سرمایه گذاری کلان، افق روشنی در صنعت مس ایران

صنعت خوش‌آتیه مس ایران افق روشنی را پیش روی خود دارد و می‌تواند نقش قابل توجهی را در تولیدات ناخالص داخلی کشور و اشتغالزایی داشته باشد و امکان افزایش سهم این صنعت از تولید ناخالص داخلی به میزان سه یا چهار برابر وجود دارد.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، صنعت مس کشور در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲/ ۳ میلیارد دلار ارزش افزوده نصیب کشور کرده که حدود ۷/ ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را شامل می‌شود. علاوه بر این، صنعت مس نقشی بی‌بدیل در تامین ارز مورد نیاز کشور داشته و امکان تهاتر کالا‌های اساسی، قطعات خودرو و مواد اولیه مورد نیاز سایر صنایع معدنی مانند بوکسیت را نیز فراهم نموده و از این منظر، یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور به شمار می‌رود.

سال گذشته شرکت ملی صنایع مس ایران در حوزه تولید برای اولین‌بار رکورد تولید ۳۰۰ هزار تن در سال در شرکت مس عملیاتی شد و در حوزه طرح‌های توسعه و برنامه توسعه پایدار، تولید یک میلیون تن مس، محتوی معدنی در دستور کار شرکت قرار گرفته که بخش عمده این توسعه‌ها در استان کرمان به‌عنوان بهشت زمین‌شناسی و بهشت معادن ایران انجام خواهد شد.

شرکت ملی صنایع مس ایران در سال گذشته در اولین حلقه توسعه پایدار صنایع معدنی مس که حوزه اکتشافات است، با بیش از ۲۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی رکورد تاریخ ایران را جابه‌جا کرد که بدین ترتیب مجموع سه کلاس ذخایر معدنی شرکت ملی صنایع مس ایران به بیش از ۱۹ میلیارد تن و با مس محتوی بیش از ۵۱ میلیون تن مس خالص محتوی افزایش یافت که با این حجم اکتشافات و کشف حدود ۴ میلیارد تن ذخایر جدید بویژه در آنومالی B مگامعدن مس سرچشمه باعث پشت سر گذاشتن قدرتمندانه کشور‌های امریکا و مکزیک و ارتقا قابل توجه رتبه ذخایر جهانی مس ایران از رتبه هفتم به پنجم دنیا گردید که افتخاری بزرگ برای کشور عزیزمان ایران میباشد.بنا به گفته بهروز رحمتی معاون تولید شرکت ملی صنایع مس ایران در سال‌های ۹۵ تا ۹۷، شرکت مس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی، سالانه کمتر از ۳۸ هزار متر حفاری اکتشافی انجام می‌داده است که با مجاهدت‌های همکاران حوزه اکتشافات شرکت در سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام داده است که نشان دهنده رشد خیره کننده و افزایش چشمگیر و غیرقابل انکار بیش از ۴۳۳ درصدی حفاری اکتشافی شرکت در مقایسه با مدت فوق الذکر می‌باشد و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که امسال هم حداقل ۳۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام دهیم که بدون شک برکات آن نصیب آحاد مردم و بویژه سهامداران شرکت خواهد گردید.

برای اولین بار در تاریخ شرکت ملی صنایع مس ایران در دو سال گذشته حدود ۱۵ دستگاه حفاری عمیق با قدرت حفاری تا حدود ۲۵۰۰ متر را وارد کردیم که اتفاق مبارکی برای حوزه حفاری اکتشافی شرکت و کل کشور بوده است. اما در نظر داریم در حمایت از تولید داخلی و بومی‌سازی امسال ۳۰ دستگاه حفاری اکتشافی را در داخل کشور تولید کنیم.

معاون تولید شرکت ملی صنایع مس ایران عنوان کرد: بنا داریم در سنوات آتی بالغ بر ۱۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه توسعه صنعت مس پروژه انجام دهیم که از این رقم حدود ۲ میلیارد دلار در حوزه ماشین‌آلات معدنی ا‌ست

شرکت ملی صنایع مس ایران بزرگ‌ترین معدن مس ایران، خاورمیانه و شمال آفریقا در استان کرمان و در مجتمع مس سرچشمه است که ذخیره آنومالی A سرچشمه بالغ بر ۴ میلیارد تن و آنومالی B حدود ۴ میلیارد تن و با احتساب آنومالی‌های C و D، مجموعا در مگامعدن مس سرچشمه حدود ۹ میلیارد تن حجم سه کلاس ذخایر معدنی مس است به این مفهوم که از مجموع بالغ بر ۱۹ میلیارد تن ذخایر معدنی شرکت ملی صنایع مس ایران حدود ۹ میلیارد تن در معدن عظیم مس سرچشمه است که تاکنون با عمر کارکرد حدود ۴۰ ساله در حدود ۶ میلیون تن مس محتوی از این معدن استخراج و روانه بازار‌های داخلی و بین المللی گردیده که با احتساب قیمت‌های جهانی امروز و یا میانگین حدود دو سال اخیر بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار برکت نصیب آحاد مردم نموده است و با تولید فعلی شرکت، این معدن کماکان میتواند برای حدود یک قرن دیگر نیز برکات خود را نصیب آحاد جامعه بویژه سهامداران شرکت که در حدود ۵۰ میلیون نفر از سهامداران عدالت میباشند که عمدتا از اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جامعه هستند، نماید.

اهداف شناسایی شده صنعت کشور در دو افق ۱۴۰۴ و ۱۴۰۹ به ترتیب تولید ۵/ ۲ و ۵/ ۴ میلیون تن کنسانتره در کشور هستند و توسعه بخش ذوب و پالایش به دهه آینده موکول شده است. انتظار می‌رود در دهه آینده اقتصاد بخش ذوب و پالایش بهبود یابد و لازم است در دهه جاری علاوه بر تامین مواد اولیه مورد نیاز این بخش (تامین کافی کنسانتره)، اقدامات لازم به منظور افزایش بهره‌وری و جلوگیری از ضرردهی این بخش از صنعت انجام شود.

سرمایه‌گذاری مورد نیاز در افق ۱۴۰۴ حدود ۲ میلیارد دلار و در افق ۱۴۰۹ حدود ۹ میلیارد دلار است. با تسریع سرمایه‌گذاری در بخش معدن و برندینگ محصولات در بخش پایین‌دست (به عنوان راهکار اصلی توسعه تولید و صادرات محصول این بخش از صنعت)، صنعت مس کشور پتانسیل دستیابی به بیش از ۹ میلیارد دلار ارزش افزوده، سهم ۴ درصدی از تولید ناخالص داخلی و ایجاد ۱۰۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را تحت سناریو‌های مختلف دارد.

صنعت خوش‌آتیه مس ایران افق روشنی را پیش روی خود دارد و می‌تواند نقش قابل توجهی را در تولیدات ناخالص داخلی کشور و اشتغالزایی داشته باشد و امکان افزایش سهم این صنعت از تولید ناخالص داخلی به میزان سه یا چهار برابر وجود دارد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا