد صاحب نظر و خواندن نظرات كاربران به اين نتيجه رسيدم كه براى درخشيدن در عرصه ى اجرا بايد شاگرد بهترين استاد سخن ايران ، سركار خانم دكتر فريبا علومى يزدى در مدرسه ى سخن ايران باشم. براى همين با وجود كيلومترها مسافت در سرماى سخت و كوهستانى با اشتياق در كلاس هاى خانم فريبا علومى يزدى شركت مى كردم و حضورم در مدرسه ى سخن را يكى از نقاط عطف زندگى ام مى دانم .

5. مجرى بودن آسان است؟
بايد بگويم اصلا . مجرى بودن سخت و در عين حال لذت بخش است. در واقع مجرى نبض حيات و ماندگارى يك برنامه است كه با اجراى خود ميتواند خاطره اى ماندگار برجاى بگذارد و حتى در مواردى اشتباهات مجريان باعث برباد رفتن زحمات عوامل يك برنامه شده است. مجرى يک برنامه بايد هم دانش و آگاهى كافى داشته باشد هم در لحظه بتواند بهترين تصميم ها را بگيرد و براى مخاطب غافل گيرى و جذابيت اجرايى داشته باشد. تک تک كلماتى كه يگ مجرى به كار ميگيرد، تمام حركاتش روى صحنه مى تواند حاوى پيام باشد و بايد در نهايت دقت به اجراى برنامه بپردازد.

6. در مسير مجرى شدن با چه موانعى برخورد كرديد و چگونه از آنها عبور كرديد؟
خب زمانى كه من فعاليت اجرا رو شروع كردم تقريبا 12 سال پيش بود و من دانش اموز بودم طبيعتا خانواده ام نگران درس و مدرسه من بودند اما خب من تلاشم رو دو برابر كردم و دوران مدرسه از دانش اموزان برتر بودم كه رتبه ى برتر كنكور شدم و دانشگاه سراسرى درس خوندم. و در ادامه هم موانعى با عنوان شنيدن اين جمله ها كه تو زنى، نميشه، نمى تونى، بايد شوهر دارى كنى و … كه من سعى كردم اين حرف ها لحظه اى منو از رسيدن به ارزوهام عقب نكشه و با برنامه ريزى و تلاش هم زندگى شخصى خودم رو اداره ميكنم هم در مسير روياهام تلاش ميكنم.

7. يازدهمين جشنواره ملى سعدى را چگونه ديديد؟ رقابت چگونه بود؟
قبل از شركتم در جشنواره ملى سعدى، سعى كردم با شركت كنندگان سال قبل ارتباط بگيرم و همه ى آنها مى گفتند: جشنواره سعدى يک فرصت بى نظير هست. راستش تا قبل از حضورم در جشنواره سعدى شايد نمى توانستم دركى از تجربه دوستان داشته باشم اما با حضورم در جشنواره ، متوجه شدم بزرگترين گردهمايى مجريان و سخنوران صحنه ى ايران با حضور بهترين داوران چه قدر ميتواند آموزنده و در عين حال سخت باشد. رقابت در جشنواره ملى سعدى سخت اما دوستانه است، علاوه بر محک زدن توانايى هايمان مقابل ديدگان داوران و صدها سخنران و مجرى برتر باعث پيدا كردن دوستانى از سراسر ايران مى شود كه خود اين اتفاق هم خالى از لطف نيست. قطعا براى درخشش در جشنواره سعدى بايد تلاش و تمرين فراوان داشت

8.شما در جشنواره ملى سعدى چندم شديد و موضوع سخنورى شما در چه زمينه ايى بود؟
من در بخش بيست مجرى يازدهمين جشنواره ملى سعدى شركت كردم كه از بخش هاى اصلى و بسيار نفس گير و سخت جشنواره است. خداراشكر توانستم مقام سوم بيست مجرى برتر كشور و چكاوك مسين مجرى برتر صحنه ى ايران را كسب كنم و علاوه بر درخشيدن و كسب رتبه و دريافت چكاوك جشنواره ، توانستم در يک صحنه ى ملى از مشكلات كولبران صحبت كنم. موضوع اجراى من مشكلات كولبرانى بود كه صدايى براى بيان دردهايشان ندارند و خوشبختانه بازتاب موضوع كولبر در بين حاضران جشنواره هم بسيار تاثير گذار بود و همه ى حاضرين توانسته بودند با كولبران و مشكلاتشان همزاد پندارى كنند.

9.آرزو و روياى شما در عرصه ى اجرا چيست؟
من تازه اول راهم و آرزوى بزرگ من اين است كه مجرى فستيوال ها و جشنواره هاى بزرگ جهانى باشم و به عنوان يک بانوى ايرانى بر صحنه هاى جهانى اجرا كنم

10. اگه يه بار ديگه به دنيا مى آمديد باز هم مجرى ميشديد؟
قطعا بله. تنها صداست كه مى ماند و من چون ميخواهم ماندگار باشم در قلب و ذهن مردمم قطعا اگر هزار بار ديگر به دنيا بيايم ، بازهم مجرى خواهم شد.

11.در حال حاضر به جز اجراى صحنه چه فعاليت ديگرى در زمينه ى گويندگى و صدا داريد؟
در حال حاضر در كرمانشاه مشغول راه اندازى و برگزارى كلاس ها و كارگاه هاى آموزش فن بيان و گويندگى هستم، در زمينه ى كتاب صوتى و پادكست هم فعاليت هايى رو شروع كردم.

12.در آغاز مصاحبه ، گفتيد كه شاعر و نويسنده هستيد، فعاليت شما در زمينه ى شعر و نوشتن به چه صورت است؟
در مسابقات ملى و استانى در زمينه ى داستان نويسى و شعر رتبه هايى رو كسب كردم و در حال حاضر مشغول جمع بندى شعرهايم هستم كه انشالله اولين مجموعه چاپى از اشعارم رو چاپ كنم و همچنين نويسنده ى برنامه هاى مختلف تلوزيونى و راديويى هستم.

13.كلام پايانى ….
در پايان اميدوارم شاهد درخشش مجريان و گويندگان سرزمينم ايران باشم و از خانواده ام و همسرم كه با حمايت ها و تحمل ترافيك كارى من، اصلى ترين حامى من هستند و اگر محبت هاى اين عزيزان نبود، موفقيت هاى امروز من رقم نميخورد. و هم چنين از استاد نازنين ام سركار خانم دكتر فريبا علومى يزدى و تمامى عوامل برگزارى جشنواره ملى سعدى و باشگاه ايران مجرى نهايت تشكر و قدر دانى را دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

دکمه بازگشت به بالا