آغاز پایان کرونا؟

روزگذشته مدیر اروپایی سازمان بهداشت جهانی اظهار کرد اُمیکرون همه‌گیری کووید ۱۹ را وارد مرحله جدیدی کرده و می‌تواند این همه‌گیری را در اروپا به پایان برساند. سازمان بهداشت جهانی ادعا کرد بعد از گسترش سریع سویه اُمیکرون سرانجام ممکن است به پایان همه‌گیری در اروپا نزدیک شویم. وی هشدار داد افراد باید همچنان احتیاط کنند چون کروناویروس توانایی جهش دارد اما پیش‌بینی می‌شود بعد از اُمیکرون شاهد دوره‌ای آرام باشیم.

به گزارش آماج و به نقل از پرسون، مدیر اروپایی سازمان بهداشت جهانی گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال دوره‌ای آرام قبل از بازگشت احتمالی کووید ایجاد شود اما لزوما این همه‌گیری باز نمی‌گردد.به دلیل ترکیبی از تعداد نسبتا بالای عفونت‌های فعلی واکسیناسیون و کاهش فصلی مبتلایان در بهار آینده می‌توان به سطح ایمنی جهانی برای یک دوره چند هفته‌ای یا چند ماهه دست یافت.باتوجه به هشدار مسئولین درباره غالب شدن سویه امیکرون در ایران و طولانی شدن مدت همه گیری در سطح جهانی ما در این گزارش به این سوال می پردازیم که پایان همه گیری کرونا در اروپا تا چه میزان می تواند واقعیت داشته باشد ؟

بحث چالش برانگیز پایان همه گیری
هادی یزدانی پزشک و کارشناس در این باره گفت: «بحث پایان همه گیری با ظهور امیکرون یک بحث چالش برانگیزی شده است .تقریبا بعد از تولید واکسن ها و عرضه عمومی آن ها هم زمانی بود که همه فکر کردند که به پایان همه گیری نزدیک شدیم و با انجام گسترده واکسیناسیون می توان به زندگی عادی بازگشت و همه گیری تمام می شود.اما ظهور سویه های جدید مهر ابطالی بود بر اندیشه پایان همه گیری ای که به واسطه تولید واکسن بیان می شد .سویه ها هم سیر جالبی را طی کردند یعنی از خود سویه اصلی یعنی سویه ووهان تا سویه های بعد یک سیر کشنده تری را طی کردند که اوج آن سویه دلتا بود . در سویه امیکرون ما شاهد سیر سرایت پذیری بسیار شدید هستیم و میزان کشندگی و ریسک بستری کاهش پیدا کرده است . من قبلا هم گفته ام که فکر نکنم ‌ ما دیگر شرایطی مانند پیک پنجم را در کشور تجربه کنیم که عملا یک ماه گذشته این ادعا را ثابت کرده است.»

رفتار ویروس هنوز مشخص نیست
وی ادامه داد :« اما چند نکته در این باره وجود دارد ؛ یک اینکه هنوز رفتار ویروس به عنوان بزرگترین عامل متغیر تعیین کننده برای پاندمی مشخص نیست . ما الان دیدیم که در فاصله بین سویه دلتا و امیکرون ، ویروس سرایت پذیرتر و با کشندگی کمتری شد اما می توانیم این تصور را داشته باشیم که همین ویروس سرایت پذیر تر و کشنده تر شود .یعنی رفتار ویروس به عنوان بزرگترین متغیر برای ما مهم است . حالا اگر ویروس شناسان نظری دال بر این داشته باشد که ویروس دیگر تغییری نخواهد کرد می توانیم بگوییم که با توجه به آمار می تواند شروعی بر آغاز پایان همه گیری باشند. اما من خودم در این باره محتاط هستم و می‌گویم هنوز اظهار نظر در این باره زود است .ترس هایی که بخش هایی از سازمان بهداشت جهانی دارند به نظر می آید که منطقی است و جالب است که مدیر اروپایی سازمان با مدیر اصلی سازمان نظرات متفاوتی دارند.»

نگران از عادی انگاری
یزدانی ادامه داد: « امروز اغلب کارشناسان اهل فن به این نتیجه رسیدند که نیازی نیست برای هر سویه ای یک نوع واکسن طراحی شود و شاید در برخی از کشور های آمریکایی و اروپایی به دلیل اینکه واکسیناسیون زودتر شروع شده است میزان عملکرد آنتی بادی ها افت پیدا کرده است که امیکرون در آن مناطق اوج بیشتری از کشور ما پیدا کرده است. مجموع این عوامل و تحلیل ها باعث می شود که ما دست به عصاتر اعلام موضع کنیم. لذا به نظر من هنوز اعلام این نوع نظرات زود است. مسئله این است که اگر ما امیکرون را به عنوان سویه ای از ویروس کرونا در نظر بگیریم که می توان با آن به زیست طبیعی را ادامه داد به نظر می آید فاصله اجتماعی، ماسک و اقدامات بهداشتی جزو لاینفک عاداتی است که باید با ما بماند. برای اینکه اعلام کنیم همه گیری تمام شده است نیاز است که کمی دیگر صبر کنیم . من نگران این هستم که این حرف ها در مناطقی مانند کشور ما نادرست ترجمه شود و ذهنیت متخصصین بر اساس واقعیت موجود جامعه ما در ذهن مردم معنا نشود و باعث عادی انگاری و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی شود. من از این عادی انگاری نگران هستم . نمی گویم باید شرایط را بسیار اغراق شده بیان کرد ولی ما هنوز شاهد روند عادی ای در دنیا نیستیم که منجر به عادی سازی شو . هنوز این احتمال وجود دارد که باردیگر بیمارستان ها مملو از بیمار شوند و سیستم های درمانی تحت فشار هستند.»

این پیش بینی خوشبینانه است
بابک قرائی مقدم پزشک و کارشناس نیز در این باره گفت: «این اظهار نظر از طرف مهمترین ارگان علمی جهانی در زمینه بهداشتی مطرح شده است ولی به نظر من مقدار زیادی این پیش بینی خوشبینانه است. به دلیل اینکه ما معمولا در این پاندمی ها از اینکه پاندمی شدت بگیرد به اتمام آن نزدیک نمی شویم .وقتی به اتمام پاندمی نزدیک میشویم که آتشی که در دنیا روشن شده است را خاموش کرده باشیم یا اینکه تا حدودی توانسته باشیم آن آتش را مهار کنیم. الان مردم خسته شدند و یک مقداری عادی انگاری ها غالب شده است. بسیاری فکر می کنند این سویه باعث مرگ نمی شود در صورتی که بسیاری از کارشناسان بر این اعتقاد هستند که این طرز فکر ساده انگارانه است و امیکرون هم می تواند باعث مرگ و بستری شود. الان ما می بینیم که در اروپا و آمریکا آمار مرگ و میر به نسبت ماه های گذشته به شدت بالا رفته است.

بنابراین بنده اظهار نظر این مقام مسئول اروپایی در سازمان بهداشت جهانی را خوشبینانه می بینیم و با آن موافق نیستم .بر اساس آمار جهانی و طبق آمار رسمی اعلام شده زیر 400 میلیون نفر مبتلا به کرونا شده اند یعنی حدود 5 درصد جامعه جهانی دچار کرونا شدند و آمار واکسیناسیون بر اساس آمار جهانی حدود 10 میلیارد نفر است لذا حدود 5 میلیارد از جامعه جهانی واکسن را دریافت کردند . با اینکه یک ایمنی جمعی در جهان وجود دارد بسیاری از افرادی که واکسن دریافت کرده اند به کرونا و سویه امیکرون مبتلا می شوند . اگر دیدگاه این کارشناس بر اساس ایمنی گله ای باشد تجربه دو ساله بیماری نشان می دهد که این بیماری مدام جهش پیدا می کند و حتی سیستم ایمنی افراد واکسن زده را نیز درگیر می سازد.»

دیدگاه ساده انگارانه و خطرناک
وی ادامه داد: «بنابراین به نظر من این دیدگاه ساده انگارانه و خطرناک است و در کشور خودمان نباید این دیدگاه را دنبال کنیم. تزریق واکسن ها باید ادامه پیدا کند و پروتکل های بهداشتی با جدیت رعایت شوند . واکسیناسیون پلکانی کودکان باید ادامه پیدا کند و بازگشایی ها در مراکزی که امکان رعایت فاصله اجتماعی وجود ندارد، باید با تدبیر و آرامش صورت بگیرد زیرا می تواند خطر آفرین باشد .درباره بازگشایی مدارس باید دقت زیادی وجود داشته باشد اما درباره بازگشایی دانشگاه ها این کار آسان تر قابلیت پیگیری را دارد زیرا واکسیناسیون بالای 18 سال تا حدودی اجباری است.

بنده اصلا چنین تصوری نسبت به پایان گیری همه گیری با توجه به سویه امیکرون ندارم و به نظر من حتی مقامات ارشد سازمان بهداشت جهانی تا حدود زیادی تحت تاثیر جامعه خود قرار گرفته‌اند. با توجه به امکانات پایین‌تر و شرایط تحریم امکان ضربه پذیری برای ما بسیار بیشتر است پس باید با مراقبت کافی و کامل قدم برداریم. گزارشات نشان می‌دهد آمار مبتلایان و بستری ها در کشور ما بالا رفته است. دیدگاه رسمی سازمان بهداشت جهانی دیدگاه مهمی است و این دیدگاه یک شخص یا معاون منطقه‌ای را نباید الگوی خودمان قرار دهیم.»

گزارش مازیارخویشوند
منبع آفتاب یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا