قوی ترین گرافیک لپ تاپ انویدیا با چیپ Ampere GA103

در حال حاضر، پرچم دار کارت گرافیک‌ های لپ تاپ موجود، کارت انویدیا GeForce RTX 3080 است که بر اساس پردازنده گرافیکی GA104 ساخته شده است و دارای پیکربندی هسته‌ای مشابه با گرافیک دسکتاپ RTX 3070 Ti همراه با 6144 هسته CUDA و رابط گذرگاه 256 بیتی برخوردار است. اما ظاهرا انویدیا قصد دارد پا را از این هم فراتر بگذارد و با معرفی یک تراشه گرافیکی موبایل سریع‌تر، جایگاه خود را به عنوان ارائه دهنده قوی ترین گرافیک لپ تاپ تثبیت کند.
بهینه‌سازی شده جهت استفاده در لپ تاپ
در گذشته انویدیا پردازنده گرافیکی Ampere GA103 را عرضه کرد، که تصور می‌شد نسخه بهینه شده‌ی پردازنده گرافیکی GA102 است. اما تراشه GA102 به دلیل مصرف بسیار بالای انرژی، به هیچ عنوان برای استفاده در لپ‌تاپ مناسب نبود و پردازنده GA103 نیز تفاوتی با آن نداشت، اما حالا ادعا می‌شود که این پردازنده برای استفاده با عنوان گرافیک لپ تاپ بهینه شده است. به همین دلیل انتظار می‌رود این تراشه به یک گذرگاه حافظه بزرگ‌تر و تعداد هسته‌های بیشتری عرضه شود، تا آن را به قوی ترین گرافیک لپ تاپ موجود تبدیل کند.
بازی با اسم یا محصولی جدید
متیو اسمیت، به عنوان یک تحلیل‌گر کارت گرافیک، در توییت جدید خود خبر داده است که یک پردازنده گرافیکی انویدیا Ampere GA103 با شناسه دستگاه 2420 را کشف کرده است. به گفته متیو، این محصول انویدیا، دارای نام کد GeForce RTX 3080 Ti Mobile است. این کارت گرافیک موبایل، در دو نوع استاندارد و Max-Q عرضه می‌شود، ولی به احتمال بسیار زیاد با نام GeForce RTX 3090 Mobile شناخته خواهد شد. به هر حال بر اساس نام‌هایی که تا به الان از این محصول جدید به دست آمده است، می‌توان نتیجه گرفت که با گرافیکی سریع‌تر از GeForce RTX 3080 Mobile رو به رو هستیم.

پرمصرف اما قابل استفاده
در رابطه با میزان مصرف انرژی، از آن جهت که RTX 3080 Mobile در رده 150 وات پلاس قرار می‌گیرد، مطمئنا RTX 3080 Ti Mobile مصرف بالاتری خواهد داشت. با این حال با توجه به اینکه در رابطه با گرافیک موبایل صحبت می‌کنیم، میزان مصرف انرژی آن همچنان پایین 200 وات خواهد بود. این تراشه به لطف هسته‌های بیشتر و ظرفیت حافظه بالای خود، عملکردی نزدیک به RTX 3080 را از خود نشان خواهد داد، اگر چه هنوز مشخص نیست این کارت گرافیک از چه رابط باس استفاده خواهد کرد.

انویدیا همچنان بدون هیچ رقیبی
از نظر طراحی، کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 3080 Ti موبایل با پردازنده گرافیکی GA103 در لپ‌تاپ‌های رده بالا، همراه با سیستم خنک کننده بسیار قدرتمندی خواهند بود. انتظار می‌رود که انویدیا این گرافیک جدید خود را در رویداد CES 2022 به همراه دیگر پرچم‌دار خود یعنی RTX 3090 Ti معرفی کند، تا همچنان تسلط خود را بر بخش رده بالای بازار حفظ نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا