جراحی ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم چیست؟

به نقل از اماج – ابدومینو پلاستی چیست؟

جراحی ابدومینوپلاستی که با نام جراحی زیبایی شکم نیز شناخته می شود، اقدامی تهاجمی برای صاف و کشیده کردن شکم ،برداشت چربی اضافه و پوست را در وسط و پایین شکم حذف می کند و در اکثر موارد ماهیچه های دیوار شکمی را ضعیف کرده و یا جدا می سازد.

این عمل برخلاف اعمال جراحی محدود مثل پلک یا بینی یک اقدام جراحی عمده محسوب میگردد.

یک شکم صاف و کمر باریک که نشان از ورزشی بودن و سلامت دارد، امروزه خواست بسیاری از مردم می باشد، ولی متاسفانه همیشه امکان دسترسی به آن توسط ورزش و رژیم غذایی تنها امکان پذیر نمی باشد.

پس از کاهش وزن زیاد یا بارداری بدن به دلیل شل شدن و یا آسیب بافت پیوندی در لایه زیری پوست قابلیت بازگرداندن پوست شکم به حالت اولیه را ندارد و در نتیجه پوست شکم شل، افتاده و پر چروک و ترک دار می شود.

همچنین شل شدن ماهیچه های شکم نیز می تواند یکی دیگر از عواقب اضافه وزن و بارداری باشد به خصوص ماهیچه های عمودی شکم که از هم دور می شوند و سبب افزایش محیط دور شکم می گردند. این تغییرات حتی با سخت ترین تمرینات نیز قابل بازگشت نمی باشند.

با کمک جراحی ابدومینوپلاستی می توان فرم شکم را بهبود داد. پوست شل شده به طرف پایین کشیده و اضافه آن بریده و برداشته می شود. ناف جای تازه خود کاشته می شود و ماهیچه های از هم فاصله گرفته به هم باز گردانده می شوند.

ابدومینوپلاستی یا تامی تاک چگونه انجام می شود؟

نوعي عمل جراحي است كه در آن به وسيله ايجاد برشي در قسمت تحتاني شكم در حوالي محل معمول برش سزارين پوست شكم را از عضله زيرين جدا مي سازند. اين آزادسازي تا لبه دنده ها در بالا و درقسمت طرفين تا پهلوها ادامه مي يابد؛ سپس عضلات شل جدار شكم در خط وسط به كمك دوختن با نخ هاي غيرقابل جذب پليسه(چين داده) مي شود و پس از بريدن پوست اضافه و دوختن لبه هاي زخم، عمل پايان مي يابد.

در نتیجه وضعیت شکم از طریق این ۳ ساختار آناتومی نرم تر و استوار تر می گردد:

  • ماهیچه های شکمی
  • چربی شکمی
  •  پوست اضافه ی شکمی

آیا من کاندیدای جراحی آبدومینو پلاستی هستم؟

قسمت میانی محکم شکم چیزی است که اکثر مردان و زنان برای داشتن در تلاشند. اما همیشه تمرینات و رژیم غذایی سخت بدست نمی آید.

عمل آبدومینو پلاستی ،این عمل یک جراحی کاهش وزن نیست بلکه پروسه ای است که می تواند به کاهش وزن حالت ماهیچه و سختی آن کمک کند که در نتیجه بارداری ، سن، کاهش وزن یا جراحی های چاقی بوجود می آید.

طی دوران بارداری ماهیچه های شکمی زن در مرض کشش و اتساع فراوان قرار می گیرد. ماهیچه های شکمی در خط میانی جدا می شوند و کشیدگی روی پوست شکم ظاهر می گردد.

وقتی دوران بارداری به پایان رسید، پوست اضافی در اکثر موارد به عقب رفته و به حالت اصلی خود باز می گردد و ماهیچه ها در برگشت به حالت خود ناکام می مانند.

جا به جایی چربی نیز طی بارداری رخ می دهد، اکثر اوقات این نواحی خاص با نوعی از تمارین یا رژیمی غذایی بهبود پذیرند.

جراحی آبدومینو پلاستی برای بیمارانی که جراحی چاقی داشته اند آشنا است. زیرا کاهش سریع مقدار چشمگیری از وزن بدن منجر به فراوانی پوست اطراف شکم می گردد.

علاوه بر موارد پس از بارداری و انجام عمل جراحی چاقی، شرایط ارثی و بالا رفتن سن نیز اثر مشابهی روی بافت های شکمی بیماران دارند.

این ماهیچه ها حالت خود را از دست می دهند و پوست شل شده افت می کند، و جا به جایی چربی در شکم رخ می دهد.

کاندیدای قبل از جراحی آبدومینوپلاستی

شما ممکن است نامزد خوبی برای آبدمینوپلاستی باشید در صورتیکه:

  •  از نظر فیزیکی سالم بود و وزن پایداری داشته باشید.
  •  پوست شکمی شل یا اضافی داشته باشید.
  •  شکمی داشته باشید که در مقایسه با سایر نقاط بدن نامتناسب باشد.
  •  در شکم خود بافت چربی اضافی داشته باشید.
  •  انتظارات منطقی واقع گرا داشته باشید.
  •  افرادی که سیگار نمی‌کشند .
  •  خانمهایی که بدنبال یک یا چند زایمان دچار شلی پوست ، تجمع چربی و کاهش تونیسته عضلات جدار شکن و ترکهای پوستی بر روی شکم شده اند.
  •  افرادی که بدنبال کاهش وزن شدید دچار افتادگی پوست و شلی عضلات جدار شکم شده اند.
  •  افرادی که دچار چاقی مرضی بوده اند و تحت اعمال جراحی Bariatric (نظیر گاستریک باندینگ یا بای پاس معده به روش لاپاروسکوپیک) قرار گرفته و دچار کاهش وزن شدید شده ودچار افتادگی و شلی پوست در سرتاسر بدن و از جمله شکم و پهلو ها شده اند.

چطور برای عمل آبدومینوپلاستی آماده شویم؟

در ابتدا باید با یک پزشک جراح پلاستیک درباره آبدومینوپلاستی صحبت کنید. در اولین دیدار احتمالا پزشک جراح پلاستیک احتمال این اقدامات را انجام خواهد داد:

  • تاریخچه پزشکی شما را بررسی می کند. پزشک از شما سوالاتی درباره شرایط فعلی و سابق پزشکی شما می پرسد. در باره داروهایی که اخیرا مصرف کرده اید یا در حال حاضر مصرف می کنید از شما سوالاتی می پرسد و واکنش های آلرژیک شما نسبت به داروها را بررسی می کند. اگر هدف شما از آبدومینوپلاستی کاهش وزن است، باید اطلاعات کافی از این امر را با سوال از پزشک معالجتان به دست بیاورید.
  • انجام معاینه فیزیکی. برای اینکه مشخص شود این عمل جراحی برای شمما مناسب است یا خیر، شکم شما باید توسط پزشک معاینه شود. دکتر همچنین برای بررسی های پزشکی از شکم شما عکسبرداری می کند.
  • در مورد انتظاراتتان از عمل با شما صحبت می کند.اینکه چرا می خواهید آبدومینوپلاستی انجام دهید و چه انتظاری از ظاهر پس از عمل خود دارید. از مزایا و معایب عمل مانند ایجاد جوشگاه آگاه شوید و به خاطر داشته باشید ممکن است نتیجه صددرصد دلخواه خود را از عمل دریافت نکنید.

ممکن است قبل از آبدومینوپلاستی به این موارد نیاز داشته باشید:

  • ترک کشیدن سیگار. سیگار کشیدن باعث کاهش جریان خون در پوست می شود و فرایند درمان را کند می کند. علاوه بر این سیگار کشیدن می تواند خطر آسیب بافتی را افزایش دهد. اگر شما سیگار می کشید، پزشک به شما تویه می کند که قبل از عمل جراحی و در طول دوره نقاهت، سیگار را کنار بگذارید.
  • اجتناب از مصرف برخی از داروها. شما باید پیش از عمل از مصرف داروهایی مانند آسپرین، داروهای ضد التهالی و مکمل های گیاهی که ممکن است در انعقاد خون اختلال ایجاد کند خودداری کنید.
  • حفظ ثبات وزن. لازم است برای رسیدن به حالت ایده آل قبل از انجام عمل جراحی، وزن خود ر ا تا مدت حداقل دوازده ماه ثابت نگاه دارید. اگر اضافه وزن داشته باشید پزشک از شما می خواهد قبل از عمل وزن خود را کاهش دهید تا به نتیجه دلخواه خود از عمل برسید.
  • دریافت دارو برای جلوگیری از عوارض جراحی. مدت زمان کوتاهی پیش از عمل لازم است برای جلو گیری از لخته شدن خون، از داروهای ضد انعقاد خون استفاده کنید.
  • برنامه ریزی برای کمک به بیمار در طول دوره نقاهت. باید برنامه ریزی کنید تا پس از اتمام جراحی کسی شما را تا منزلتان همراهی کند و در شب اول پس از جراحی از شما مراقبت نماید.

آنچه که باید از جراحی شکم انتظار داشته باشید

آبدومینوپلاستی می تواند در بیمارستان  یا سرپایی انجام شود. اگر در طول جراحی بیهوشی عمومی دریافت کنید، چیزی حس نخواهید کرد. گاهی نیز جراحی با بی حسی موضعی و تزریق داروی ضد درد انجام می شود (حالت نیمه خواب).

