سیره امام رضا (ع) مصداق سبک زندگی اسلامی برای بشریت است

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: سیره حضرت امام رضا (ع) روشنایی بخش رهروان و آزادگان جهان و نمونه شاخص سبک زندگی اسلامی برای بشریت است.

حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده  به بررسی سبک و سیره رضوی در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: سبک زندگی اسلامی در قالب مجموعه‌ای کامل برای داشتن زندگی سعادتمند دنیوی و کارنامه پربار آخروی برنامه‌های متعددی را ارائه کرده که داشتن الگوی کامل و جامعی همچون علی ابن موسی الرضا (ع)، می‌تواند انسان را به کمال واقعی برساند.

وی در تعریف سبک زندگی، گفت: سبک زندگی شامل نظام ارتباطی، نظام معیشتی، تفریح و شیوه‌های گذران اوقات فراغت، الگوی خرید و مصرف، استفاده صحیح از محصولات تکنولوژیک، نحوه استفاده از صنایع فرهنگی، نقاط تمرکز علاقه‌مندی در فرهنگ مانند دین، خانواده، هنر، ورزش و امثال آن می‌شود. در حقیقت، تمامی رفتارها و روابط فردی، خانوادگی و اجتماعی انسان که مبتنی بر باورها و اعتقادات وی ظهور و بروز پیدا می‌کند در واقع سبک و روش زندگی او را شکل می‌دهد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان در ادامه، سیره زندگی امام رضا (ع) را مصداق بارز سبک زندگی اسلامی عنوان کرد و افزود: در عصر حاضر و با توجه به منابع و متون روایی و کتب بسیار خوبی که پیرامون امام رضا (ع) و شیوه زندگی و سیره آن حضرت وجود دارد، به خوبی می‌توانیم سبک زندگی بر اساس فرهنگ رضوی را برای خود و جامعه اسلامی تعریف کنیم.

حجت‌الاسلام جعفرزاده الگوپذیری و الگوگیری را از روش‌های بسیار مهم تربیتی در اسلام، عنوان کرد و افزود: الگو نقش بسزایی در تربیت انسان بازی می‌کند، به گونه‌ای که تمام ویژگی‌های فکری و روحی و جلوه‌های رفتاری الگو مورد تقلید قرار می‌گیرد، هرچه قدرت نفوذ الگوها بیشتر و زمینه پذیرش آماده‌تر باشد، نمونه‌برداری از الگو کامل‌تر صورت می‌گیرد.

وی به سیره تربیتی امام رضا (ع) اشاره کرد و ادامه داد: امام رضا (ع) بسیار به مستمندان رسیدگی می‌کرد به دادن صدقه به‌ویژه در شب‌های تار و به صورت پنهانی بسیار مبادرت می‌کرد و با خدمتگزارانش کنار یک سفره می‏‌نشست و غذا می‌خورد و به غیر از تقوا، هیچ فرقی میان غلامان و اشراف و اقوام و بیگانگان نمی‏‌گذاشت.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان، در خصوص سیره زندگی امام رضا (ع) گفت: حضرت امام رضا (ع) در رفتار فردی خود که یک بعد آن ارتباط با خداوند متعال است بسیار ارتباط عمیقی داشتند. سیره عبادی حضرت رضا علیه السلام به گونه‌ای زبانزد بود که هم دوست و هم دشمن به کثرت عبودیت و زهد آن حضرت معترف بودند و کسی را عابدتر از او نمی‌یافتند.

حجت‌الاسلام جعفرزاده، در پایان، تبعیت از سیره زندگانی ائمه معصومین (ع) را عامل سعادت دنیوی و اخروی عنوان کرد و افزود: امروز ما باید بدانیم که به‌عنوان یک مسلمان و یک دوستدار اهل بیت (ع) لازم و واجب است که به جنبه‌های مختلف زندگی خود توجه کنیم. روحیات همسر و فرزندانمان را بدانیم؛ به غم و شادی آنان اهمیت دهیم و زمینه استراحت و آسایش و سرور شادی شأن را فراهم آوریم، این‌گونه است که آسیب‌های خانوادگی و اجتماعی کم و جلوه متعادلی از خانواده و جامعه ایجاد خواهد شد.

وی شیوه زندگی امام رضا (ع) را الگویی برای همگان عنوان کرد و گفت: شیوه زندگی امام علی بن موسی الرضا (ع) سرشار از مهربانی و تواضع بوده است، چه در برخورد با کینه و چه جاهلان و آن امام همام برای خود جایگاهی فراتر از کارگران و غلامان تصور نمی‌کرد و همواره با همه ایشان به گرمی و مهربانی و احترام سخن می‌گفت که این رفتارهای امام رئوف الگو برای تمام کسانی است که خود را پیرو آن حضرت می‌شمارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + بیست =

دکمه بازگشت به بالا