انتقال حساب به بانک‌های قرض الحسنه برای دریافت تسهیلات

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر اهمیت قرض الحسنه در نظام بانکی تاکید کرد و گفت: باید قرض الحسنه فرهنگسازی شود به نوعی که منابع لازم برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در اختیار بانک‌ها قرار گیرد.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، جعفر قادری با تاکید بر اینکه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه از طریق بانک‌ها راهکار خوبی برای رفع مشکلات مقطعی مردم است گفت: اگرچه تسهیلات قرض الحسنه سال‌ها از سوی بانک‌ها اجرایی می‌شد، اما اکنون توجه لازم به این مهم صورت نمی‌گیرد.

وی بهترین راهکار برای زنده نگه داشتن فرهنگ قرض الحسنه را ایجاد بانک‌های تخصصی قرض الحسنه دانست و گفت: اکنون بانک قرض الحسنه مهر اقتصاد ایران یا رسالت در زمینه قرض الحسنه بخوبی کاری می‌کنند، اما کافی نیست و باید تعداد بانک‌های با کارکرد قرض الحسنه را توسعه بدهیم.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی به تشریح اهمیت فرهنگسازی برای رونق قرض الحسنه پرداخت و گفت: بی شک بانک تخصصی قرض الحسنه با استقبال بالایی رو به رو می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه اعتبار قرض الحسنه کافی نیست، چه راهکاری برای آن وجود دارد گفت: همانطور که عده‌ای برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه به بانک مراجعه می‌کنند، عده‌ای نیز با رویکرد خیریه برای تامین اعتبارات مورد نیاز قرض الحسنه به بانک مراجعه می‌کنند، به شرط آنکه امکان لازم اندیشیده شود.

قادری با اشاره به اینکه افراد خیر بسیاری حاضر هستند بخشی از منابع مالی شان را در قالب تسهیلات قرض الحسنه، در اختیار بانک یا مراکز مالی قرض الحسنه قرار دهند گفت: این فقط مختص افراد حقیقی نیست بلکه برخی دستگاه‌ها و نهاد‌ها نیز حاضر هستند بخشی از منابع مالی شان را در اختیار تسهیلات قرض الحسنه قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه افراد بسیاری که با بانک‌ها کار می‌کنند، اعتقادی به دریافت سود سپرده ندارند گفت: می‌توان این سپرده گذاران را قانع کرد که سود گردش مالی یا سپرده هایشان را در اختیار بخش قرض الحسنه قرار دهند تا سرمایه بانک‌ها در این خصوص افزایش یابد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در گذشته بسیاری از دستگاه‌ها و نهاد‌ها اعتباری برای قرض الحسنه اختصاص داده بودند گفت: اکنون چنین ظرفیتی وجود ندارد، زیرا تمامی حساب‌های سیستم دولتی در خزانه متمرکز شده و هیچ دستگاه دولتی یا نهادی نمی‌تواند برای منابع خودش جداگانه تصمیم بگیرد.

وی در خصوص انتظاراتی که کارکنان دولت برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه دارند گفت: البته کارکنان دولت انتظار دارند بخشی از سرمایه یا نقدینگی دستگاه‌ها و نهاد‌ها برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اختصاص یابد، اما با قانون جدید دولت چنین اجازه‌ای را نمی‌تواند به دستگاه‌ها بدهد تا مثل گذشته، دستگاه خودشان پرداخت تسهیلات قرض الحسنه را انجام بدهند.

قادری با تاکید بر اینکه می‌توان پرداخت حقوق یا اقدامات مالی دستگاه‌ها را از طریق بانک‌های قرض الحسنه انجام داد گفت: دستگاه‌ها می‌توانند در قالب تعامل با بانک‌های قرض الحسنه، انجام امور مالی را با این بانک‌ها انجام دهند و سهمیه‌ای برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه برای کارکنان در نظر بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + هجده =

دکمه بازگشت به بالا