در طول انجام جراحی زیبایی شکم

جراح پلاستیک شما قسمتی از پوست و چربی شکم و پهلویتان را در فاصله بین ناف و موهای قسمت تناسلی را به وسیله یک برش افقی یا بیضی شکل برمی دارد. به این ترتیب کمربند شکمی  و عضلات شکم با بخیه سفت تر می شوند.

سپس جراح پلاستیک موقعیت پوست اطراف ناف شما را به وسیله یک برش کوچک تغییر می دهد.

محل برش از مفصل ران به سمت کفل و موهای قسمت بیکینی امتداد دارد.

در طول انجام فرایند جراحی ممکن است به دلیل پیشگیری از عفونتت برای شما آنتی بیوتیک تجویز شود.

آبدومینوپلاستی معمولا به مدت سه ساعت به طول می انجامد.

مراقبت های بعد از عمل آبدومینوپلاستی چگونه است؟

پس از اتمام جراحی، برش ایجاد شده در شکم و اطراف ناف پانسمان می شود. ممکن است به منظور تخلیه مایعات و خون اضافی لوله ای در محل جراحی قرار داده شود.

تا چند روز پس از انجام جراحی، تخت خود را به صورتی تنظیم کنید که بالاتنه بالاتر قرار بگیرد و باید به زانوها زاویه داد. برای جلوگیری از لخته شدن خون در اندام ها باید کادر درمان و مراقبت پس از اتمام جراحی بیمار را وادار به راه رفتن کنند.

شما به احتمال زیاد پس از انجام جراحی درد کمی احساس خواهید کرد که با دارو کنترل خواهد شد. تورم در محل برش نیز معمولا تا حدود شش هفته وجود دارد. در برخی موارد ممکن است تورم به مدت سه ماه ادامه داشته باشد.ممکن است تا چند روز پس از عمل نیاز به لوله گذاری وجود داشته باشد.

دکتر یا سایر اعضای کادر درمان چگونگی تخلیه لوله را به شما آموزش می دهند. ممکن است تا زمانی که لوله در محل جراحی قرار دارد، نیاز باشد که آنتی بیوتیک مصرف کنید.همچنین ممکن است که جراح تا چند روز پس از اتمام آبدومینوپلاستی برای شما داروی ضد انعقاد تجویز کند.

شما می توانید به مدت شش هفته پس از عمل جراحی از شکم بند استفاده کنید.این  امر کمک از تجمع مایع در محل جراحی جلوگیری می کند و روند درمان را تسریع می بخشد. از پزشک خود بخواهید که چگونگی مراقبت های پس از عمل را برای شما شرح دهد.

به مدت شش هفته پس از جراحی باید مراقبت های لازم را به عمل بیاورید و از تحرک زیاد و وارد آوردن فشار به ناحیه خودداری کنید. برای جلوگیری از سرباز کردن زخم، از خم شدن سریع اجتناب کنید. به علاوه لازم است که برای نظارت بر نتایج عمل به مدت یکسال به طور منظم با پزشکتان دیدار داشته باشید.

نتایج عمل آبدومینوپلاستی چیست؟

برداشتن پوست و چربی های اضافی شکم و پهلو باعث می شود که شکم و پهلوی شما ظاهر بهتری پیدا کند. نتایج آبدومینوپلاستی معمولاً پایدار و دائمی است اما به خاطر داشته باشید که ثابت نگه داشتن وزن برای حفظ نتایج جراحی اهمیت بسیاری دارد.

نمای کلی
موارد پزشکی و بهداشتی مورد نیاز برای بهبود ظاهر شکم.
در طول آبدومینوپلاستی پهلو، پوست و چربی اضافه از شکم حذف می شود. در اغلب موارد بافت همبند شکم با بخیه تنگ تر می شود و پوست باقی مانده دوباره جایگزین می شود.
اگر پوست اطراف ناف و قسمت پایین شکم شما متراکم شده باشد می توانید برای آبدومینوپلاستی اقدام کنید. آبدومینوپلاستی می تواند تصویر خوبی از بدنتان به شما بدهد.

به چه دلیل جراحی آبدومینوپلاستی باید انجام شود؟

شل شدن شکم نه تنها به علت تجمع بافت چربی؛ بلکه به دلیل از دست رفتن خاصیت ارتجاعی پوست و کشش کمربند داخلی شکم و عضلات شکمی که تا استخوان های دنده گسترش یافته اند به وجود می آید.

این کمربند شکمی، اعضای داخلی شکم را در خود جای داده است وظاهر شکم را حفظ می کند.
ممکن است شل شدن شکم به علت تغییرات زمان بارداری یا تغییرات قابل توجه در وزن رخ داده باشد. شما با حذف پوست شل و اضافه می توانید شکم سفتی داشته باشید.

با استفاده از جراحی آبدومینوپلاستی می توانید پوست شل و اضافی زیر شکم و اطراف ناف را از بین ببرید. با این حال به وسیله آبدومینوپلاستی نمی توان خطوط سفید ناشی از کشش پوست در این ناحیه را ازبین برد.

شما ممکن است در نظر داشته باشید که آبدومینوپلاستی را انجام دهید اگر:

-اگر پوست اضافه زیادی در اطراف ناف شما انباشته شده باشد
-اگر دیواره شکمی شما ضعیف باشد
– با لیپو ساکشن ظاهر شکم بهتر نشود
– اگر قبلاً عمل سزارین داشته اید و زخم های ناشی از آن جمع نشده اند
-اگر پیش از این عمل سزارین بر روی شما انجام شده است، یک جراح پلاستیک ممکن است بتواند اسکارهای ناشی از سزارین را با اسکارهای آبدومینوپلاستی ترکیب کند.
-آبدومینوپلاستی می تواند همزمان با عمل های زیبایی دیگر مانند جراحی سینه همزمان شود.

جراحی آبدومینوپلاستی برای چه کسانی مناسب نیست؟

جراحی آبدومینوپلاستی برای همه مناسب نیست. پزشک شما در موارد زیر ممکن است برای جراحی احتیاط کند:
– اگر برای کم کردن مقدار قابل توجهی از وزن خود برنامه ریزی کرده اید
– اگر قصد باردار شدن دارید
– اگر از بیماری های مزمنی مانند بیماری های قلبی، دیابت یا سندرم روده تحریک پپذیر رنج می برید
– اگر شاخ توده بدنی شما بیشتر از ۳۰ باشد

عوارض عمل آبدومینوپلاستی

انجام جراحی آبدومینوپلاستی ممکن است با خطراتی همراه باشد از جمله:
– احتمال تجمع مایع در زیر پوست. قرار دادن لوله ددر سمت چپ بعد از عمل جراحی ممکن است خطر تجمع مایع در زیر پوست را کم کند. همچنین پزشک می تواند بعد از جراحی با استفاده از یک سرنگ، مایع را از زیر پوست خارج کند.
– تأخیر در بهبود زخم. گاهی مناطقی که در راستای محل برش قرار دارند، ممکن است دیر شروع به بهبودی کنند یا زخم شروع به جدا شدن کند. ممکن است نیاز باشد که برای جلوگیری از ایجاد عفونت آنتی بیوتیک مصرف کنید.
– ایجاد جوشگاه. در محل برش جوشگاه هایی ایجاد می شود اما معمولا برش به گونه ای انجام می شود که به راحتی قابل پوشیده شدن باشد. طول و کیفیت دیده شدن جوشگاه در افراد مختلف متفاوت است.
– مردن نسوج زنده (نکروز بافت ها). ممکن است بر اثر جراحی بافت های زنده چربی در طول شکو و پهلو آسیب ببینند یا ازبین بروند. سیگار کشیدن خطر ایجاد نکروز را بیشتر می کند. بسته به حجم منطقه آسیب دیده ممکن است خودبه خود بهبود یابد و یا نیاز به عمل جراحی داشته باشد.
– احساس تغییر در پوست. اعصاب حسی سطحی منطقه شکم و پهلو و به ندرت اعصاب فوقانی ران ممکن است در طول برش ممکن است آسیب ببینند.

به این علت ممکن است در آن منطقه احساس بی حسی کنید که این مشکل معمولاً تا یک ماه پس از عمل جراحی بهبود می یابد.
آبدومینوپلاستی نیز مانند هر عمل جراحی دیگر ممکن است با خطراتی مانند خون ریزی، عفونت یا واکنش نامطلوب بدن به بیهوشی همراه باشد.

  • جراحی زیبایی شکم (ابدومینوپلاستی )
  • انجام توسط حرفه اي ترين و مجرب ترين پزشكان فوق تخصص
  • با جديدترين و پيشرفته ترين متدها و تجهيزات روز دنيا
  •  پاسخگويي ٢٤ ساعته مراقبت هاي بعد از عمل توسط پزشك
  • جراحي ليزري شكم(تامي تاك)
  • با حداقل به جاي ماندن خط بخيه
  • انجام توسط فوق تخصص جراحي پلاستيك
  • انجام در مراكز جراحي و بيمارستان هاي تخصصي 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 6 =

دکمه بازگشت به بالا