بیمه زائر همراه زائرین پیاده‌روی اربعین (+پادکست)

سید هادی شیخ‌الاسلامی مدیرعامل بیمه میهن در گفتگوی زنده رادویی با رادیو اربعین به معرفی بیمه زائر و اهمیت نقش بیمه در برپایی باشکوه حماسه پیاده‌روی اربعین حسینی پرداخت.

به گزارش آماج به نقل از پول نیوز، بیش از ده سال است که پیاده‌روی اربعین مورد استقبال محبان امام حسین علیه‌السلام در کشورمان قرار گرفته و هر سال هم به جمعیت مشتاقان این مراسم باشکوه اضافه می‌شود. طبق آمار استانداری کربلا سال گذشته در مدت برگزاری راهپیمایی اربعین حدود بیست و دو میلیون زایر وارد کربلا شدند که سه و نیم‌میلیون نفر از آن‌ها هم‌میهنان عزیز ما بودن امسال چهارمین سالی که زایران با در سامانه سماح تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند که امسال بیمهٔ میهن با افتخار خادم زوار و بیمه‌گر اربعین هزار و چهارصد و دو است.

به همین مناسبت کارشناس مجری پول نیوز گفتگویی داشته با سید هادی شیخ‌الاسلامی مدیرعامل بیمه میهن درباره بیمه زائر در ایام اربعین و اهمیت این بیمه برای زائران.

شیخ‌الاسلامی در ابتدای این گفتگو در پاسخ به سؤالی درباره اهمیت بیمه برای زایر و بیمه زائر گفت: اصلاً فلسفهٔ بیمه از نظر فنی یک هزینه نیست یک سرمایه‌گذاری و یک سرمایه است. به‌خاطر اینکه شما ریسک‌ها و خطرات احتمالی روز‌های آتی یا سال‌های آتی یا یک بازهٔ زمانی خاصی را تحت پوشش قرار می‌دید و این ریسک‌ها را منتقل می‌کنید به شرکت‌های بیمه که اگر حادثه‌ای برای شما اتفاق افتاد در کنار شما قرار بگیرند و با یه حق بیمهٔ خیلی پایین ریسک‌های بزرگی را پوشش قرار بدهیم.

با این نگاه مسیر پیاده‌روی اربعین ممکن است مخاطرات خاص خود را داشته باشد علی‌رغم اینکه خب یک سفر معنوی است. ستاد اربعین کشور باتوجه‌به تدابیری که داشتند به نمایندگی سازمان حج و زیارت به‌عنوان بیمه‌گذار اربعین سال هزار و چهارصد و دو و سنوات قبل فرایند ایجاد بیمهٔ مناسب برای زائرین و هم‌میهنان عزیز را در دستور کار قرار دادند که به نظر ما این پوشش‌های بیمه‌ای باتوجه‌به اینکه در داخل کشور عراق و مسیر پیاده‌روی که از خاک ایران شروع می‌کنیم دو تا چالش خیلی مشهود است. یکی بحث هزینه‌های درمانی افراد است که ممکنه در این مسیر دچار بیماری‌ها و یا موضوعات خاصی بشوند که نیاز به درمان داشته باشند.

داخل کشور عراق هم محدودیت تأمین ارز برای زائرین محترم وجود دارد و هم ممکنه این هزینه‌ها باتوجه‌به اینکه هزینه‌های درمانی در داخل خاک عراق خیلی سنگین است در مراکز درمانی کشور عراق و تأمین این هزینه‌ها برای زائرین محترم بسیار سنگین است و پرداخت حق بیمه یا مثلاً سی و پنج هزارتومانی در داخل خاک عراق مبلغ ناچیزی است و می‌تواند در آنجا به هزینه‌های درمانی خیلی کمک کند.

ایشان همچنین در صحبت‌های خود بر اهمیت بیمه حوادث در پیاده‌روی اربعین تأکید کرد و گفت: در کنار بیمه درمانی بحث بیمه‌های حوادث است ممکن دچار حوادث رانندگی بشوند یا ممکن است دچار اتفاقاتی مثل انفجار کپسول‌ها در موکب بشوند؛ زیرا این حادثه‌ها خبر نمی‌کنند و بیمه می‌تواند این امنیت خاطر و آرامش روحی روانی را برای هم‌میهنان عزیز ایجاد کند. هم بحث ایجاد آرامش روانی برای تأمین هزینه‌های درمانی و هم کمک به بازماندگان افراد متوفی در صورتی که اتفاقی برای زائری بیفتد برای بازماندگانش در تأمین هزینه‌ها من‌جمله انتقال جسد افراد متوفی را به‌صورت کامل و رایگان از کشور عراق درب منزل محل سکونت افراد زائر را کاملاً در تعهد خودش قرار دارد. این کار برای یک فرد عادی زائر در داخل خاک عراق هم بحث تأمین هزینه‌اش خیلی سنگین است هم اینکه زیرساخت‌ها را ندارند وقتی این اتفاق برای آن‌ها بیفتد و بیمه می‌تواند آرامش خاطری برای زائرین محترمی که اتفاقی که برای خودشان و خانواده‌هایشان یا بازماندگانشان باشد.

مدیرعامل بیمه میهن در ادامه این گفتگو با پاسخ به این پرسش که بیمه زائر چگونه خدمات خود را به زوار پیاده‌روی اربعین ارائه می‌دهد گفت: سازمان حج زیارت بر اساس قراردادی که طبق سیاست‌های ستاد اربعین کشور با شرکت بیمه بسته شده در سه سطح مختلف با حق بیمه‌های سی و پنج هزار تومان، چهل و پنج هزار تومان و پنجاه و پنج هزار تومان سه سطح پوشش را تعیین کردند که هم‌میهنان عزیز بر اساس ذائقهٔ خودشان بتوانند حداقل یا حداکثر پوشش‌هایی را برای خودشان انتخاب کنند.

ثبت‌نام این بیمه از طریق سامانهٔ سماح انجام می‌شود و حتماً باید دوستان ثبت‌نام کنند و به‌صورت آنلاین این بیمه‌نامه را خریداری کنند و بلافاصله اطلاعاتشان منتقل می‌شود به سامانه بیمه‌گری شرکت بیمه میهن و در دو حوزهٔ بیمه عمر و حوادث و درمان تحت پوشش قرار می‌گیرند. در داخل خاک عراق و شعاع صد کیلومتری داخل مرز‌های ایران هزینه‌های درمانی ناشی از بیماری‌ها و حوادث مربوط به پیاده‌روی اربعین به‌صورت کامل با شرکت بیمه هستش و افراد در مرکز درمانی هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کنند.

در موضوع بیمه عمر و حوادث هم در بحث فوت ناشی از حوادث یا فوت‌های عادی همین‌الان تحت پوشش بیمه عمر و حوادث قرار دارند و در بحث حوادثی که منجر به مصدومیت و یا نقص‌عضو بشود باز تحت پوشش بیمه عمر و حوادث قرار دارند. برای گرفتن خسارت و اعلام خسارت ما یک شماره‌تلفن پنج‌رقمی اعلام کردیم که با گرفتن شمارهٔ نود و شش هشتصد و هشتاد و نه (۹۶۸۸۹) در داخل خاک ایران با کد صفر بیست و یک وصل می‌شوند به مرکز پاسخگویی بیست و چهارساعتهٔ شرکت بیمه برای راهنمایی‌های لازم و اعلام حادثه که کارشناسان سریع مراجعه می‌کنند و تماس می‌گیرند با دوستان و از طریق نرم‌افزار کاربردی با میهن که از طریق آدرس یا درگاه اینترنتی با میهن دات‌کام می‌توانند این نرم‌افزار را دانلود کنند.

داخل این نرم‌افزار دو بخش در حوزهٔ خسارت داریم اعلام حادثه و اعلام نیاز درمان که می‌توانند اعلام کنند و کارشناسان ما سریعاً مراجعه می‌کنند و راهنمایی لازم را داشته باشند. در این نرم‌افزار ما دو امکان دیگر هم گذاشتیم یکی بحث هم کاروانی است که افراد می‌توانند گروه‌های دونفره یا چند نفر تشکیل بدهند، این نرم‌افزار هم کاروانی هم در بحث پیام متنی با همدیگر به‌صورت چت که بتوانند با همدیگر ارتباط داشته باشند و در موضوع گم‌شدن اگر یکی از اعضای کاروان گم بشود می‌تواند لوکیشن خودش را اعلام کند و سایر هم کاروانی‌هایش بر اساس لوکیشن فرد موردنظر را پیدا کنند و بدانند کدام نقطه ایستاده.

