متن سخنرانی استاد ابراهیم صنوبر پدر صلح ایران

ابراهیم صنوبر پدر صلح ایران: اسلام آیین صلح وآشتی و دوستی است.

متن سخنرانی استاد ابراهیم صنوبر پدر صلح ایران و مدیر عامل موسسه بین المللی سفیران صلح

درست زمانی صلح را ساختند که ما آفریده شدیم تردیدی ندارم: جنگ هدیه الهی نیست، اما صلح ودیعه خداوند و مرز با او بودن یا نبودن است

به گزارش آماج : صلح یعنی: احترام، قانون، بهداشت و دوست داشتن … صلح هدیه ای الهی و از نعمات بیکران خداوند به انسان است و به جا آوردن شکر هر نعمتی از ارکان عبودیت، مایه فزونی و تداوم رحمات و برکات الهی است. پاسداری از کیان صلح و برقراری، تثبیت و تحکیم آن هدیه انسان به دیگر همنوعانش و از مظاهر آشکار عبادت و از مصادیق بارز شکرگزاری از نعمات بی شمار الهی است.

ما اگر بخواهیم اسلام در جهان صادر شود و در دلها نفوذ کند و دوستدارانش در جهان را به سوی خود متوجه سازد و جلب کند و اگر بخواهیم انقلاب اسلامی نظام اسلامی مکتب تشیع در جهان صادر شود یکی از بهترین راههای تاثیرگذارو حائز اهمیت این است که درکناررفتارهای عملی مثبت برنامه ریزی شده به شعارهای زیبای نوع دوستانه جامه عمل بپوشانیم تحرکات زیبای بشردوستانه ،انسان دوستانه، حقوق بشردوستانه و صلح ودوستی و محبت و صمیمیت و مبارزه با اختلاف و تهمت افترا و رفتارهایی که آثار نا مطلوبی را در جامعه به همراه خواهد داشت واین شعارهای صلح طلبانه و بشردوستانه را در جهان تبیین کنیم. جهانیان باید دین اسلام را دین جنگ ندانند و تصور نشود که تمام جنگها و امور تروریستی ،انفجارها و قتل ها و غیره رامسلمانان انجام میدهند. اسلام دین صلح و صفاوحقوق بشر است اسلام دین کامل وپیام آورصفاوصمیمیت ومودت و عشق و دوستی است.

الدین هوالحب و الحب هو الدین والمحبت هی روح ا… فی عباده

جامعه ای می تواند ارزنده باشدکه آنجا صفاو محبت باشد کینه و عداوت وتهمت نباشد. با همه زیبا رفتار کنیم که محبت روح پروردگار است در کالبد جامعه، جامعه ای که محبت در آن نیست مرده است.

اسلام آیین صلح وآشتی و دوستی است ،سلم وسلام در لغت به معنای صلح وآرامش است. با مردم به نیکویى رفتارکنیم به مردم محبت کنیم زیبا سخن بگوییم. آرام و با ادب و با حرمت و با نرمی سخن بگویید. نه با دعوا نه با توهین نه با درشتی برای این زیبا و با ادب سخن بگوییم که اثر کند و اگر اثر هم نکرد اتمام حجت شود. با زبان و بیان نرم و مودبانه سخن گفتن حرمتها را مضاعف خواهد کرد. اگر درجایی از جهان حادثه ای بحرانی و مشکلاتی اتفاق افتاد نباید موجبات خرسندی ما را فراهم کندو نباید با غم هیچکس شاد شویم هر مشکلی در جهان به وجود می آید برای همه است. برای حل مشکلات جهان باید همه دست به دست بدهیم که جهان یک خانواده بزرگ است.

در این خانواده اقوام و طوایف مختلف زندگی می کنند با سلیقه هاوفرهنگ های مختلف لذا در این رابطه برای این صلح بین المللی اول باید که این شعارها را به عنوان یک نماد در دست بگیریم و پرچمداروقهرمانش باشیم و آن رادر جهان گسترش دهیم شعار حقوق بشر شعار حقوق بشر دوستانه شعار صلح و صفا،که پرچم دارش اسلام است ودر قرآن کریم نیز آمده است و می فرماید و لقد کرمنا بنی آدم، بنی آدم گرامی است مگر اینکه کرامتش را خودش پایین آورد و خودش از دست بدهد.
در دین مبین اسلام آداب و فرازهای طلایی وجود دارد که ما آنها را باید تابلو کنیم و جلوی چشم قرار دهیم. ما باید به جهان اعلام کنیم که صلح طلب هستیم.

والصلح خیرٌ،
صلح یک شعار اسلامی و قرآنی است. یا ایها الذین آمنوا اذکروا فی سلم، همگان در صلح و سلامتی وارد شوید و به صلح و صفا وارد شوید.دین ما دین صلح و صفاست.

اما صلح دو شرط دارد یکی اینکه صلح تحمیلی نباشد یعنی جنگ باعث ایجاد صلح باشد چنین صلحی در اسلام پذیرفته نیست. برای اینکه هدف وسیله را توجیه نمی کند صلح خوب است ولی جنگ را توجیه نمی کند. صلح راههای خودش را دارد. راهها بسته نیست پس صلح را تحمیلی نکنند که با جنگ صلح ایجاد شود.

دوم اینکه صلح عادلانه باشد یعنی همه افراد از صلح بهره مند شوند. البته شاید نشود که همه بهره مند شوند ولی عدالت در این است که همه بهره مند باشندوباید صلح ،عادلانه و منصفانه باشد ویک جانبه نباشدو قرآن کریم صلح از روی ترس و سستی و سازش را که مستلزم عقب نشینی از ارزشهای اسلامی است مذمت کرده است.

صلح پایدار جهانی وارامش جوامع بشری جز در سایه ایمان به خدا محقق نمی شود و حلقه اتصال همه اجتماعات بشری،که از نظر زبان و نژاد و ثروت و منطقه جغرافیایی و غیره متفاوت اند فقط ایمان به خداست و اگر مسلمانان معتقدند که صلح جهانی وعدالت اجتماعی با حکومت حضرت امام مهدی (عج) برقرار می شود، در حقیقت تاکید بر همین امر است.

موسسه بین المللی سفیران صلح در جهت ترویج فرهنگ صلح و دوستی و اهداف و آرمان های مقدس انسانی به فرهنگسازی و بسترسازی پرداخته و به توسیع امور صلح طلبانه، خداپسندانه و نوع دوستانه و ترویج روحیات برادری و برابری انسان ها در عرصه های ملی و بین المللی همت گمارده است و حمایت خود را از هرگونه اعمال صلح طلبانه و امور خیرخواهانه اعلام می دارد و به عنوان نماینده ای شایسته برای جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را در توسعه فرهنگ ناب اسلامی بسته است تا بتوانیم پرچم پر اقتدار صلح را در جای جای جهان به اهتزاز در آوریم. این موسسه اساسی ترین راهکار را در برقراری فرهنگ صلح و دوستی، گفتگوی فرهنگی و آموزش برگرفته از آموزه های دینی می داند.

سفیران صلح در انجام رسالت خود با استفاده از نشست های تخصصی با اساتید و فرهیختگان و برخورداری از راهنمایی های علمای عظیم الشان، مراجع عالی قدر و روحانیون، بزرگان اخلاقی و اندیشمندان صلح طلب توانسته است به دستاوردهای ارزشمندی برسد.ما اکنون در دورانی هستیم که بهترین ارمغان ما برای ملل جهان هدیه صلح، دوستی، برادری و برابری است. پس بیایید برای دنیایی تلاش کنیم که فارغ از هرگونه خشونت و اختلال سرشار از آرامش، امنیت، صلح و انسانیت است.
امید به روزی که صلح ریشه در اعماق و شاخه در آسمانها گسترانده باشد.

ابراهیم صنوبر
مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره
موسسه بین المللی سفیران صلح

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا