حدود ۷.۵ درصد تهرانی‌ها واکسن کرونا زده‌اند

فرمانده مدیریت مقابله با بیماری کرونا در تهران گفت: تاکنون به ۷.۴ درصد از جمعیت استان تهران واکسن کرونا تزریق شده است؛ ما دپوی کافی برای ۷۰ سال به بالاهایی که دوز اول را دریافت کرده اند و آنهایی که جا مانده ‎اند، درنظر گرفته ‎ایم و نگرانی نداریم.
به نقل از آماج؛ حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی صبح امروز به همراه جمعی از اعضای کمیسیون، منوچهر جمالی مدیرکل امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علیرضا زالی فرمانده مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران از محل واکسیناسیون کرونا در باغ موزه دفاع مقدس بازدید کردند.

زالی درباره چرایی تجمیع مراکز کوچک واکسیناسیون در مناطق مختلف توضیح داد: در تهران متناسب با تعداد افراد منطقه و میزان مراجعان برای دریافت دُز اول واکسن، مراکز تجمیعی را شکل دادیم. در حال حاضر 80 مرکز تجمیعی واکسیناسیون در تهران وجود دارد که این آمار را افزایش خواهیم داد تا ازدحام‌‎ها به حداقل برسد.

وی با اشاره به افزایش تعداد شیفت‎های واکسیناتورها، گفت: براساس پیش بینی‎ها مشکلات موجود طی چند روز آینده رفع خواهد شد. نگرانی اصلی که مردم در تهران داشتند این بود که نکند افرادی که دوز اول واکسن را دریافت کرده‎اند از تزریق دوز دوم محروم شوند. خوشبختانه ما دپوی کافی برای 70 سال به بالاهایی که دوز اول را دریافت کرده اند و آنهایی که جا مانده‎اند، درنظر گرفته‎‌ایم و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

فرمانده مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: تا زمانی که مطمئن نشویم واکسیناسیون گروه 70 سال به بالا تمام شده است سراغ گروه‌های سنی دیگر نمی‌رویم.

زالی تصریح کرد: موضوع دیگری که به ازدحام ها در روند واکسیناسیون دامن زد، شایعه شده بود که احتمال دارد واکسن دُز دوم افرادی که دُز اول را دریافت کرده‌اند از برند دیگری باشد. ما به مردم اطمینان خاطر می‌دهیم، دُز دوم واکسن همه افراد از همان برند دُز اول خواهد بود.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز واکسیناسیون کرونا در باغ موزه دفاع مقدس به عنوان هشتادمین مرکز تجمیعی در تهران، عنوان کرد: تا امروز یک میلیون و 110 هزار واکسن در تهران تلقیح شده است. 400 هزار نفر هر دو دوز را دریافت کرده‌اند. تاکنون 7.4 درصد از جمعیت استان را واکسینه کرده‌ایم که نسبت به نرم کشوری که 6.2 است، عدد بالایی را نشان می‌دهد. با توجه به تنوع خیلی خوبی که هم در واردات و هم در تولید داخلی واکسن وجود دارد، با سبد متنوعی از واکسن رو به رو خواهیم بود.

فرمانده مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران اظهار کرد: چون بخش زیادی از مردم واکسن سینوفارم را دریافت کرده‌اند، باید بگوییم که خوشبختانه به اندازه کافی سینوفارم تهیه کرده‌ایم. برند دوم هم که در تهران استفاده می‌شود آسترازنکا است که منابع این واکسن هم به اندازه کافی وجود دارد؛ برند سوم هم اسپوتنیک است که دوز دوم آن به 90 درصد تزریق شده است.

زالی با بیان اینکه در تهران علاوه بر گروه‌های سنی اعلام شده واکسیناسیون بیماران خاص و گروه‌های پزشکی هم در حال انجام است، گفت: مردم براساس پیامک مراجعه کنند؛ بهتر است مردم برای کاهش ازدحام جهت تزریق دُز دوم به همان مرکزی که دُز اول واکسن را دریافت کرده‌اند، مراجعه کنند.

وی از همکاری خوب هلال احمر، بسیج و سپاه خبر داد و گفت: همه امکانات خود را در اختیار ما قرار خواهند داد تا با افزایش مراکز بتوانیم از ازدحام جلوگیری کنیم.

حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به بازدید سرزده قالیباف، رییس مجلس از محل واکسیناسیون در حسینیه ارشاد، اظهار کرد: هنگام بازدید ایشان اعتراضاتی نسبت به روند واکسیناسیون از سوی مردم مطرح شده بود. البته مردم طی چند روز گذشته تماس‎های متعددی هم با نمایندگان خود در مجلس داشتند و شایعات متعددی را همچون نوبت فروشی مطرح کردند که صحت و سقم آنها را ما نمی‎دانیم.

وی ادامه داد: البته آقای دکتر رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم چهار روز گذشته اعلام کرده بودند که در این خصوص اتفاقاتی به وقوع پیوسته که باید آنها را مدیریت کنیم. بعد از بازدید دکتر قالیباف از محل واکسیناسیون حسینیه ارشاد، از دفتر ایشان به ما گفته شد امروز به این مرکز آمده و از روند واکسیناسیون بازدیدی داشته باشیم.

رییس کمیسیون مجلس با بیان اینکه به عنوان نماینده مردم به دلیل مشکلاتی که در روند واکسیناسیون به وجود آمد از آنها عذرخواهی می کنیم، گفت: قطعا سوءتدبیرهایی وجود داشت اما باید این را هم بپذیریم که ما تحریم هستیم و با بدقولی خارجی‎ها روبه رو شدیم. از ابتدا قرار بود نصف هر مقدار واکسنی که وارد می‎شود را تزریق و نیمی دیگر را برای نوبت دوم نگه دارند اما از آنجایی که خارجی ها قول داده بودند به موقع واکسن ارسال می‎کنند تصمیم گرفتند به دلیل شیوع بیماری، هرچه سریع‎تر واکسیناسیون سالمندان را انجام دهند تا با نیتی خیرخواهانه از افزایش مرگ و میر جلوگیری کنند اما متاسفانه واکسن به موقع به دستمان نرسید و علی رغم اینکه اعلام شد درصورت دریافت پیامک به مراکز مراجعه شود، برخی که نگران اتمام دوباره واکسن بودند به مراکز هجوم آورده و صف‎‌های طولانی تشکیل شد؛ باز هم به عنوان خدمتگزار مردم از آنها پوزش می‎ طلبیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

دکمه بازگشت به بالا