اوبوتو، اولین بازی واقعیت‌افزوده شهری در ایران/ تلاش هیأتی‌ها در عرصه بازی‌سازی

اوبوتو، اولین بازی AR یا واقعیت افزوده مکان‌محور شهری در ایران است که صفر تا صد طراحی و تولید آن در مجموعه فرهنگی عاشورائیان انجام شده است.
به نقل از آماج  از اصفهان، محرم اگرچه همراه با اشک و آه است اما می‌تواند یک الگوی حرکت به سمت سبک زندگی اسلامی باشد، هرکس به گونه‌ای دینش را به امام حسین(ع) ادا می‌کند؛ عده‌ای روضه می‌گیرند، عده‌ای نذری می‌دهند، عده‌ای شعر می‌سرایند، عده‌ای کتاب می‌نویسند، هنر عاشق آن است که در هر جایگاهی عشق خود را به ارباب برساند.

در چند سال اخیر اما برخی هیأت‌های اصفهان در تلاش بوده‌اند تا این عشق را به بطن زندگی راه دهند تا نگاه به امام حسین(ع) فقط به محرم محدود نشود بلکه یک سال را با امام زندگی کنند، کربلا سوگ‌نامه‌ای گذرا نیست، تبدیل وقایع کربلا به کابرد آن در زندگی هنر عاشقان امام حسین(ع) است.

مجموعه فرهنگی عاشوراییان، ضمن احساس نیاز در حوزه تربیتی نوجوان اقدام به طراحی و تولید یک بازی با قابلیت AR کرده، صفر تا صد اجرای این پروژه بر عهده اعضای این هیأت است که مورد استقبال مخطبان نیز قرار گرفته، در این بازی پس از نصب آن، با قرار گرفتن در نقطه‌ای از شهر شروع به مبارزه با دشمن می‌کنید که با شکست هر دشمن، دشمن بعدی به شما نشان داده می‌شود.

در بازی ضمن آشنایی با شخصیت‌های منفی کربلا، فضائل اخلاقی را می‌آموزید، بازی در دو فصل ارائه شده، فصل اول با محوریت دفاع از مظلوم و فصل دوم بر محور جهاد اکبر است.

اقدام عاشوراییان یک حرکت رو به جلو و با یک تیر چند نشان زدن است، تولید بازی‌های ایرانی مطابق با عقاید و بوم یک کشور مسأله مهمی است که در چند سال اخیر والدین را نگران کرده، از طرفی آشنایی با امام حسین(ع) به شیوه‌ای جذاب آن هم در دنیای رنگارنگ امروز روش تربیتی خاصی را می‌طلبد، طبق عقیده کارشناسان، آموزش حین بازی تأثیر شگفتی بر یادگیری کودکان و نوجوانان می‌گذارد که اوبوتو، نمونه موفق آن است.

لبیک به ندای امام حسین(ع) صرفاً محدود به محرم و صفر، روضه و دعا نیست، باید سعی کرد عشق به امام را در رگ‌های زندگی به جوشش آورد.

در این خصوص محمدحسین اعتزازیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: مسیر صحیح در تعامل با قشر نوجوان استفاده از به‌روزترین فناوری‌ها و اتفاقاتی است که نوجوان با آن در ارتباط است؛ اگر مجموعه‌ها، نهادها و سازمان‌های فرهنگی توانستند این اتفاق را رقم بزنند، نوجوان را در مسیر صحیح هویت ایرانی و اسلامی قرار می‌دهند، اما اگر در این مسیر کاهلی بکنند قطعاً نمی‌توانند اثری روی نوجوان داشته باشند.

مسؤول نهاد تربیت مجموعه فرهنگی عاشوراییان در ادامه بیان کرد: عاشوراییان جایی موفق بوده که در مسیر نوجوان حرکت کرده و توانسته فضای نوجوان را به طور صحیح برآورد بکند و محصول تولید کند، خوب است سایر مجموعه‌ها و سازمان‌های فرهنگی مخصوصاً آن‌ها که بودجه‌های عظیمی هم دارند به این سمت بروند که کارها در فضاهای متناسب با مخاطب خودشان و نوجوان باشد و محصول تولید کرده و به نوجوان نگاهی واقعی کنند، در این صورت نوجوان خیلی همراه‌تر خواهد بود در غیر این صورت اثرگذاری درستی نخواهند داشت.