یک امکان دیگر که در این نرم‌افزار گذاشتیم بحث هم خودرویی است یا نذر خودرویی است کسانی که با خودروی خود مراجعه می‌کنند به مرز‌ها برای پیاده‌روی چنانچه در ماشین دو یا سه نفر جا داشته باشند برای حمل زائر می‌توانند آنجا اعلام کنند که من ماشینم ظرفیت دارد برای انتقال. احراز هویت که شد کامل زائرین محترم که خودرو ندارند برای انتقال به مرز می‌توانند آنجا اعلام کنند که من نیاز به خودرو دارم در داخل همین سرویس و ما متصلشان می‌کنیم به این دوستان و به عبارتی افرادی که با خودروی شخصی مراجعه می‌کنند به مرز‌ها یک نذر خودرویی برایشان آماده کردیم که بتوانند زواری که پیاده هستند و خودرو ندارند این‌ها را رایگان منتقل کنند و در این ثواب پیاده‌روی دوباره شریک بشوند.

در پایان آقای محسن امینی مدیر روابط‌عمومی بیمه میهن با ارا‌ئه گزارش از روند اجرای بیمه زائر و اطلاع‌رسانی شماره‌های تماس و پاسخ به سؤالات پرتکرار زائران محترم پایان‌بخش این گفتگوی رادیویی بودند: باید بگویم از چهاردهم یعنی بالای پنجاه نیروی بیمه میهن مستقر شدند در مرزها سیزده ستاد داریم یکی در تهران شش تا در مرز و شش تا هم در جاهای مختلف عراق. شماره ارتباطی که نود و شش هشتصد و هشتاد و نه که اعلام شد ما روزانه بیش از پانصد تماس داریم؛ یعنی اگر رسانه ورود کنند و زائران بدانند که باید با چه شماره‌ای تماس بگیرند تا ما بتوانیم به آنها خدمات بدهیم. آخرین آماری که من دارم زیر چهار ثانیه به همه تماس‌ها پاسخ داده شده و بیشترین سؤال از سامانه سماح هست، چرا سامانه سماح بالا نمی‌آید؟ و…

چون خیلی‌ها آگاهی ندارند وقتی شما بیمه را می‌خرید سامانهٔ سماح طوری طراحی شده که روی عدد سی و پنج هزار تومان قرار دارد و زائران باید روی عکس مداد بزنند تا ببینند چهل و پنج هزارتومانی و پنجاه و پنج هزارتومانی هم هست. در تماس‌ها این سؤال هست که ما ندانسته پوشش بیمه سی و پنج هزارتومانی را خریدیم حالا چطور باید این پول را برگردانیم؟ چون زمان‌بر است باید کنسل کنند و پول از سازمان حج و زیارت برگشت بخورد حسابشان و دوباره بتوانند برگردند و پوشش پنجاه و پنج هزارتومانی را انتخاب کنند.

این نکات خیلی مطرح هست توی تماس‌ها که چطور می‌توانند خدمات بگیرند که بچه‌های ما در کمتر از یک دقیقه پاسخگو هستند که کجا می‌توانند حضور پیدا کنند یا چه مدارکی را باید داشته باشند که بتوانند خدمات را دریافت کنند. در کنار به شمارهٔ پنج‌رقمی که اعلام شده همکاران من موفق شدند یک شماره‌ سه‌رقمی صد و بیست و هشت (۱۲۸) را در خاک عراق تدارک ببینند؛ یعنی زائرین عزیز که در طریق هستند اگر سیم‌کارت زین دارند با صد و بیست و هشت تماس بگیرند به ستاد ما در تهران و در کربلا و نجف متصل می‌شوند و می‌توانند که مشکلاتشان را برطرف کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا