درخواست‌های جنجالی نمایندگان اصفهان برای حل بحران آب

سخنان نمایندگان اصفهان و برخی اظهارات نمایندگان همجوار استان می‌تواند به تنش آب در کشور دامن بزند و اختلافات استانی را افزایش ‌می‌دهد. این گونه موضع‌گیری‌ها به صف‌بندی منطقه‌ای و قومی در مجلس و دولت تبدیل می‌شود که برای کشور زیانبار است.

به گزارش آماج  و به نقل از شهرخبر : محمدعلی نقد علی نماینده خمینی شهر اصفهان در گفت و گویی با روزنامه همشهری خواستار قطع انتقال آب از اصفهان به یزد شد، او همچنین خواستار اجرای طرح‌های انتقال آب از طریق تونل بهشت آباد و تول سوم کوهرنگ به اصفهان شد. همجنین عباس مقتدایی نماینده اصفهان نیز در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی استان‌ یزد را متهم به سرقت آب زاینده‌رود کرد.
پس از برگزاری تجمع بزرگ برای احیای زاینده رود در اصفهان بحث‌ها پیرامون اینکه راهکار حل بحران در چند استان چیست افزایش یافته است. در این رابطه اختلاف نظرات زیادی دیده می‌شود.
روز گذشته از اجرای طرح‌های انتقال آب به استان های دیگر از جمله اصفهان انتقاد کردند و هشدار دادند که مسئولان به دنبال انتقال آب استان های دیگر به اصفهان برای حل بحران نباشند.

یحیی ابراهیمی و ویس کرمی نمایندگان دلفان و خرم آباد از جمله کسانی بودند که روز گذشته پس از برگزاری تجمع بزرگ اصغهان از اجرای طرح‌های انتقال آب ابراز نگرانی کردند. آنها می‌گویند انتقال آب به استان‌های چهارمحال و بختیاری و لرستان ضربه می‌زند و تنها منبع درآمد مردم این استان‌ها یعنی کشاورزی را نابود می‌کند.

از طرف دیگر عباس مقتدایی نماینده اصفهان نیز با نگارش نامه‌ای به رییس جمهور خواستار حل بحران آب اصفهان شد. این نماینده با انتقاد از معاون اجرایی ابراهیم رئیسی مدعی شد که او مانع از سفر رییس جمهور به اصفهان شده است.

مقتدایی نوشت: «متاسفانه این ذهنیت در مردم اصفهان شکل گرفته است که معاون اجرایی رئیس جمهور به جهت وابستگی زادگاهی به استان چهارمحال و بختیاری و نیز عدم تجربه استاندار محترم اصفهان سبب شده تا سفر جنابعالی به تعویق بیفتد.»
صولت مرتضوی معاون اجرایی رییس جمهور متولد بابا حیدر در استان چهار محال و بختیاری است.

مقتدایی همچنین وزیر نیور دولت قبل را به دلیل اینکه زادگاهش یزد بوده متهم کرد که با عملکردش به خشکی زاینده رود دامن زده است.

مقتدایی نوشت: «علیرغم تلاش‌های زیادی که مسئولان محلی و بعضا کشوری انجام داده اند موضوع زاینده رود همچنان در کانون توجه جدی مسئولان عالی رتبه کشور قرار نگرفته و برخی از مواقع از چهارمحال وبختیاری، اصفهان و یزد درکنار یکدیگر سخن می‌گویند.»

او به تندی استان‌های چهار محال و بختیاری و یزد را متهم به دست درازی و سرقت آب زاینده رود کرد.

محمد علی نقدعلی نماینده خمینی شهر اصفهان هم در گفت و گو با روزنامه همشهری خواستار قطع انتقال آب به یزد شد.

متن این گفت‌وگو را می‌خوانید:

آقای نقدعلی، تحلیل شما از تجمع روز جمعه مردم اصفهان چیست؟
روز جمعه در اصفهان یک رکورد تاریخی در بیان مطالبات آرام اجتماعی رقم خورد. غالبا در سال‌های مدیریت آقای روحانی مطالبات اجتماعی به بحران اجتماعی تبدیل می‌شد که نشان از سوء‌مدیریت و شاید در بعضی مواقع قصد سوء در مدیریت بود. چنان‌که در اعتراضات بنزین و نمونه‌های مشابه کار به فتنه‌های اجتماعی و تخریب و حتی کشته‌شدن مردم کشید. اجتماع اصفهان یکی از اجتماعات بزرگ مردم بود و چند‌ده‌هزار نفر در بستر و حاشیه رودخانه و روی پل خواجو جمع شدند. درپی این تجمع حتی شاید برخی نگران بودند که دشمنان سوءاستفاده کنند. شبکه‌های معاند خارجی هم می‌‌خواستند از این اجتماع به نفع خودشان بهره‌برداری کنند . اما دیدیم که مردم انقلابی، ولایتمدار و فهیم استان اصفهان با متانت، عقلانیت و البته با جدیت و شفافیت مطالبات خود را در زمینه ظلم‌هایی که به زاینده‌رود رفته است، بیان کردند و به گوش مسئولان رساندند. این یکی از نقطه‌های عطف تاریخ ایران و استان اصفهان بود که می‌شود مطالبات اجتماعی را بدون تنش و حاشیه منتقل کرد؛ چنان‌که مسئولان هم بفهمند و متوجه شوند که مطالبات مردم چیست و هیچ‌گونه تخریبی هم صورت نگیرد و خون از بینی کسی هم نیاید.

با توجه به پیگیری‌های معاون اول رئیس‌جمهوری، این موضوع آیا تأثیری بر تجمع مردم و کشاورزان داشته است؟
در دولت آقای رئیسی، پیشرفتی که ما نسبت به دولت گذشته داشتیم، این است که دولت قبل، توجهی نمی‌کرد و کار را بین مردم می‌کشاند و موجب درگیری می‌شد. گاه هم کار را به صحن علنی مجلس و بگومگوی نمایندگان استان‌ها می‌کشاند؛ اما الحمدلله الان اینگونه نیست و آقای مخبر در تهران جلسه‌ای را با استانداران چند استان ازجمله استاندار اصفهان برگزار کردند.
آقای مخبر یکی از پیگیری‌کننده‌های این ماجرا بوده است و آن ارتباطی که معاون اول با مردم برقرار ‌و اعلام کرد که مطالبات را می‌داند و در جریان هست و پیگیر موضوع است، گام مثبت و نقطه روشنی است که ناشی از مدیریت آقای رئیسی و قابل تقدیر است. هر‌چند که ما مردم اصفهان منتظر حضور و قدوم آقای رئیس‌جمهور به اصفهان هستیم. آمدن آقای رئیسی به اصفهان می‌تواند دل مردم را گرم کند که رأس مقام اجرایی مطالبات مردم را می‌داند، می‌شنود و دغدغه‌مند است.

شما به‌عنوان نماینده مردم از دولت چه انتظاراتی دارید و آقای مخبر مشخصا چه وعده‌هایی برای رفع مشکل دادند؟
لغو بعضی بارگذاری‌های غلط و قطع برخی از انتقال آب‌ها از حوضه آبریز زاینده‌رود می‌تواند مشکل‌گشا باشد. ببینید! کشاورزان با طومار 500ساله شیخ‌بهایی حقابه دارند، اما حقابه کشاورزان برای توسعه کشاورزی بالادست، برای صنعت، برای انتقال به حوضه‌های دیگر مثل یزد و بروجن و … به سرقت رفته و اینها ستم‌هایی است که به این حوضه وارد شده. از سوی دیگر توسعه جمعیتی و مهاجرت از استان‌های مهاجر که 2میلیون نفر از چهارمحال و بختیاری و خوزستان به اصفهان مهاجرت کرده‌اند و آب مصرفی آنها هم به حقابه کشاورزان تحمیل شده است. حال وزیر نیرو قول داده است که در آینده تمام تصمیم‌ها با محوریت حقابه کشاورزان باشد. ما امیدواریم که این نشست‌ها منتهی به تصمیم‌های کاربردی شود. از آقای مخبر و آقای رئیس‌جمهور هم انتظار داریم که بعضی بارگذاری‌های غلط را لغو کنند. بعضی جبران‌ها مثل تونل بهشت‌آباد و سد و تونل سوم کوهرنگ را سریعا اجرایی کنند.

انتقاداتی هم هست که آب اصفهان برای صنایع آب‌بری که در این استان ساخته شده است هزینه می‌شود. در این زمینه چه پاسخی دارید؟
کل آبی که امروز صنعت اصفهان مصرف می‌کند 40میلیون مترمکعب است، حال آنکه سالانه بین 300 تا 320مترمکعب صرف توسعه کشاورزی و بالادست زاینده‌رود در استان چهار محال و بختیاری می‌شود. سالانه 69میلیون مترمکعب آب به یزد منتقل می‌شود. سالانه میزان بسیار بالایی از آب صرف شرب شهرهایی مثل دلیجان و کاشان می‌شود. اینها بارگذاری است که حوضه آبریز را لاغر کرده است. آمار دقیقا مشخص و شفاف است و وزارت نیرو مبنای این آمار است. ما هر‌آماری که وزارت نیرو بدهد، می‌پذیریم و گردنمان در این‌باره از مو باریک‌تر است.

وزارت نیرو چه نظری در این‌باره دارد؟
امروز وزیر نیرو در سفری که به استان اصفهان داشت، گفت که وزارت نیرو در تصمیمات حاکمیتی در مورد حوضه آبریز زاینده‌رود، قصور و تقصیر داشته است. بر این اساس باید این تصمیمات را اصلاح کنند و تصمیمی ‌بگیرند که اولا حقابه کشاورزان تامین شود و ثانیا آب شرب استان‌های حقابه‌بر که مشخصا استان اصفهان در رأس آنها قرار دارد، تامین شود و تصمیمی که مورد وفاق بین استان‌ها شود را اتخاذ کنند.

چه پیشنهادی برای رفع نیاز استان یزد و گرفتن تصمیمی که موجب وفاق استان‌ها شود، دارید؟
الحمدلله آب خلیج‌فارس به یزد رسیده است. بخشی از آب اصفهان که به یزد می‌رود، در بخش صنعت این استان مصرف می‌شود. در این بخش می‌‌توانند از آب خلیج‌فارس استفاده کنند و با کمی توسعه از همان آب می‌توانند همه نیاز یزد را جبران کنند و‌ بارگذاری بر حوضه زاینده‌رود‌ را لغو کنند.

دامن زدن به تنش
سخنان نمایندگان اصفهان و برخی اظهارات نمایندگان همجوار استان می‌تواند به تنش آب در کشور دامن بزند و اختلافات استانی را افزایش ‌می‌دهد. این گونه موضع‌گیری‌ها به صف‌بندی منطقه‌ای و قومی در مجلس و دولت تبدیل می‌شود که برای کشور زیانبار است.

حل بحران آب نیازمند راهکار ملی است، راهکارهای منطقه‌ای نمی‌تواند مفید باشد.

قطع آب یزد حتما کمکی به حل بحران نخواهد کرد، فقط آن را از استانی به استان دیگر انتقال می‌دهد. بهتر است نمایندگان مجلس منتظر نتایج بررسی‌های دولت در این باره باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + دو =

دکمه بازگشت به بالا