وی در خصوص بازی اوبوتو ابراز داشت: سال گذشته مجموعه عاشوراییان این بازی را طراحی کرد که هدف از آن دعوت دانش‌آموزان و دانشجویان به روضه امام حسین(ع) بود، این بازی حول محور مبارزه با دشمنان امام حسین بود که مورد استقبال قرار گرفت که در آن ۵ شخصیت‌ منفی کربلا از جمله شمر، عمربن‌سعد، سنان، حرمله و ابن‌ زیاد را بازسازی کرده و به صورت انیمیشن درآوردیم که کاربر در ۱۰ مرحله با آن‌ها مبارزه می‌کرد که نمادهای اصلی جبهه باطل در ماجرای امام حسین(ع) هستند.
اعتزازیان در ادامه توضیح داد: شمر به عنوان نماد تقدس جاهلانه، عمربن‌سعد نماد ضعیف بودن در برابر سلطان‌های دنیا، ابن زیاد نماد مکر، کینه‌ورزی و ذهنیت قاتل هوش سیاه در ماجرای کربلا، حرمله کسی که خوی انسانی را از دست داده و خوی حیوانی در او وجود دارد و سنان به عنوان نماد سنگ‌دل است که دانش‌آموز در بازی متوجه می‌شود که هرکدام نماد چه هستند، دانش‌آموز حین بازی احساس می‌کند که با دشمنان مبارزه می‌کند و از طرف امام حسین(ع) این کار را انجام می‌دهد.

اوبوتو، اولین بازی واقعیت‌افزوده شهری در ایران

مسؤول نهاد تربیت مجموعه فرهنگی عاشوراییان در ادامه توضیحات بازی بیان کرد: بازی از خانه شروع می‌شد و نقاط، آرام آرام مخاطب را به سمت برنامه محرم عاشوراییان می‌آورد، اوبوتو با استقبال زیادی شروع شد و دانش‌آموزان زیادی آن را نصب کردند؛ این بازی اولین بازی AR یا واقعیت افزوده مکان‌محور شهری در ایران بود، ضمن دارا بودن قابلیت واقعیت افزوده و مکان‌محور بودن، در گستره یک شهر نیز تعریف می‌شد، در شهر اصفهان ۱۰۰ نقطه را تعیین کردیم و این نقطه به تدریج دانش‌آموز را تا روضه عاشوراییان می‌آورد.
مبارزه با نفس، محور فصل دوم بازی اوبوتو

وی ضمن بیان استقبال خوب مخاطبان از بازی در سال گذشته خاطرنشان کرد: ما تشویق شدیم تا فصل دوم بازی را هم بسازیم که امسال تحت عنوان جهاد اکبر یا مبارزه با نفس ساخته شد و محور محتوایی آن این موضوع بود، جهاد با دشمنان بیرونی به عنوان جهاد اصغر و مبارزه با رذائل اخلاقی به عنوان جهاد اکبر معرفی شده و ۲۰ نتیجه اخلاقی را تعیین کردیم که در قالب ۱۰ شخصیت خودش را نشان می‌دهد؛ این شخصیت‌ها بعضاً شخصیت‌های مشهوری هستند که در فیلم‌ها و انیمیشن‌های هالیوودی می‌بینیم و بعضاً ابداعی‌اند که خصوصیات این شخصیت‌ها نوشته و سناریو طراحی شد و با ۲۰ مرحله بازی مرتبط شد.

اعتزازیان در خصوص اینکه بازی به این صورت است که وقتی نوجوان بازی را نصب می‌کند اول طی ۸ بازی به صورت مشخص امتیاز کسب می‌کند و بعد نقطه مبارزه باز می‌شود، گفت: در این مبارزه با نماد یک رذیله اخلاقی مبارزه می‌کند و بعد محتوای مربوط به چگونگی برخورد با آن رذیله اخلاقی به او نمایش داده می‌شود.

مسؤول نهاد تربیت مجموعه فرهنگی عاشوراییان با اشاره به استقبال خوب دانش‌آموزان از بازی توضیح داد: تا پایان دهه محرم هر شب در روضه عاشوراییان غرفه‌هایی وجود دارد که دانش‌آموزان می‌توانند در آن‌جا امتیاز بگیرند و این امتیاز در فصل دوم بازی اوبوتو اعمال می‌شود و در نهایت در رویداد پایانی همه دانش‌آموزان رقابت کرده، بر اساس امتیازهایی که داشتند برنده نهایی بازی اوبوتو مشخص می‌شود.

اوبوتو، منطبق با شرایط کرونا

وی ضمن اشاره به این موضوع که یکی از خصوصیات مهم بازی در هر ۲ فصل، انطباق آن با شرایط کرونا است، تصریح کرد: این بازی برای شرایط کرونا مناسب است، با این که دانش‌آموز را از خانه بیرون می‌کشد، اما به سبب آنکه در قالب یک گیم است نیازی به لمس اشیا بیرونی ندارد، علاوه بر آن فضا به گونه‌ای تهیه شده که در مراحل بازی، با کم‌ترین برخورد یا ازدحام بتوانند بازی را ادامه دهند.

اعتزازیان ضمن بیان اینکه شبکه فعالی از دانش‌آموزانی که این بازی را دوست داشته‌اند و به هم معرفی کرده‌اند در شهر اصفهان تشکیل شده و دانش‌آموزان خود، مروج این بازی هستند و بازی را دست به دست می‌کنند، بیان کرد: به دلیل اینکه بازی مکان‌محور شهری بود در مارکت‌ها ارائه نشد و چون این فناوری برای مارکت‌های ایرانی چندان ملموس نبود، امکان تست کردن را نداشتند و در حال مذاکره هستیم که امکان قرار گرفتن در مارکت‌ها هم به وجود بیاید.

اوبوتو، در اصفهان، مشهد، قم و تهران

مسؤول نهاد تربیت مجموعه فرهنگی عاشوراییان با اشاره به اینکه فصل دوم بازی یک تفاوقی نسبت به فصل اول بازی پیدا کرده و محدوده بازی فقط اصفهان نیست و شهرهای قم، تهران و مشهد هم قابل دسترسی است و نقاط تعیین شده، اظهار کرد: با آماری که داریم افرادی در این شهرها بازی را نصب کردند و از بازی استفاده می‌کنند.

وی در رابطه با نام‌گذاری بازی گفت: اسم بازی را اوبوتو گذاشتیم که به معنی از طرف مظلوم یا به نمایندگی از مظلوم(on behalf of the oppressed) است و امسال محوریت بازی با عنوان تذهیب نفس یا پاکی نفس(self purification) و در واقع جهاد نفس که در روایات اسلامی هم تحت این عنوان نام‌گذاری شده است.

سازندگان اوبوتو، هیأتی هستند

اعتزازیان در خصوص سازندگان بازی اوبوتو خاطرنشان کرد: هیچ سازمانی در ساخت این بازی به ما‌کمک نکرده و صفر تا صد آن در مجموعه فرهنگی عاشوراییان تهیه، تولید و طراحی شده، همچنین سناریو، ایده، ساخت و همه این اتفاقات در مجموعه صورت گرفته است، این مسیر را مجموعه خودش طی کرده و خلاقیت‌ها و احساس نیاز همه مربوط به آن بود، فکر می‌کردیم بعد از ساختن این بازی گروه‌های هم‌سوی فرهنگی به سمت فضای بازی بروند و امید است که این اتفاق بیفتد؛ ولی در کشور چنین اتفاقی نیفتاد، گروه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی همچنان بحث بازی را جدی نگرفتند و این عاشوراییان بود که با توجه به نگاه رو به جلویی که همیشه در این مجموعه وجود دارد به این نتیجه رسید که زمان آن رسیده وارد فضای بازی شود.

مسؤول نهاد تربیت مجموعه فرهنگی عاشوراییان در خصوص ایده شکل‌گیری این بازی توضیح داد: اگر نگاهی به تاریخ عاشوراییان بیندازیم می‌بینیم که خلاقیت و نوآوری و پیش‌ رو بودن وجود داشته، در این مورد هم از حدود ۳ سال قبل به این نتیجه رسیدیم که باید بازی را مدنظر قرار بدهیم؛ سال ۹۸ یک بازی QR محدود ویژه اعضای عاشوراییان طراحی شد که بازی موفقی بود و با توجه به این که همیشه پیگیر روش‌های جدید هستیم، این تجربه را بسط داده و جلسات فکری متعدد برگزار شد که حدود ۷ ماه پیش‌تولید این بازی در فصل اول زمان برد و تقریباً همین مقدار برای فصل دوم نیز کار شد.

وی ضمن اشاره به اینکه ایده‌پردازان افرادی شامل کارشناسان رسانه، تربیت و خلاقیت عاشوراییان بودند که باتشکیل میز فکر، محتوا و سناریو بازیطراحی شد، در خصوص تأمین مالی بازی اظهار کرد: پشتیبانی مالی بازی صفر تا صد با هیأت عاشوراییان بوده و هیچ سازمانی کمک نکرد، عاشوراییان یک مجموعه مردم‌نهاد است که هزینه مجموعه را مردم پرداخت می‌کنند؛ قلک‌های عاشوراییان را داریم که هرسال چندهزار قلک بین مردم توزیع می‌کنیم و خیرینی که تمایل دارند به مجموعه کمک کنند، عاشوراییان حاصل درآمد‌های این‌ چنین است.

اعتزازیان در ادامه بیان کرد: طبیعتاً مردم و کسانی که به عاشوراییان کمک می‌کنند هم با‌ دیدن این بازی به نظرشان مسیری جذاب آمد و این بازی هم تأمین مالی شد، این بازی با برند کمک که برند کانون محصولات کاربردی عاشوراییان است، ساخته شد که این برند را در بازی هم می‌توانید ملاحظه کنید.

استقبال خوب دانش‌آموزان از بازی

مسؤول نهاد تربیت مجموعه فرهنگی عاشوراییان در رابطه با خاطره حین ساخت بازی توضیح داد: چند رویداد برای دوستان عاشوراییان جذاب بود، در همان افتتاحیه بازی دیدیم که یکی از بچه‌ها خودش لوگو و هویت بصری این بازی را روی پیراهنش چاپ کرد و چند پیراهن تولید کرد که این باعث شد بفهمیم وقتی کاری قوی باشد زنجیره و محصولات پیرامون این کار خود به خود شروع به تولید می‌کند و اتفاق خوبی در این زمینه می‌افتد.
وی ادامه داد: دانش‌آموز‌ دیگری بود که از سپاهان‌شهر، همه این نقاط را و مراحل بازی را طی کرد و زمان گذاشت و با دوچرخه به مجموعه عاشوراییان آمد، جذابیت بازی این بود که با توجه به این که این نسل به بی‌حوصلگی و این که چندان اهل تلاش نیستند، متهمند، ولی دیدیم اتفاقاً وقتی یک رویداد جذاب تعریف شد، از خانه بیرون آمدند و مدت زیاد و چند روز در شهر گشتند و نقاط را پیدا و بازی می‌کردند، دیدن این آدم‌ها از خاطرات خوب این بازی بوده است؛ بحث دیگر تبلیغیات بود که دانش‌آموزان ما را از تبلیغات گسترده شهری بی‌نیاز کردند و با تبلیغات محدود شهری بازی برند و دیده شد.
اعتزازیان درخصوص رده سنی بازی و تعداد نصب آن خاطرنشان کرد: بازی رده سنی ندارد و همه سنین به صورت رایگان می‌توانند بازی را نصب کنند اما مخاطب اصلی این بازی دانش‌آموزان ۷ تا ۱۸ سال هستند، البته دانش‌آموزان دوره دوم بیشتر از این بازی استقبال کردند که تقریباً ۱۳ سال به بالا هستند؛ مخاطب هدف ما ۱۲ تا ۱۴ سال بود که حجم عمده نصب این بازی هم متعلق به این دانش‌آموزان است، بازی بالای چندهزار نصب داشته که این آمار کلی است البته این بازی همچنان نصب می‌شود و تقریباً ۶ روز است که فصل دوم بازی عرضه شده و نصب ادامه خواهد داشت تا بعد از محرم که آمار کامل مشخص می‌شود.

مسؤول نهاد تربیت مجموعه فرهنگی عاشوراییان در پایان بیان کرد: امسال بازی بخش حضوری نیز دارد که دانش‌آموزان با حضور در غرفه اوبوتو در محرم، چالش‌هایی را حل و برطرف کرده و امتیازاتی را کسب می‌کنند، غرفه را دانش‌آموزانی که در فصل یک، بازی را نصب کرده بودند و به عاشورائیان متصل شدند، اداره می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − هشت =

دکمه بازگشت به بالا